Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

TS Hänger sig vid olika tillfällen

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
7 svar i denna tråden

#1 erihje

erihje

• 109 inlägg

Skriven 23 February 2012 - 09:03

Hej,

Har en TS idag som beter sig lite konstigt enligt mig iaf, det är en W2K8 R2 Enterprise med SP1 som rullar på en Hyper-V.

När en session connectas/disconnectas så hänger sig hela servern i någon sekund innan den släpper igen.

Satt och funderade lite vad det kunde vara och satt och kikade i ProcessExplorer och kom fram till att det är TSTheme.exe som kör sönder servern totalt när en användare ansluter sig eller loggar av.

Efter lite googlande varför den här spökade så kom jag fram till att det är när man har valt att mappa upp Printers som TSTheme.exe slår i taket och då hänger sig i några sekunder, kör man inte med mappning utav printers så fungerar det bra.

Det kunde ha att göra med att man var tvungen att uppdatera printdrivers till senare versioner osv osv, och det har vi prövat.

Prövar då med en dator som inte har några skrivare/drivrutiner installerade men samma sak, den hänger sig totalt under några sekunder.

Har även prövat den lokala GPOn use only client default printer men samma sak händer då.

Kollat så att alla klienterna har senaste RDP klienten, disablat AV på servern osv osv.

Jag har förmodligen googlat mig blind så jag behöver ha lite råd vart jag kan fortsätta leta :)

** Det känns som problemet kan ha att göra med EasyPrint dock väntar jag gärna på lite feedback :)

#2 GiZmO

GiZmO

• 3320 inlägg

Skriven 23 February 2012 - 09:20

Någon som hade samma problem löste det med dessa åtgärder:
* Installing latest service pack(s) on client computers
* Installing latest Remote Desktop Client (v7.0) if running Windows XP or Windows Vista
* Running "netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled" if running Windows Vista or Windows 7
* Updating all printer drivers to latest version

Källa:
http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/winserverTS/thread/471d8591-fb7c-4721-8ca0-58907803be29

Kör alla klienter likadan plattform (samma OS-version och RD-klient m.m) eller är det som vanligt? ;)
Uppträder felet för samtliga eller är det bara vissa som är drabbade (om det bara drabbar vissa, finns det någon gemensam nämnare mellen dessa)?

#3 erihje

erihje

• 109 inlägg

Skriven 23 February 2012 - 09:52

Citat

GiZmO (2012-02-23)
Någon som hade samma problem löste det med dessa åtgärder:
* Installing latest service pack(s) on client computers
* Installing latest Remote Desktop Client (v7.0) if running Windows XP or Windows Vista
* Running "netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled" if running Windows Vista or Windows 7
* Updating all printer drivers to latest version

Källa:
http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/winserverTS/thread/471d8591-fb7c-4721-8ca0-58907803be29

Kör alla klienter likadan plattform (samma OS-version och RD-klient m.m) eller är det som vanligt? ;)
Uppträder felet för samtliga eller är det bara vissa som är drabbade (om det bara drabbar vissa, finns det någon gemensam nämnare mellen dessa)?

Tjenare,

Har allt sett denna post också.

Alla klienter har senaste SP och uppdateringar (hejja WSUS)
Alla klienter har samma OS-version
RDP v7.0 är installerad via WSUS
Har prövat med enbart en användare på TSen och den har tagit bort alla printers och testat med lite olika, även den som kör HP UPD 5.4.

Har även prövat med en W7 för att se ifall det blir samma problem, och då använt ovan sträng men problemet kvarstår.

Läser man runt på Technet forumet så verkar Microsofts enda lösning på problemet vara, Slopa Easy Print och mappa skrivarna lokalt på TS dock känns detta väldigt 1990.

#4 erihje

erihje

• 109 inlägg

Skriven 23 February 2012 - 12:22

Nu fick jag mig en tankeställare om man nu skall hoppa över Easy Print.

