Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Ändra språk på OUTLOOK till Svenska & dubbla mappar

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
9 svar i denna tråden

#1 John Bryntze

John Bryntze

• 2719 inlägg

Skriven 04 February 2008 - 14:55

Exmerge fixar detta, lite jobbigare att lära sig men när man kan den så har man kontrol
MCSE NT4/W2K/W2K3, MCSI, MCSE:Messaging Exchange2000/2003, MCITP:Exchange 2007/Windows Server 2008, MCTS:SCCM 2007, Apple Certified Support Professional, Linux+/Network+/Security+/A+, CCA, CCNA, SCTA + lite till ;-)
http://john.bryntze.net/jbkb-v2

#2 KiAnKo

KiAnKo

• 23 inlägg

Skriven 04 February 2008 - 14:41

En Win XP Pro SWE dator hade fått fel språkversion (dvs engelska) av OFFICE 2003 installerat från CD.

Sedan när datorn las in på AD skapades OUTLOOK EXCHANGE på engelska på hennes dator (alla övriga datorer fick svensk version av OUTLOOK då de hade svensk version av OFFICE). Den engelska versionen av OFFICE 2003 har av installerats och nu ersatts med en svensk version... men OUTLOOK är ändå på ENGELSKA.

Servern är Windows 2003 SBS ENG.

Jag har provat med START, KÖR... "Outlook.exe /resetfoldernames" men det hjälper inte... hon har dessutom dubbletter på vissa mappar som INBOX och INKORGEN...

Jag har kollat runt här på forumet och internet, men mitt problem verkar unikt... De andra har rätt SPRÅKversion av OFFICE & OUTLOOK men dubbla menyer och/eller mappar

#3 Tobbe.S

Tobbe.S

• 70 inlägg

Skriven 04 February 2008 - 15:23

Problemet är sannorlikt att du redan har en folder med det namn du försöker ändra till.
Helt enkelt om du har både inbox och inkorg där inbox för tillfället är system foldern så kommer du inte kunna köra /resetfoldernames. Börja med att byta namn på inkorgen till inkorgenTEMP eller något liknande så skall du se att det fungerar bättre nästa gång du försöker med /resetfoldernames.

Detta gäller naturligvis alla system foldrar som calendar, sent items och så.

#4 KiAnKo

KiAnKo

• 23 inlägg

Skriven 04 February 2008 - 15:48

det gäller ju även hela programmet OUTLOOK, inte bara mapparna!

Kan man inte ta bort OUTLOOK från datorn, hämta en installfil från servern, kör den samt sedan importera en PST-fil m alla email, kontakter, anteckningar etc... Finns en sådan både på svenska och engelska?

Eller är det enklare att raderat användaren,  skapa ny användare,  och/eller ta bort datorn från AD, lägga tillbaka datorn... typ???

Numera är ju både XP PRO och OFFICE 2003 på svenska på datorn...

#5 Tobbe.S

Tobbe.S

• 70 inlägg

Skriven 04 February 2008 - 16:10

Citat

ORIGINAL: KiAnKo

det gäller ju även hela programmet OUTLOOK, inte bara mapparna!

Kan man inte ta bort OUTLOOK från datorn, hämta en installfil från servern, kör den samt sedan importera en PST-fil m alla email, kontakter, anteckningar etc... Finns en sådan både på svenska och engelska?

Eller är det enklare att raderat användaren, skapa ny användare, och/eller ta bort datorn från AD, lägga tillbaka datorn... typ???

Numera är ju både XP PRO och OFFICE 2003 på svenska på datorn...

Om ni lyckats få allting dubbelt i Outlook inklusive menyer och liknande låter det väl vettigt att avinstallera det och installera det rent igen. Det finns ingen anledning till att börja med pst filer då /resetfoldernames kommer styra om mailleverans och liknande till "rätt" folder. Därefter kan du helt enkelt flytta det som ligger i dublettmapparna med fel språk och därefter ta bort den.

Att exportera till pst, ta bort användare och liknande är att gå långt över ån efter lite vatten.

