Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Trögt att öppna officedokument via utforskaren Publicerat Office 2007

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
2 svar i denna tråden

#1 Per-olov

Per-olov

• 6 inlägg

Skriven 21 February 2012 - 12:11

Inloggningsscript mappar upp G:

Problemet finns på stationära datorer som inte har lokalt installerat Office utan har publicerat Office

När man dubbelklickar på ett worddokument  på G: i utforskaren så startar den upp en citrixsession, Word 2007 men istället för att gå direkt till G: och öppna filen så mappas G: upp till U: på klient i citrixsessionen och det tar väldigt lång tid att öppna.

Om man istället inifrån Word öppnar samma dokument så går det snabbt.

Hittade följande som beskriver problemet på citrix supportforum men ingen riktig lösning.

http://forums.citrix.com/message.jspa?messageID=671349

Uppmappning av klientenheter vill vi ha igång för att få med t.ex. usb-minne med in i citrixsessionen men frågan är om man kan stänga av uppmappning av nätverksenheter på serversidan.

Jag vet tyvärr inte vilken citrixversion som körs i miljön, jag jobbar loklat ute på fältet i vår IT-plattform och jag ser ju frustrationen hos användarna men teknikerna har inte tid att fixa småproblem.

Dom har fullt upp med att hålla miljön igång, tänkte att någon sitter inne med lösningen så kan jag vidarebefodra lösningen till teknikerna.

/PO

#2 peterj

peterj

• 2309 inlägg

Skriven 21 February 2012 - 12:29

Problemet är följade när du dubbel klickar på ett dokument på det sättet så tvingar du citrixen att öppnad documentet via din U:

Då kommer först din klient ladda ner docuementet sedan kommer det laddas upp till citrix genom din citrix koppling.

Den fungerar så och det är priset man får betala för halv tunna klienter. (med halv tunna menar jag enbart vissa app ligger på citrix).

#3 Per-olov

Per-olov

• 6 inlägg

Skriven 21 February 2012 - 15:12

Ok

Tack för svaret!

Trist!

Jag trodde att det fanns en lösning på det här problemet, användarna med stationära datorer får väl helt enkelt vänja sig vid att öppna dokument inifrån programmen.