Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Kylning för litet utrymme

• Please log in to reply
18 svar i denna tråden

#1 MTG

MTG

• 2 inlägg

Skriven 06 March 2012 - 11:03

Vi har ett litet utrymme med ett antal switchar, en UPS och en mindre server. Problemet är att det blir ordentligt varmt och den lilla mängd ventilation som finns räcker inte till.

Jag undrar om någon har ett tips på en bra firma som kan ordna det och om det finns något speciellt som jag ska tänka på?

#2 RBB

RBB

• 286 inlägg

Skriven 06 March 2012 - 11:24

För att få ett riktigt bra svar bör du kontakta någon som verkligen kan kyla, dvs en fackperson.
Det finns massor av faktorer som spelar in för att få en bra kylning.
Sannolikheten att någon som inte varit och sett rummet "live" skulle kunna ge dig rätt information är i princip lika med noll.

Tips på bra företag: http://www.kylgruppen.se/  vi har varit mycket nöjda hittills.

Och man behöver alltid mer kapacitet än vad man tror.. det är min erfarehet.
//You just got love it \\

#3 Kent Ejdersand

Kent Ejdersand

• 2105 inlägg

Skriven 06 March 2012 - 11:36

Den enklaste modellen är små kylstolpar som bara kräver el, vilken kyl kapacitet de har vet jag däremot inte, men jag har kunder som använder dem som komplement.

Tyvärr ingen märkes info just nu, men det kan jag ta reda på om det är av intresse.

H.

--Kent
H.
--Kent

#4 MTG

MTG

• 2 inlägg

Skriven 06 March 2012 - 11:39

Tack så mycket för tipset. Har tagit kontakt med dem och hoppas det blir bra. :)

#5 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 16:26

Bumpar den här tråden då vi behöver bygga ett nytt datacenter (läs: serverrum) för ITPROFFS.SE och Truesec/Labcenters resterande servrar.

Någon som har några rekommendation på bra firmor (utöver kylgruppen.se ovan) för kyl-jobb?

Och, en lite mer abstrakt fråga.
Idag har vi ett rum som är 9kvm där det står 3 stycken fulla rack med bladservrar, SAN mm. Det genererar så klart en hel del värme.
Någon, vet inte vem, har räknat ut att det drar 9kw och det kylagget vi har ska kunna leverera 11kw. Så det borde vara okej tycker man?
Men, när man drar igång rubbet så klarar inte agget av att hålla ner temperaturen och det blir varmt där inne.

Så, min teori är att utrustningen drar mer än 11kw? Men, någon menar på att det är rummet som är för litet och att volymen inte räcker till för att hålla temperaturen nere. Att agget hade klarat hålla temperaturen nere om rummet bara varit större?  Kan det verkligen vara så?

Det här med kyla känns så flummig... tacka vet jag Ettor och Nollor. Antingen funkar det, eller inte. Eller hur? ;)

Och slutligen, vad tusan kan en 12-18kw kylanläggning gå på i runda slängar? 30.000 eller 300.000 ?
Går sånt där att få tag på beggat?

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

// Markus Lassfolk
Microsoft MVP - System Center Cloud and Datacenter Management
Principal Technical Architect - TrueSec Datacenter & Cloud Team
LinkedIn | MVP | Blog | Microsoft Certified Trainer | @Lassfolk | ITProffs.se Admin

#6 direktörn

direktörn

• 4847 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 16:41

Gam

Visa inläggKent Ejdersand på 06 March 2012 - 11:36 sade:

Den enklaste modellen är små kylstolpar som bara kräver el, vilken kyl kapacitet de har vet jag däremot inte, men jag har kunder som använder dem som komplement.

Såg en gammal tråd och blev intresserad, vad är en kylstolpe? :)
// Anders

#7 John Hertell

John Hertell

• 2828 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 16:45

Ja.. kylstolpe?  wtf?

#8 Andreas Lännerberg

Andreas Lännerberg

• 1145 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 17:15

Visa inläggMarkus Lassfolk på 07 October 2013 - 16:26 sade:

Bumpar den här tråden då vi behöver bygga ett nytt datacenter (läs: serverrum) för ITPROFFS.SE och Truesec/Labcenters resterande servrar.

