Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Förslag på mobiltelefoner - företagsmiljö

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
15 svar i denna tråden

#1 Avocent

Avocent

• 63 inlägg

Skriven 05 November 2010 - 11:10

Vi har försökt att standardisera valet av mobiltelefoner under de gångna två åren. Vi har även under denna tid varit kraftigt begränsade till mobilens OS beroende på en telefoniapplikation.
Första vändan valde vi SonyEricsson G700 och G900 - merparten G700. Detta måste ha varit en av 2000-talets sämsta telefoner sett till kvalite och design (med korten på hand)
Andra vändan som vi nu sitter i - så har vi valt Nokia E52 och E72. Under den initiala testningen samt de utvärderingar som fanns då, vittnade om en kvalitativ telefon - men vi har tyvärr även här haft stora problem med kvalite.

Jag vill nu i god tid hinna insamla input från andra parter, sett till kommande modellval.

Vi har grovt räknat två typer av användare - en som mestadels ringer och på sin höjd vill kunna läsa sin mail i telefonen. Den andra typer är mer motsv företagsledning, mer mobila och med ett högre användande av pushmail, planering etc. Därav så är två typer (eller fler) att föredra.
Vi kör i dagsläget Exchange 2007 publicerad över ISA 2006. Vi använder även en applikation som heter SecurePhone från företaget Inquso, där vi kan administrera och managera mobiltelefonerna (främst uttryckning av pushmail-inställningar)

Jag vill gärna be att få förslag på konstaterat väl fungerande telefoner. Vi pratar om ca 100-talet mobiltelefonanvändare och motsvarande de två användartyperna nämnda ovan.

#2 Andreas Lännerberg

Andreas Lännerberg

• 1048 inlägg

Skriven 05 November 2010 - 12:41

Vi utvärderar just nu HTC Wildfire som telefon, den är ju dock rätt ny - vi har väl haft den i 3 månader men inga problem än så länge. Innan dess körde vi HTC Tattoo, den billigaste Androidtelefon du kan hitta i princip - och där har vi haft 10-15% failurerate, vilket är acceptabelt.

Du verkar ha gått på ganska hårda nitar, Sony Ericsson har som känt haft väldigt stora kvalitetsproblem de senaste åren och nu är det Nokia som börjar få det.

Spontant känns Android och iPhone OS som det hetaste mobiloperativen, särskilt eftersom ni kör ActiveSync (de har klart bäst ActiveSync implementation, undantaget Windows Mobile 7 som jag inte har testat än). Har man en budget att tänka på så enbart Android. Då kan man fortfarande välja men olika telefoner och tillverkare  också.

#3 Avocent

Avocent

• 63 inlägg

Skriven 05 November 2010 - 16:16

Tack för inputen!

Jag har testat två olika Android-telefoner och nu senast Samsung Galaxy S. Det är en väldigt bra telefon, men samtidigt så alla lätttillängligheten på app:ar lite oroande - eftersom min telefon började bli mer och mer långsam och instabil i takt med installation av nya app:ar. En annan störande aspekt var att jag var tvungen att ange ett gmail-konto motsvarande för att konfigurera Kalendersynken med vår Exchange-server. Handhavandefel från min sida eller?! Våra användare har relativt låg dator- och teknikvana.

Jag ska förtydliga att det är främst Nokia E52 som har varit strulig, med en "failurerate" på ca 40-50%. Nokia E72 har varit helt ok.

#4 Andreas Lännerberg

Andreas Lännerberg

• 1048 inlägg

Skriven 05 November 2010 - 17:22

Hum, något Gmail-konto för att konfigurera ActiveSync har jag aldrig stött på?

Angående installation av appar, så är det väl den stora nackdelen. Dock delar både iOS och Android denna!

#5 RBB

RBB

• 269 inlägg

Skriven 05 November 2010 - 18:52

Iphone är ju fantastiskt bra om man tittar på enkelhet för användaren samt hur lite support som den genererar i jämförelse med andra telefoner.
Men det finns ju ett par riktigt stora "fel" med den;
Du kan inte skapa, spara office dokument - då krävs en app, och för att kunna ladda hem appar så måste du ha en konto, och för att ha ett konto så måste du registrera dig och för att registrara dig måste du ange ett kontokortsnummer......Never ending story...:crazy:
Om du skickar in den på garantiservice - SUCK.......
Batteritiden - dålig
Synkhelvetet med ITunes - Inga kommentarer......
Proceduren för att "registrera" och få igång telefonen - krånglig i jämförelse med andra telefoner
Out of the box så är IPhone absolut sämst då den kräver appar och annat krångel för att bli användbar.

