Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

32 eller 64 bitar?

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
13 svar i denna tråden

#1 Mikael Nystrom

Mikael Nystrom

• 4722 inlägg

Skriven 04 January 2007 - 09:11

Tveklöst 64, drivrutiner är inget problem då i princip alla tillverkare måste skriva nya iallfall och då kommer dom flesta att vara 32/64 iallfall, det finns dessutom "några" drivrutiner med i vista (typ 20.000), i princip allt blir bra mycket bättre med undantag av att du inte längre kan köra 16-bits applikation, eller vänta, det är ju också en fördel när jag tänker efter.

#2 GiZmO

GiZmO

• 3343 inlägg

Skriven 03 January 2007 - 20:30

Nu har jag iallafall testat vista lite, men bara 32-bitarsvarianten än så länge. Lite besviken blev man ju när det inte ens finns drivrutiner till grafikkortet, ett ATI 1950XT (det finns några betadrivare men de har en tendens att krascha så fort man försöker starta ett spel). Var det inte en hel del skryt om att det skulle vara så ohemult mycket drivrutiner med i vista redan vid release? 8|

Jag kan trots allt inte riktigt skaka av mig känslan av att man skjuter sig i foten om man installerar 64-bitars varianten, sedan har jag lite svårt att avgöra vilken kroppsdel man skjuter sig i när man installerar 32bitars varianten... ;)

weyland:
Vilka säkerhetsfunktioner är det som saknas i vista32?

Sedan kan jag ju hålla med om att det säkerligen skulle bidra till en stabilare miljö att man inte kan installera alla "kuliga" program som finns därute, men ibland finns ju trots allt affärsmässiga skäl till att installera skräpiga program och då är det svårt att stoppa. Om man till 90% använder 32bitars program så hjälper det väl inte mycket prestandamässigt att använda 64bitars OS, eller?

#3 peran

peran

• 79 inlägg

Skriven 03 January 2007 - 20:51

Jag kör 64 bitars vista på en IBM R60 med ati x1400. Funkar finfint!

Dock så är jag lite osäker på vad core2duo igentligen gör för att köra 64bit os? Är den en fullvärdig 64bit processor eller vad ska man säga om saken?

En annan grej jag saknar är drivare till Hauppauge HVR-900, men de kommer väl...

Mvh, Per

#4 Weyland

Weyland

• 885 inlägg

Skriven 03 January 2007 - 23:20

Här är väl den mest lättlästa genomgången av vad som skiljer x86 och x64-versionerna av Vista åt:
[link=http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp]http://www.winsupers...ista_ff_x64.asp[/link]

Det finns väl en microsoftsida nånstans kunde man tycka som spaltade upp skillnaderna enkelt, men inget en minuts googlande fick tag på just nu, och jag kan inte garantera att den artikeln är 100% men iaf :)

I korthet har x64-versionen unikt:
- slumpmässig position i minnet för systemfiler vid varje uppstart för att motverka remote exploits
- hårdvarustöd för DEP (motverka buffer overflows)
- patchguard förhindrar kernel-mode-drivrutiner att ändra andra kernel-mode-tjänster eller kärnan i sig (funnits sedan XP/2003 x64?)
- krav på signerade drivrutiner för att de ska gå att installera
- 16-bitarsstödet är borttaget

#5 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall

• 114 inlägg

Skriven 04 January 2007 - 00:03

Citat

ORIGINAL: Weyland
- slumpmässig position i minnet för systemfiler vid varje uppstart för att motverka remote exploits
- hårdvarustöd för DEP (motverka buffer overflows)
- krav på signerade drivrutiner för att de ska gå att installera

Tänkte bara kommentera ovanstående. Slumpmässig placering av systemfiler i minnet finns i x86-versionen också och likaså DEP (där det i x86 går att ha antingen mjukvaru- eller hårdvaru-DEP). Det går att installera drivrutiner som inte är signerade men det kräver handpåläggning (F8 och välja disable driver enforcement) varje gång datorn startas, glöms detta bort laddas inte drivrutinerna. En sak att tillägga om drivrutinssigneringen, om du i framtiden vill kunna se HD-filmer krävs x64-versionen för att du ska kunna se filmen i den fulla HD-upplösningen.

Vad gäller drivrutiner i övrigt så är mina egna erfarenheter med x64-versionen att det i stort sett är samma uppsättning drivrutiner för x86 som för x64. Slutligen så måste du givetvis köra x64-versionen om du använder 4GB RAM eller mer eftersom det finns begränsningar för detta i x86-versionen men det vet du säkert redan :)

// Andreas

Microsoft MVP | Coligo AB (www.coligo.se) | Twitter: http://twitter.com/AndreasStenhall

#6 fahlis

fahlis

• 957 inlägg

Skriven 04 January 2007 - 21:58

Samma erfarenhet här med Vista x64 funkar klockrent och är bra mkt snabbare än x86 i samma dator.
Drivrutiner lär knappast bli nåt problem bara Vista släpps publikt om några veckor.

