Bakgrund
Har i uppgift att införa ett stabilt och effektivt IT-system på ett mindre företag. Har hittat Office365 och är helt såld. Även om kopplingarna har sina brister så gillar jag paketeringen skarpt.
Till detta kommer ett behov av telefoni. Idag finns bara mobiler. Tittar på växel i nätet hos mobiloperatör eller att köra IP och hosta en riktig växel i nätet. Och tittar på en Lynclösning. Tyvärr blir Lync dyrast i pengar, men jag tror att den ökade effektiviteten kommer kompensera detta. Och sedan är det ju roligast!
Om vi väljer Lync kommer vi antingen att hyra servertjänsten för Lync, eller ha en egen server som dock kommer att driftas av någon extern part.
Frågor och funderingar
- Ett sätt att minska kostnaden är att minska säkerheten. I detta fall genom att skippa TMG-servern (och reverse proxy). Jag uppfattar det då att säkerheten blir som en ”vanlig server”, vilket jag upplever som helt ok. Är jag helt ute och cyklar? Kommentera gärna.
- Skillnaden mellan en egen server som driftas eller att köpa in tjänsten är i grunden stor. Gäller speciellt ansvar, SLA mm. Jag tror dock inte att det spelar så stor roll i praktiken. Hur skulle ni göra? (Vi vill inte ansvara för kompetens internt.)
- Om vi har en egen server kan den stå hos oss (på en pall i garderoben…) eller så hyr vi in den hos någon med stor och kall garderob. Kommer detta att påverka Lync funktonaliteten? Vi finns i Stockholm, spelar det roll med avståndet till serverhotellet?
- Hur stor server kan behövas. Min uppskattning är att det inte är så viktigt. Funderar på en begagnad från Inrego med Xeon X3363 2.83GHz och 16 MB Ram (https://www.inregodi..._r300/nr/701051)
- Och en fråga till. Med Lync behövs tydligen någon form av AD (mer än det som ingår i O365 i molnet). Stämmer det? (Om det behövs kan man å andra sidan förbättra O365 med detta som bas, exempelvis genom förenklad inloggning.)
Mvh Hans
ps. Första inlägget på detta sköna forum!