MEN:
Vi har övervägande IPhones och supporten har gått ner kraftigt från då vi kört Nokia E71.
IPhone har dock riktigt bra Blutooth.
Användarna ÄLSKAR IPhone.
Och NEJ, du måste inte ange ett GMail konto för att få igång EAS. Du måste ha gjort nå
//You just got love it \\

#6 Kent Ejdersand

Kent Ejdersand

• 2067 inlägg

Skriven 06 November 2010 - 08:52

Det ska bli mycket intressant att inom en snar framtid få läsa om praktiska erfarenheter av Windows Phone 7.

Argument för Windows Phone 7 kan t.ex. vara:

-          Högre säkerhet (den säkraste mobilen på marknaden i kombination med Exchange Server).
-     Rättar sig efter alla policy inställningar från Exchange, borde vara ett krav i företagsmiljöer.
-          Billigare jämfört med iPhone.
-          Ett flertal leverantörer och modeller att välja på.
-     Troligtvis likvärdig (eller kanske bättre) funktionalitet/användarvänlighet jämfört med iPhone och Android.
-     Riktiga MS Office(Word, Excel, ppt) program i mobilen, inga begränsande "viewers".
-     Riktig Outlook klient.

H.
--Kent

H.
--Kent

#7 DXter

DXter

• 6495 inlägg

Skriven 06 November 2010 - 09:37

Håller med Kent till 100%! :D

Själv så letar jag mig blodig efter en HTC HD7 med abonnemang från valfri operatör. Verkar vara helt omöjligt i Sverige... :(

// Fredrik "DXter" Jonsson
Senior Security Consultant - Sigma IT & Management Sweden AB
Blog: http://www.poweradmin.se

Phone: +46 76 858 22 99

#8 GM

GM

• 37 inlägg

Skriven 06 November 2010 - 17:31

Skulle vilja se vilka nya funktioner för PKI och S/MIME som tillkomigt!

#9 DXter

DXter

• 6495 inlägg

Skriven 06 November 2010 - 17:42

Citat

GM (2010-11-06)
Skulle vilja se vilka nya funktioner för PKI och S/MIME som tillkomigt!

Och varför tror du jag vill ha den då? Att spela Tetris!? :D;)

// Fredrik "DXter" Jonsson
Senior Security Consultant - Sigma IT & Management Sweden AB
Blog: http://www.poweradmin.se

Phone: +46 76 858 22 99

#10 Andreas Lännerberg

Andreas Lännerberg

• 1048 inlägg

Skriven 09 November 2010 - 17:33

Hum, frågan är hur säker den är... Det verkar som Microsoft "glömt" lägga med lokal kryptering:

http://www.idg.se/2.1085/1.351876/microsoft-medger-windows-phone-7-saknar-kryptering

Kanske inte sådär jättebra.

Citat

kenejd (2010-11-06)
Det ska bli mycket intressant att inom en snar framtid få läsa om praktiska erfarenheter av Windows Phone 7.

-          Högre säkerhet (den säkraste mobilen på marknaden i kombination med Exchange Server).
-     Rättar sig efter alla policy inställningar från Exchange, borde vara ett krav i företagsmiljöer.
-     Troligtvis likvärdig (eller kanske bättre) funktionalitet/användarvänlighet jämfört med iPhone och Android.
-     Riktiga MS Office(Word, Excel, ppt) program i mobilen, inga begränsande "viewers".

H.
--Kent

#11 Kent Ejdersand

Kent Ejdersand

• 2067 inlägg

Skriven 09 November 2010 - 23:49

Det var en nyhet för min del, hittade en tråd i MS forum där de diskuterade detta i mitten av oktober och då var kommentaren följande "Though for this first release theres not an emphasis on supporting Enterprise oriented requirements. Thats expected in 2011. "

H.

--Kent

Citat

Jymdis (2010-11-09)
Hum, frågan är hur säker den är... Det verkar som Microsoft "glömt" lägga med lokal kryptering:

http://www.idg.se/2.1085/1.351876/microsoft-medger-windows-phone-7-saknar-kryptering

Kanske inte sådär jättebra.

