Lundalogik - Lime

Author Message
 Posted 2009-02-21 22:16:10
Member

MemberMemberMemberMemberMemberMemberMemberMemberMember

Group: Awaiting Activation
Last Login: 2011-05-12 13:05:04
Skulle bara vilja flagga för att det finns fler CRM system än MS.

Sitter just nu i en upphandling av CRM system, vi väljer mellan 2 och ett av dem är Lime leverantör Lundalogik.

Någon som har några kommentarer, dels kring
Support
Integration/migration
konsulation
Pris

/A ################ 
Post #159970
Add to Twitter Add to Facebook
 Posted 2009-02-23 07:45:13
Guru

GuruGuruGuruGuruGuruGuruGuruGuruGuru

Group: Forum Members
Last Login: 2010-08-10 18:31:35
Hej,
Jo, visst finns det många andra förutom Microsoft Dynamics CRM, för att nämna några SuperOffice, SugarCRM, Pivotal CRM, SalesForce, PeopleSoft, Siebel, SAP CRM, men detta forum har hittills fokuserat huvudsakligen på Microsoft CRM delvis på grund av att vi som hänger här jobbar med det och delvis pga. att IT-Proffs har en ganska tydlig riktning mot Microsoft teknik i allmänhet.

Lundalogiks Lime är ett helt ok system men det är ett litet Svenskt företag och kan inte riktigt mäta sig med de större systemen när man kommer till lite mer avancerade flöden, krav på djupa Outlookintegrationer och integrationer med andra system med SOA baserade Webserviceintegrationer.

De har duktiga med få (vad jag vet ca 5 st) utvecklare och det finns inte så många, om några tredjepartsleverantörer.

När det gäller support har jag hört att de har 9-16 support och det går inte att få mer även om man vill betala för det.

De är duktiga på att få applikationen att se snygg ut.

Sedan är den teknik som Lime bygger på gammal teknik (i jämförelse med Microsoft Dynamics CRM som bygger på .NET 3.0). Alla anpassningar görs i VBScript vilket är ett klumpigt och gammalt språk utan någon stark utvecklingsmiljö (som t.ex. Visual Studio eller liknande). Det försvårar integrationer, begränsar möjligherna till smidiga uppgraderingar (se supported customizations för Dynamics CRM). Det går inte heller, vad jag vet, att skala till lite större miljöer om ert företag växer och ni vill få mera kraft genom att skala ut och lastbalansera.

Men jag är som sagt ingen expert på Lime och du får gärna kolla runt lite, om något av det jag skriver skulle vara direkt felaktigt, får du gärna kommentera det.

-
Gustaf Westerlund
htt
Post #160001
 Posted 2009-02-23 08:24:10
Moderator

Moderator

Group: Moderators
Last Login: Yesterday @ 20:55:47
Jag skulle fråga båda leverantörerna efter kundreferenser. Viktigt naturligtvis att företagen är så lika ert som möjligt när det gäller storlek, användare osv. Efter det brukar man ha en hygglig uppfattning.

Post #160002
 Posted 2009-02-23 16:03:00
Forum Newbie

Forum NewbieForum NewbieForum NewbieForum NewbieForum NewbieForum NewbieForum NewbieForum NewbieForum Newbie

Last Login: 2010-08-10 18:39:41
Hej,

ska kommentera detta ur min synvinkel:

Lundalogiks Lime är ett helt ok system men det är ett litet Svenskt företag och kan inte riktigt mäta sig med de större systemen när man kommer till lite mer avancerade flöden, krav på djupa Outlookintegrationer och integrationer med andra system med SOA baserade Webserviceintegrationer.

Kan börja med att säga att Lundalogik Lime har en helintegrerad lösning till MS Outlook och det finns självklart en webservice till Lundalogiks Lime. Idag är de tekniska skillnaderna mellan olika system oftast av rent akademiskt intresse. Alla större leverantörer klarar det som krävs av ett modernt CRM-system.

Att tänka på:

Ju större fokus er valda leverantör har på CRM och kundvård desto bättre.
Många leverantörer har en palett av produkter och tjänster där CRM endast är en del av den totala verksamheten. Komplexiteten i alla system idag är hög och för att vara bäst krävs fokusering.

'Look and feel' är vad dina användare kommer att uppleva första gången de ser systemet. De struntar i teknisk prestanda om de möts av ett virrvarr av fönster, knappar och menyer. Användarvänlighet är ett bra ledord här.

Varför inte låta dina tilltänkta leverantörer ta fram företag i din bransch och visa hur dessa löste sina problem i systemet. Detta ger kanske den bästa bilden av hur kapabelt ett system är.
Eller ännu bättre; ställ dem inför några av de problem ni själva har och be dem visa konkret hur de skulle löst dessa i sitt system.

Kan rekommendera att läsa om CRM på www.alltomcrm.se för att läsa på vad man bör tänka på vid t.ex. val av leverantör.
Post #160059
 Posted 2009-02-24 00:17:48
Senior Member

Senior MemberSenior MemberSenior MemberSenior MemberSenior MemberSenior MemberSenior MemberSenior MemberSenior Member

Last Login: 2012-01-18 17:06:35
Hej!

Vi kör på Superoffice SIX, klassisk klient/server lösning, fungerar mycket bra. Finns också möjlighet att köra helt webbaserat system (bland de snyggast applikationerna jag sett, känns som ett vanligt windowsprogram). Bygger på modern teknik hela produkten skrevs om från grunden för ett par år sedan, har för mig den numera utvecklas i C#. Det finns oxå många 3dje-parts produkter som underlättar integration, ett exempel är en applikation som synkar kalendern i SO med kalendern i Exchange på servernivå.

Ett tips är att fundera på vilken/vilka funktioner som ni verkligen behöver och sedan välja system därefter. Tänk oxå på om ni i framtiden kommer att ha behov av att koppla ihop CRM med andra system, tex ekonomisystem. Har man väl valt så kan det vara svårt att byta...

Som Jimad skriver så är naturligt vis "look and feel" viktigt för att få användarna att verkligen utnyttja ert CRM-system. Jag kan bara prata från egna erfarenheter, men Superoffice är enklet för även ovan användare att komma igång med.

Hoppas det kan vara till någon nytta, hör gärna av dig om du har nån fråga!

/Anders 
Post #160080
 Posted 2009-02-24 07:19:27
Arch-Wizard

Arch-WizardArch-WizardArch-WizardArch-WizardArch-WizardArch-WizardArch-WizardArch-WizardArch-Wizard

Last Login: 2012-02-02 08:04:04
Vi kör med Superoffice SIX. Jag använder det inte så mycket själv men användarna är relativt nöjda, har varit lite strul med synkningarna (Outlook/Exchange och från vårt affärssystem) men nu rullar det på.

//Patrik
Post #160084
 Posted 2009-03-22 10:56:33
Member

Vi har helt klart fouserat på look and feel eftersom användarna inte är lika teknik intresserade som jag.

Som det är nu lutar det åt Lime då SO inte kunnat leverera en offert som möter våra krav

/A ################ 
Post #162165
 Posted 2009-03-23 09:15:18
Guru

Hej,
Har ni tittat på Microsoft CRM? Look and feel i den påminner ju mycket om Outlook och man kan ju köra hela Dyn CRM från Outlook och integrationen inte bara finns, den är mycket bra! Personligen älskar jag det så jag skulle tycka de vore synd om ni inte gav det en chans i alla fall, vilket ni kanske gjort.

Gustaf

-
Gustaf Westerlund
htt
Post #162192
 Posted 2009-03-23 09:25:45
Member

Vi tog in offert på Dynamics, dock var tjejen som var där en sopa och hade ingen förståelse för vår verksamhet och inte heller någon koll på systemet. Hon var dock duktigt på att berätta om sitt föregat och visa PPT bilder.

När vi sedan granskade offterten visade det sig att pristet var det dubbla så det föll redan där.

/A ################ 
Post #162194
 Posted 2009-03-23 10:02:36
Guru

Hej,
det var ju tråkigt att höra. Det är ju ett väldigt bra system men det är klart att det kanske är lite dyrare än Super Office men det är också ett mycket mer kompetent system. Om ni kör Small Business Server finns det en speciallicens har jag för mig, som är halva priset. Är ni Microsoft Partner eller har volymlicensavtal kan ni kanske få en bra deal via dessa  också.

Gustaf

-
Gustaf Westerlund
htt
Post #162204

Similar Topics

Expand / Collapse

Reading This Topic

Expand / Collapse