|
|
|
|
Group: Forum Members
Last Login: 2010-08-29 12:38:49
Visits: 40
|
Jag har fått en förfrågan av en kund angående ett migreringsprojekt. Idag finns en Small Business Server 2003 Premium och den har CRM Version 3 installerad på sig (SQL 2000). De vill gå till ny hårdvara och SBS 2008 Premium, vilket innefattar SQL 2005 på en egen Windows 2008 Std server. De vill även gå från CRM 3 till CRM 4.
Jag ogillar buller och bång-migreringar utan vill göra detta så kontrollerat som möjligt. Jag har lite funderingar hur man gör detta smartast...
Jag har läst på lite (t ex http://www.itproffs.se/forumv2/tm.aspx?m=161664) och kommit fram till att CRM 4 kräver SQL 2005. Det är därmed uteslutet att uppgradera nuvarande CRM-installationen till 4 i den gamla servern.
Är det ide att först ta sig till ett stabilt SBS2008/SQL2005/CRM3 -läge för att sedan uppgradera till CRM4? Eller skall jag sätta upp SBS2008 med CRM4 och sedan migrera in data från den gamla CRM3-miljön?
I en SBS-migrering måste den gamla servern avvecklas inom 21 dagar från det att du börjar installera den nya server, sedan kommer den gamla att börja stänga av sig. Därför måste jag har en hyfsad plan från början.
Hoppas någon har några kommentarer...
|
|
|
|
|
|
Om någon inte förstått det ännu så har jag begränsad erfarenhet av Microsoft CRM sedan tidigare. Tips om generella CRM3-till-CRM4-guider mottages tacksamt.
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-08-10 18:31:35
Visits: 0
|
Hej,
Att få igång CRM 3 på den nya servern med den nya db:n är nog en bra idé. Då kan du sedan bara köra en uppgradering. Migreringar blir allt som oftast mycket komplicerade och har du lite vana av det är det inte något jag rekommenderar. Uppgradering är i princip bara next-next-finnish för MS CRM. Det du behöver kolla är om ni har några anpassningar i den gamla CRM:en och framförallt om några av dessa är sk. unsupported dvs. de kommer därmed vara svåra att flytta.
Att flytta från en maskin till en annan i CRM 3 använder man redeployment manager till. Kopiera db, restora i SQL2005, installera CRM 3, kör redeployment manager.
Ta ordentligt med backupper av db:n när du kör så kan du alltid falla tillbaks.
Microsoft Dynamics CRM Deployment Guide är ett bra dokument med bra information i som jag kan rekommendera.
-
Gustaf Westerlund
htt
|
|
|
|
|
|
Tack för din hjälp Gustaf, det blir att mellanlanda på CRM3 på SBS2008.
|