Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Lync till ett mindre bolag – Vad kommer jag att göra fel?

lync hostad lync tmg-server

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
3 svar i denna tråden

#1 Hans@Received

Hans@Received

• 2 inlägg

Skriven 26 March 2012 - 17:51

Hej alla

Bakgrund
Har i uppgift att införa ett stabilt och effektivt IT-system på ett mindre företag. Har hittat Office365 och är helt såld. Även om kopplingarna har sina brister så gillar jag paketeringen skarpt.

Till detta kommer ett behov av telefoni. Idag finns bara mobiler. Tittar på växel i nätet hos mobiloperatör eller att köra IP och hosta en riktig växel i nätet. Och tittar på en Lynclösning. Tyvärr blir Lync dyrast i pengar, men jag tror att den ökade effektiviteten kommer kompensera detta. Och sedan är det ju roligast!

Om vi väljer Lync kommer vi antingen att hyra servertjänsten för Lync, eller ha en egen server som dock kommer att driftas av någon extern part.

Frågor och funderingar
  • Ett sätt att minska kostnaden är att minska säkerheten. I detta fall genom att skippa TMG-servern (och reverse proxy). Jag uppfattar det då att säkerheten blir som en ”vanlig server”, vilket jag upplever som helt ok. Är jag helt ute och cyklar? Kommentera gärna.
  • Skillnaden mellan en egen server som driftas eller att köpa in tjänsten är i grunden stor. Gäller speciellt ansvar, SLA mm. Jag tror dock inte att det spelar så stor roll i praktiken. Hur skulle ni göra? (Vi vill inte ansvara för kompetens internt.)
  • Om vi har en egen server kan den stå hos oss (på en pall i garderoben…) eller så hyr vi in den hos någon med stor och kall garderob. Kommer detta att påverka Lync funktonaliteten? Vi finns i Stockholm, spelar det roll med avståndet till serverhotellet?
  • Hur stor server kan behövas. Min uppskattning är att det inte är så viktigt. Funderar på en begagnad från Inrego med Xeon X3363 2.83GHz och 16 MB Ram (https://www.inregodi..._r300/nr/701051)
  • Och en fråga till. Med Lync behövs tydligen någon form av AD (mer än det som ingår i O365 i molnet). Stämmer det? (Om det behövs kan man å andra sidan förbättra O365 med detta som bas, exempelvis genom förenklad inloggning.)
Sist en helt annan fråga. Vi har varit i kontakt med ett antal företag. Hur fungerar det här på ITProffs? Kan man fråga om rekommendationer? Om ja så gör gärna det!

Mvh Hans

ps. Första inlägget på detta sköna forum!
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
– Antoine de Saint-Exupéry

#2 direktörn

direktörn

• 3620 inlägg

Skriven 26 March 2012 - 20:24

För att svara på några av dina frågor:
  • Du kan inte köra "vanlig" telefoni via office 365's Lync funktion ännu, det är på G. Du kan dock köra en egen lokal Lync edge just för SIP kopplingen mot telefoninätet om du kör O365, den licensen ingår i paktet (minus windows licens)
  • Du behöver inget AD för att köra O365, har du inget AD idag finns ingen anledning att skaffa det specifict för O365 - du administrerar dina användare i molnet. Tänk dock på att det "AD" som du får i O365 inte kan användas lokalt på dina klienter och singel sign on får du heller inte.
  • Jag skulle inte råda dig att sätta upp det själv, lync är inte den lättaste tjänsten att sätta upp och du kommer garanterat att stöda på patrull om du är ovan med certifikathantering, öppnat massa portar, bland annat realtidskommununikation i brandväggar etc. Dessutom blir det en hel del meck om du ska tilllåta lync hemma eller on the road utan VPN access.

#3 Hans@Received

Hans@Received

• 2 inlägg

Skriven 26 March 2012 - 20:49

@Elite
Kloka svar direkt, kul. Att fråga är ett smart sätt att komma vidare. Några kommentarer på dina svar:

1. Har förstått att man Lync Enterprice Voice är det som sticker ut gällande O365. Behöver dels en Lyncserver, och koppling till telefonnätet. Detta innebär idag två till leverantörer... Blir därför extremt nyfiken när du skriver att det är på G. Vad menar du?

2. Har fått för mig att den Lyncserver som behövs för Enterprizedelen kräver en AD. om den ändå måste till funderar jag på att använda den för single on och kanske för klienterna. Verkar finnas bra stöd för att intigrera en extern AD med O365. Stämmer detta? Tycker även att användarhanteringen inom O365 har en del att önska, men kanske är jag inte fattat allt?

3. Tack för rådet. Har även gett mig själv samma råd! Dock vill jag förstå strukturen och grunderna, främst för att ha koll på leverantören och på att dokumnetetionen är vettig.

4. Mycket nyfiken på detta med att skippa TGM. Råd tas mer än gärna emot.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
– Antoine de Saint-Exupéry

#4 peterj

peterj

• 2325 inlägg

Skriven 26 March 2012 - 23:32

TGM behövs framför allt på online meeting funktionen och mobil app funktionen. Eftersom dom skall rak in på front end. port 4443 skall be genom något till 443.
Där vill man har proxy.. Om man ställer en proxy framför edge eller inte det är en helt annan sak vissa gör det andra gör det inte..
Microsoft själva ritar ingen tmg framför edge http://zoom.it/BZ18

Redigerat av peterj, 26 March 2012 - 23:34.