Någon som har några rekommendation på bra firmor (utöver kylgruppen.se ovan) för kyl-jobb?

Och, en lite mer abstrakt fråga.
Idag har vi ett rum som är 9kvm där det står 3 stycken fulla rack med bladservrar, SAN mm. Det genererar så klart en hel del värme.
Någon, vet inte vem, har räknat ut att det drar 9kw och det kylagget vi har ska kunna leverera 11kw. Så det borde vara okej tycker man?
Men, när man drar igång rubbet så klarar inte agget av att hålla ner temperaturen och det blir varmt där inne.

Så, min teori är att utrustningen drar mer än 11kw? Men, någon menar på att det är rummet som är för litet och att volymen inte räcker till för att hålla temperaturen nere. Att agget hade klarat hålla temperaturen nere om rummet bara varit större?  Kan det verkligen vara så?

Det här med kyla känns så flummig... tacka vet jag Ettor och Nollor. Antingen funkar det, eller inte. Eller hur? ;)

Och slutligen, vad tusan kan en 12-18kw kylanläggning gå på i runda slängar? 30.000 eller 300.000 ?
Går sånt där att få tag på beggat?

Det kan ju vara ett antal orsaker till varför tempen inte kan hållas nere. Har ni servat utrustningen nån gång på sistone?

Jag har använt mig av Coromatic som är väldigt kunniga.

#9 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 17:26

Vi har Coromatic idag, de har servat grejerna senaste månaderna så det bör inte vara det problemet.

// Markus Lassfolk
LinkedIn | MVP | Blog | Microsoft Certified Trainer | @Lassfolk | ITProffs.se Admin

#10 direktörn

direktörn

• 4847 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 18:45

Jag vet att många resonerar så att det är trevligt att ha sina sevrar på kontoret så man kan mysa tillsammans på Fredag eftermiddag..

Själv tycker jag det är få fall där det är ekonomiskt försvarbart, en riktig co-lo leverantör som Telecity, InterXtion, IP-only, DGC, TDC (osv...) tar inte många tusen för ett rack I månaden. Om inte din kylanläggning är gratis och ni har ett kontor där ni äger fastigheten så blir det svårt att få ihop det.

Dessutom om du ställer dig I en operatörsneutral hall kan du byta ISP hur många ggr du orkar utan downtime.
// Anders

#11 DXter

DXter

• 6628 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 19:40

Visa inläggdirektörn på 07 October 2013 - 18:45 sade:

Jag vet att många resonerar så att det är trevligt att ha sina sevrar på kontoret så man kan mysa tillsammans på Fredag eftermiddag..

Själv tycker jag det är få fall där det är ekonomiskt försvarbart, en riktig co-lo leverantör som Telecity, InterXtion, IP-only, DGC, TDC (osv...) tar inte många tusen för ett rack I månaden. Om inte din kylanläggning är gratis och ni har ett kontor där ni äger fastigheten så blir det svårt att få ihop det.

Dessutom om du ställer dig I en operatörsneutral hall kan du byta ISP hur många ggr du orkar utan downtime.

Som väldigt bra vän till många som jobbar på TrueSec och som instruktör på LabCenter så skulle jag nog säga att den som rekommenderar co-lo till dom är väldigt dåligt insatt i deras verksamhet! :D
// Fredrik "DXter" Jonsson
Senior Security Consultant - Identitry AB
Microsoft Enterprise Security MVP - ADCS (PKI) + ADFS (Federation)
Phone: +46 76 858 22 99

#12 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 19:58

Visa inläggdirektörn på 07 October 2013 - 18:45 sade:

Absolut, om det var ett annat företag så skulle jag rekommender detsamma.
Vi har idag ca 4 Rack totalt med utrustning och lär inte bli mindre. Och då får man inte alltid dra hur mycket ström som helst eller packa sina rack hur mycket som helst.
De priser jag fått när jag kollat tidigare är ca 10.000 per Rack. Så det skulle bli minst 40.000 i månaden, eller ca 500.000 per år. Vilket gör att det med alla bladservrar, möjligen skulle bli ännu dyrare.
Kontorsyta, el och en kylanläggning utslagen på 5 år blir typ 20% av den kostnaden och då har vi med det nya utrymmet utrymme att ha 2-3ggr så mycket utrustning (kylanläggningen måste då uppgraderas/bytas).