Om man installerar alla skrivare man kommer på kan tänkas behövas på TSen och en användaren sedan loggar in så kommer han ju se alla x antal skrivare som finns i listan.

Kan man på något sätt "stänga" av att alla skrivare skall visas för användarna och sedan via GPO  bara visa de skrivarna just den användaren behöver?

Det känns som jag är ute på landsvägen och cyklar, usch för TS och Printers.

#5 Göran fantomen Johansson

Göran fantomen Johansson

• 5524 inlägg

Skriven 23 February 2012 - 12:56

Vi gjorde så ett tag. Fast då installerat skrivarna lokalt på TS-servrarna och sedan med rättigheter/säkerhet styra om de får se dem eller inte.

Annars kan jag rekommendera en produkt som heter TSPrint från TerminalWorks. Den portar utskrifterna från din TS till dina skrivare som du har lokalt på din dator. Så det betyder att du inte behöver ha några skrivare/drivare på din TS alls utan enbart den här produkten. Den gerenerar typ ett pdf-dokument av din utskrift som skickas tillbaka till klienten som sedan gör den riktiga utskriften.
Funkar skitbra måste jag säga....

Med alla skrivare vi hade så felsökte vi nog många, många timmar i veckan just på det.
Efter denna produkt typ 1 timmes felsökning på flera veckor...

EasyPrint är ju en bra ide men inte helt enkelt att få till och fungera.

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

Göran "Fantomen" Johansson
Shift IT
ITProffs.se Staff | Blog | LinkedIn | @gjohansson | Facebook

#6 erihje

erihje

• 109 inlägg

Skriven 23 February 2012 - 14:35

Tack för hjälpen fantomen,

Vi får köra på lokala skrivare på TS med rättigheter som en quickfix för att bli av med problemet att TSen dör när sessioner startar/stoppas/aktiveras.

Skall ta oss ett kik på TSPrint i steg två :)

#7 erihje

erihje

• 109 inlägg

Skriven 27 February 2012 - 09:12

Citat

fantomen (2012-02-23)
Vi gjorde så ett tag. Fast då installerat skrivarna lokalt på TS-servrarna och sedan med rättigheter/säkerhet styra om de får se dem eller inte.

Annars kan jag rekommendera en produkt som heter TSPrint från TerminalWorks. Den portar utskrifterna från din TS till dina skrivare som du har lokalt på din dator. Så det betyder att du inte behöver ha några skrivare/drivare på din TS alls utan enbart den här produkten. Den gerenerar typ ett pdf-dokument av din utskrift som skickas tillbaka till klienten som sedan gör den riktiga utskriften.
Funkar skitbra måste jag säga....

Med alla skrivare vi hade så felsökte vi nog många, många timmar i veckan just på det.
Efter denna produkt typ 1 timmes felsökning på flera veckor...

EasyPrint är ju en bra ide men inte helt enkelt att få till och fungera.

Hej,

Bumpar lite här igen.

Hur satte ni smidigast defaultprinter för någon användarna på TSen? GPP med item target leveling?

Eller ni kanske inte körde någon default utan användarna fick välja själva?

#8 Göran fantomen Johansson

Göran fantomen Johansson

• 5524 inlägg

Skriven 27 February 2012 - 19:23

I vårt fall så blev det första bästa som valdes som standardskrivare och sedan var användaren tvungen att välja själv.
Eftersom det aldrig funkade bra för oss så tittade vi i ett tidigt stadium vidare efter andra lösningar vilket gjorde att vi i princip aldrig kom längre än att ge skrivare till användarna.
Sen hör väl till saken att de flesta av våra användare inte hade behov av Windows utskriftsdialog utan miljön handlade mest om vårt affärssystem vilket sköter utskrifterna på ett annat sätt så den inte använder skrivarna som finns på servern alls. Så det handlar väl kanske om 5% av våra användare vilket är de som är lite mer avancerade.

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

Göran "Fantomen" Johansson
Shift IT
ITProffs.se Staff | Blog | LinkedIn | @gjohansson | Facebook