#6 kottimon

kottimon

• 740 inlägg

Skriven 05 February 2008 - 10:43

Du skriver i din första post att du avinstallerade hela det engelska officepaketet och sen installerade det svenska?
Men att du fortfarande har kvar outlook på engelska?
Det låter klart udda, och är inget som jag varit med om. Jag skulle nog prova att avinstallera allt som har med office att göra, rensa application data och andra lokala inställningar från allt med office, starta om datorn och sen installera svensk office igen.
Det man också kan prova är att reparera outlook, tror det finns något dylikt på hjälp menyn. "identifiera och reparera"
Cogito, ergo doleo.

#7 KiAnKo

KiAnKo

• 23 inlägg

Skriven 05 February 2008 - 01:41

Programmet OUTLOOK är helt på engelska...
mapparna under "MAILBOX - förnamn efternamn" har både engelska och svenska namn trots

Hon vill bara ha OUTLOOK på svenska som tidigare... Alltså, hur avinstallerar jag OUTLOOK för att därefter installera OUTLOOK igen (inkl alla uppgifter från EXCHANGE servern som skedde vid första inloggning och starten av OUTLOOK).

Eller kan jag bara installera OUTLOOK direkt från OFFICE-CDn, och därefter lägga till kontot manuellt med dess inställningar, därefter lägga in PST-backupen.

De flesta andra andra här & på andra forum, verkar har problemet med svenska och engelska mappar(!) men hennes problem är att OUTLOOK i sig är på engelska och inte svenska!

skulle EXMERGE fungera på detta? Ngn som har ett bra tips, jag har inte använt det tidigare!

#8 VicVega

VicVega

• 263 inlägg

Skriven 05 February 2008 - 13:40

Vad jag vet ligger massor av konfig rörande Office kvar i registret och filer (Application Data etc) även efter att Office avinstallerats. Till exempel kontoinformation, signaturer och annat. Rensa detta när du avinstallerat Office så det är rent innan du börjar om.

#9 KiAnKo

KiAnKo

• 23 inlägg

Skriven 06 February 2008 - 01:04

Ok... så här gick det till:

Datorn är på svenska, alla program är på svenska! Innan CONNECTCOMPUTER används så installerades OFFICE 2003 (men inte OUTLOOK) på datorn. Eftersom det tyvärr var den ENGELSKA versionen av OFFICE så antog SBS att OUTLOOK skulle vara på ENGELSKA. Därefter har den ENGELSKA versionen OFFICE 2003 (dvs allt utom OUTLOOK) avinstallerats och ersatts med en svensk version.

Hoppas detta klargör mitt problem. OUTLOOK har alltså installerats av SBS i samband med CONNECTCOMPUTER... och aldrig av mig!

Jag har provat att göra systemåterställning, men då OFFICE las in för CONNECTCOMPUTER så får jag alltid OUTLOOK på ENGELSKA...

* Jag har sparat undan emailen etc i en PST fil
* Kan man installera OUTLOOK 2003 SWE direkt när OUTLOOK 2003 ENG redan finns, eller får då problem med dubbla menyer och mappar på båda språken?
* Finns det inte ngn install-fil i SBS så man kan köra? Det finns ju uppenbart en version på svenska och en på engelska på vår SBS-server...

Jag har även provat att "identifiera och reparera"...

"outlook.exe /resetfoldernames" fixade bara tillbaka allt till ENGELSKA - ej Svenska!

Jag har för mig att man från kommando prompten kan installera (ominstallera excel) mha ett kommando... finns det ngt motsvarande för OUTLOOK?

Ovan tipsar "kti^" om total avinstallation, men då får jag fixa alla installställningarna igen manuellt för EXCHANGE för hennes konto, eftersom jag kan väl inte få igång den guide som startade i samband med CONNECTCOMPUTER?

#10 KiAnKo

KiAnKo

• 23 inlägg

Skriven 07 February 2008 - 04:22

nu e d klart! Tack för all hjälp.

Anledning var att servern såg att OUTLOOK saknades i samband med sjäv CONNECTCOMPUTER via SBS. Därför las OUTLOOK 2003 in automatiskt... SBS är på engska, därav mina problem.

Alla de övriga datorerna hade redsna svenska versioner av OUTLOOK 2003 så då installerades inte ngt!