Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Enkel TS lösning till nytt företag med en PC o server

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
11 svar i denna tråden

#1 Toft

Toft

• 929 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 18:03

shyyy.. sorry :)
Henrik Toft
IT-Pro Infrastruktur - Klient/Server/Nätverk
Blogg: www.toft.se

#2 Padde

Padde

• 1626 inlägg

Skriven 13 January 2012 - 17:58

Skummade bara inläggen lite snabbt så ursäkta om det föreslagits tidigare.

Ms har en produkt som hter Multipoint server som är gjord för TS åt små företag. Kan vara värt att kolla upp.
/Patrik

#3 SSIT

SSIT

• 11 inlägg

Skriven 13 January 2012 - 00:06

Tackar för alla input! Ska ta åt mig detta med att kunden får välja, samt konsekvenser av val. Samt om jag kan känna mig komfortabel med beslut, och vilja införa lösning.

Bör kanske lägga fram 3 olika lösningar med åtföljande kostnad...

Någon mer som har andra synpunkter eller tips?

För övrigt, har bara satt upp TS i 2003 miljö. Men ser att det verkar ha skett lite förändringar till 2008? gt direkt att tänka på i mitt fall?

#4 SSIT

SSIT

• 11 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 15:53

Hmm är inte sugen på att ha 2 järn i en sån liten o simpel miljö.  1 PC och en lokal användare.... Samt kost för kund, järn o konsulttid.

Vad "riskerar" jag om väljer ett järn, och är det möjligt? Vilka risker ser du? Påpekar igen att miljön/företaget är så litet.

tacksam för råd

#5 Toft

Toft

• 929 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 16:11

Givetvis går det att köra allt på ett järn.. Men du måste du köra maskinerna virtuellt. För du måste fortfarande skilja på DC och TS.

Vad kan inträffa?

Alla ägg i samma korg + Murphys lag = katastrof
Henrik Toft

#6 John Hertell

John Hertell

• 2636 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 16:27

Du får ju tyvärr inte köra foundation virtuellt.

får och BÖR är ju 2 skilda saker.. man KAN köra TS på en DC.. fast man BÖR ju inte göra det.

Men, ibland sitter jag och funderar. hur skall man lösa det på just sådana här situationer med liten miljö.
Man bör ju ta i beaktning att dom kan överväga en vanlig PC som "server" och köra fjärrskrivbord mot.

Är det inte isåfall faktiskt BÄTTRE med en Foundation som är nåde DC och TS än den lösningen även om man inte BÖR ha det?

man MÅSTE inte skilja DC och TS, det rekommenderas att man gör det.

så helst: 2 microservrar (typ Fujitsu MX130 som jag jobbar med) en DC och en TS

eller snålvarianten: 1 microserver som DC och TS.

Backup självklart, raid är ju ingen backup.   USB disk och inbyggda programmet funkar men jag rekommenderar BackupExec och då kan man även få backup av de domänslutna datorerna via Desktop & Laptop optionen. (för mig att det som standard alltid följer med 5 licenser för en sådan på backupexec även utan att man köpt optionen.

#7 Toft

Toft

• 929 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 17:07

Självklart fungerar det att köra TS på en DC (efter lite om och men).. men man "bör" inte göra det precis som John säger.

Man kan även ha en workstation som server, ha 1 teckens-lösenord och göra alla på företaget till firmatecknare. Det går ;)

Mitt tips blir endå, gör det riktigt.. eller gör det inte.

Kunden vill ha en sak, du berättar för kunden vad det kostar. Om kostnaden överstiger budgeten så brukar det i realiteten vara så att
1. budgeten är för låg 
2. lösningen för "overkill"

Känns lite som det är ett "jag vill ha kakan och äta den också" problem. I mitt tycke bör man inte kompromissa för att kunden tycker det är för dyrt.
Sedan är det en annan sak om kunden vill kompromissa, det får han själv stå för. Men man skall inte lägga fram en lösning till kunden där man själv valt att kompromissa för kundens räkning. Låt kunden i så fall göra valet, sedan får du välja om du vill jobba under de villkoren eller ej. Det blir du som får supportera den/jobba kväll/natt om något händer :)

Du kan också titta på small business server essentials där du får client-dator backup på köpet. Kostar inte jättemycket mer än fundationservern. Kräver dock CALs, vilket inte fundationservern kräver.
Henrik Toft

#8 John Hertell

John Hertell

• 2636 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 17:49

"john" host..  host host host...  :)

#9 SSIT

SSIT

• 11 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 15:13

Fick ett nytt litet företag på halsen ;-)

Har ni några lätta o prisvärda förslag för ett nytt litet företag, där flera externa användare utifrån vill kunna köra TS etc (för att komma åt lokal installerad app på server). Utifrån, kanske max 4 samtidiga användare. Totalt kanske max 6-8 användare utifrån.

Förutsättningar (tror jag) är:

1 Server på plats, för file&print, VPN, och en app installerad för lokal användare+remoteanvändare

1 PC lokalt för för att köra lokala apps + en app på server.

Verksamheten har 1-2 personer lokalt som arbetar lokalt i PC, samt mot app i server (troligtvis mot en access db).

Men flera personer utifrån behöver ibland, men inte ofta komma åt att köra app i server. Dessa kan komma från andra företag med egna IT-lösningar, vill inte knyta ihop dem på något sätt. Optimalt vore RDP mot nya server.

Vad behöver jag ha gående på server? 2008 R2 och lic för TS? Behövs eller bör server gå i domänläge?

Har säkert fler frågor som jag inte har tänkt på, och ni också.... Men det kan vi ta i tråden.

Hälsningar Patric

#10 John Hertell

John Hertell

• 2636 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 15:18

Att köra server utan domän är enl. mig bara dumt.

en 2008 R2 Foundation t.ex.  Sjukt billigt och den kan vara terminalserver. (men MAX 15 anv. i AD då)

licensen kostar ju nästan lika mycket som en Win7 Pro licens.

#11 Toft

Toft

• 929 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 15:27

Du bör i först hand sätta upp ett AD. Det "bör" man alltid ha oavsätt.
Sedan skall du absolut inte köra TS på en DC (oavsätt så skall användarna ALDRIG in på din "huvud-server" även om den inte är DC).. Men om du skulle slänga upp ett nytt järn för TS så kan du köra TS servern virtuell på järn nr.2. Sedan även köra en sekundär dc på samma järn. Beror lite på vad kunden tycker det är värt. 
Henrik Toft

#12 SSIT

SSIT

• 11 inlägg

Skriven 12 January 2012 - 15:48

Klart att jag kan och bör dra igång domänen. En första tanke var att det bara är en pc på plats med en lokal användare. Vill ha det simple och kunden billigt (som vanligt när det är ett litet företag).

ok, tar någon timma till då ;-)   Bara nyfiken, går utan domän också? Win2008Foundation låter som ett bra alternativ om TS går att köra på den?