Citat

kenejd (2010-11-06)

H.
--Kent

H.
--Kent

#12 Kent Ejdersand

Kent Ejdersand

• 2067 inlägg

Skriven 20 February 2011 - 19:45

Några intressanta nyheter i Exchange 2010 är t.ex. SMS funktionerna, dvs. att man kan få SMS-konversationen i sin inkorg i Outlook, det fungerar (vad jag vet) bara med Microsoft baserade mobiler (+även skicka SMS från Outlook som letar sig ut via ActiveSync).

Nästa sak som kan vara av intresse är att lägga in foto i GAL:n vilket kan visas i mobilerna, också en funktion som fungerar med Microsoft mobiler, tveksam till att det fungerar med övriga, men är det någon som vet exakt så kommentera gärna detta inlägg.

Sedan har vi naturligtvis alla säkerhets policys från AD/Exchange som en MS mobil rättar sig efter, hur övriga gör är mer tveksamt, de gör nog lite som de vill...

H.

--Kent

Citat

teacher (2011-02-20)
Detta var en riktigt intressant tråd, jag sitter i samma sits själv där vi inom ett år ska byta ut ett 40 tal mobiler.

Mitt största krav är att ringa, synka exchange och kolla sharepoint. Det är ju ett arbetsverktyg och det vore rätt bra att kunna låsa telefonen på något centralt sätt så att det inte går att smeta den full med skumma appar..

H.
--Kent

#13 teacher

teacher

• 369 inlägg

Skriven 20 February 2011 - 10:38

Detta var en riktigt intressant tråd, jag sitter i samma sits själv där vi inom ett år ska byta ut ett 40 tal mobiler.

Mitt största krav är att ringa, synka exchange och kolla sharepoint. Det är ju ett arbetsverktyg och det vore rätt bra att kunna låsa telefonen på något centralt sätt så att det inte går att smeta den full med skumma appar..

#14 Bellflower

Bellflower

• 211 inlägg

Skriven 18 February 2011 - 17:46

Citat

RBB (2010-11-05)
Iphone är ju fantastiskt bra...

Om du skickar in den på garantiservice - SUCK.......

Batteritiden - dålig

Synkhelvetet med ITunes - Inga kommentarer......

Proceduren för att "registrera" och få igång telefonen - krånglig i jämförelse med andra telefoner

Out of the box så är IPhone absolut sämst då den kräver appar och annat krångel för att bli användbar.

*Batteritiden
Iphone4 är klart förbättrad än iPhone 3Gs som var helt kass,
men för att vara en "smartphone" så anser jag det är godtagbart iaf.
Sen finns ju massor av skit man kan stänga av för att behålla mer batteritid.

* Proceduren för att "registrera"
iPhone med http://www.apple.com/se/support/iphone/enterprise/ är kalas..

*Out of the box så är IPhone absolut sämst
Kan absolut inte hålla med

Sa jag att jag liksom gillar iPhone... :w00t:

/ U
//
Den stora faran är inte att datorerna ska börja tänka som människor, utan att människor ska börja tänka som datorer.
- Sydney J. Harris
//

#15 abe

abe

• 91 inlägg

Skriven 22 February 2011 - 12:31

Vi har också haft enorma problem med E52, det slutade med att vi fick slänga en hel hög och köpa E71 igen. Går inte att hålla på och skicka dem på serviceärenden gång på gång på gång och vara utantelefoner i två veckor. Vi kör med
  • Basic - SE Cedar. Billig och helt OK
  • Mail - Nokia E71. Stabil. Säljarvänlig. Tyvärr lite krånglig då mail for exchange inte är installerat från fabrik. Tar 10 min att sätta upp med mail
  • Lyx -  iPhone. Stabil. Användarvänlig för den som klarar touch. Svindyr
Jag är mycket nyfiken över vad ni tycker om de lite billigare androidlurarna. Jag har bara konfat exchangemail på en X10 och det var ju m.h.a 3parts mjukvara som visserligen fanns på telefonen från början. Kändes dock inte helt logiskt. ActiveSync finns inte inbyggt i nyare android eller? Finns det någon billigare HTC med bra byggkvalitet och ny androidversion?

#16 kallen91

kallen91

• 1 inlägg

Skriven 18 February 2011 - 15:58

Låter som du har svårt och välja. Jag hade svårt och välja mellan HTC Desire, HTC wildfire S svart och Iphone.
Hos http://www.phonehouse.se/  kan du jämföra mobiler och ta reda på vilka funktioner de har och inte har.
Hoppas det hjälper!