#7 mats

mats

• 1565 inlägg

Skriven 04 January 2007 - 16:27

Jag gick över iom vista i november och hittills har jag inte haft ett enda problem med 64bit så jag håller med micke fullt ut

#8 GiZmO

GiZmO

• 3343 inlägg

Skriven 02 January 2007 - 07:11

Hej alla glada vistaanvändande ITproffs!

Vilken version tycker ni att man ska använda sig av?

Mina tidigare erfarenheter av att köra 64bitars OS på klienter säger mig att man bara får mer problem och märker ingen skillnad prestandamässigt, men kanske vista fungerar bättre på den fronten än vad XP gjorde?

Det som ställde till det mest på XP var ju att hitta drivare till alla grejjer som fungerar i 64-bitarsläge, kanske någon av er som testat lite kan säga om det funkar lika illa, sämre eller kanske tillochmed bättre på vista än det gjorde på XP? Och om det nu mot förmodan skulle finnas drivrutiner och program som funkar, är det värt att köra 64 eller ska man fega och köra 32 bara för att öka chanserna att iallfall en del av sakerna som skall rulla möjligen fungerar...

#9 kottimon

kottimon

• 751 inlägg

Skriven 02 January 2007 - 08:33

Till stor del så är det samma problem på vista som på x64 xp, alltså inga drivrutiner, men det gäller ju i nuläget 32-bit vista också..

Förhoppningsvis så kommer drivrutiner till vista alltid komma i 32- och 64-bit eftersom vista var 64-bit från början. Men jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad av bitarna i vanligt användande..
Det lär väl först bli när applikationer kommer utvecklade för 64bitar?

I en företagsmiljö skulle jag iaf använda mig av 32 bitar tills det finns klara fördelar med att gå över till 64.
Cogito, ergo doleo.

#10 Weyland

Weyland

• 885 inlägg

Skriven 02 January 2007 - 09:13

Har kört 64bit XP hemma ganska länge och har inte upplevt problemen, tycker tvärtom att man städar bort en massa skräpiga tillbehör och instabila tredjepartsdrivrutiner och ökar stabiliteten på Windows genom den "stora" begränsningen i existerande drivrutiner... har inte haft problem att hitta drivrutiner till de prylar som jag tycker är vanligast och vettigast att använda.

När det gäller Vista saknas juh vissa säkerhetsfinesser i 32bitarsversionen så om man kan borde man renodla på 64bit-versionen, självklart förutsatt att man har eller kan ordna en såpass homogen och väldefinierad hårdvarupark att drivrutinerna inte är ett problem. Inventera, är väl det tråkiga svaret :)

#11 hanjou

hanjou

• 51 inlägg

Skriven 18 January 2007 - 15:20

kör en 64 bitars varjant av vista just nu , överlag är jag postiv inställd, är vissa saker jag är missnöjd med det är med vista i sig, drivrutinerna fungerar sesådär, mitt trådlösa kort finns det inga drivrutiner till än som fungerar perfekt samma sak med ljudkortet.

Har vart tvungen att skriva om några prog av gamla övervakningsprog så att de fungerar med 64bitars miljö.

kör vista på en
operton 146 @2.8
2gb minne
maxtor 320gb x320gb raid 1
xfx 6600gt

#12 spectre

spectre

• 52 inlägg

Skriven 09 February 2007 - 00:45

Citat

ORIGINAL: peran

Jag kör 64 bitars vista på en IBM R60 med ati x1400. Funkar finfint!

Dock så är jag lite osäker på vad core2duo igentligen gör för att köra 64bit os? Är den en fullvärdig 64bit processor eller vad ska man säga om saken?

Ja det där undrar jag också, INGEN datortillverkare jag kan hitta levererar sina Core2Duo bärbara med x64 versioner utom DELLs precision serie som finns med XP x64 Edition. Och ingenstans på nätet står det att det ens GÅR att köra Vista x64 på Core2Duo.

Intressant vore ju en lite prestandatest t.ex med Virtual Server 2005 R2 på en 4GB bärbar med x86 respektive x64. Helt klart något jag måste testa när jag får min laptop snart.

kanske OT: Funkar Virtual Server på Vista förresten?

MVH // Johan

#13 JohanLysen

JohanLysen

• 2720 inlägg

Skriven 09 February 2007 - 09:26

Hej

Om man köper en 64-bit Home Premium OEM licens på t.ex. dustin, fungerar då licensnummret man får även för 32-bit installation om man behöver "backa" några månader i väntan på drivrutiner?

/Johan

#14 bej

bej

• 272 inlägg

Skriven 09 February 2007 - 16:35

Citat

ORIGINAL: JohanLysen

Hej

Om man köper en 64-bit Home Premium OEM licens på t.ex. dustin, fungerar då licensnummret man får även för 32-bit installation om man behöver "backa" några månader i väntan på drivrutiner?

/Johan

Nej det gäller bara om man köper retailversionen.
[link=http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view&id=297&Itemid=122]http://www.alltomxp....=297&Itemid=122[/link]