Plus att vi är väldigt beroende av servrarna. Låt oss säga att internetlinan går ner av någon anledning, då skulle en stor del av våra kurser bli lidande.
Så länge de står in-house, så kan de flesta kurser fortgå utan några större problem.

Osv...  Det finns ett par orsaker till, men de där räcker nog för att visa att en co-lo hall inte är något alternativ för oss just nu.

// Markus Lassfolk

#13 direktörn

direktörn

• 4847 inlägg

Skriven 07 October 2013 - 21:41

Låter bra att ni resonerat så. Olika co-lo leverantörer debiterar el på lite olika sätt, Telecity (tidigare) satte en gräns på 25A (1-fas) och då kunde vi fylla racket med prylar så länge säkringen inte gick.

Ett helt rack kan man få för runt 3000 kr idag om man väljer rätt avtalstid och flera rack. 9kw på fyra rack låter lite mycket, men om de är, som du säger fullt med prylar (och ni verkar vilja skaffa mer, inte mindre) så drar ju elkostnaderna iväg (oavsett co-lo eller inhouse)

Nåja ska inte komma med fler argument, bara reflekterade över detta då jag jobbat med co-lo i rätt många år (som leverantör och kund)
// Anders

#14 Göran fantomen Johansson

Göran fantomen Johansson

• 5694 inlägg

Skriven 08 October 2013 - 08:27

Är du säker på att kylan är 11kw så det inte bara är ute-delen som är det?

Göran "Fantomen" Johansson
Shift IT
ITProffs.se Staff | Blog | LinkedIn | @gjohansson | Facebook

#15 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 08 October 2013 - 08:54

Den här modellen vi har idag, har ingen utedel utan den går på vattenkyla (7 grader) som fastighetsvärden levererar.

// Markus Lassfolk

#16 peterj

peterj

• 3407 inlägg

Skriven 08 October 2013 - 09:55

Vi kör båda modellerna. Vi har Produktion på co-lo,  
lab och demo på kontoren. Alla kontor har löst detta lite olika. Men på detta kontor så har vi en liten kyla från tesab. Och vi har 4 rack med demo och test (2 demo och 2 test).

#17 JohanLysen

JohanLysen

• 3012 inlägg

Skriven 08 October 2013 - 16:01

Jag är mer amatör på detta än nån annan i denna tråd, men bondförnuftet säger mig....

Det kan vara nog så svårt att "träffa perfekt" med alla KW kyla framför racken så all kyla nyttjas klockrent, så därför kan det behövas ett litet överskott på Kyla i KW för att lyckas.

Har ni någon möjlighet att "dra ut" delar av den varma luften bakom racken så ni slipper cirkulera in den genom kylanläggningen?
Det kan kanske räcka med en huv bakom racken, fläkt och ventrör rakt ut utomhus för att få bort en del av den varma luften
Ofta tillåter inte fastigheten/placeringen på rummet detta, men om det går så borde man ju tjäna lite på det kan man tycka.

#18 nissanvan1

nissanvan1

• 216 inlägg

Skriven 13 October 2013 - 12:13

Markus:
Jag har en kund som ev. vill sälja en begagnad HACS (Hot Aisle Containment System) bestående av 10-12 rack samt 5-6 kylmaskiner, komplett med tak och dörrar.
Har jobbat med Coromatic på ett flertal installationer av denna sort.
PM:a mig så kan du få kontaktuppgifter mm.

#19 ernefors

ernefors

• 3035 inlägg

Skriven 14 October 2013 - 07:22

Om jag inte minns fel har väl HP rackskåp med inbyggd kylning, kanske det kan vara smart i ett trångt utrymme?

<OT> ...eller så gör ni Micke glad och ställer en POD på en av platserna i ert garage </OT> ;)
Jan Ernefors

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar