Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Bring your own device

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
7 svar i denna tråden

#1 peterj

peterj

• 2543 inlägg

Skriven 19 March 2012 - 17:09

Om ni skall köra allt på citrix. Så är det nya 'bring you device'. http://www.zdnet.com/blog/btl/bring-your-own-device-becoming-accepted-business-practice-survey/63811

Men andra dom anställad får en summa pengar och köpa vad dom vill (inom vissa ramar).

Jag personligen skulle aldrig köra så men många andra gör det..

#2 Karl Wirén

Karl Wirén

• 74 inlägg

Skriven 19 March 2012 - 17:54

Citat

peterj (2012-03-19)
Om ni skall köra allt på citrix. Så är det nya 'bring you device'. http://www.zdnet.com/blog/btl/bring-your-own-device-becoming-accepted-business-practice-survey/63811

Men andra dom anställad får en summa pengar och köpa vad dom vill (inom vissa ramar).

Jag personligen skulle aldrig köra så men många andra gör det..

Fördelen med en datorleverantör är ju att man kan pressa priser, skriva bättre avtal, en kontakt vid support. Så rent ekonomiskt kan det nog inte vara fördelaktigt. 

Men jag gillar iden!

#3 mats

mats

• 1565 inlägg

Skriven 05 April 2012 - 09:40

Finns en stor fråga att se upp med/lösa vid bring your own.
Vad händer den dagen den pajar?
Ett företag har ju oftast åtminstånne någon/några poolburkar. Ska de anstälda äga så blir det troligen en burk/anställd och har de sen då inskicksgaranti till Polen eller så så kan det ju ta ett tag innan den kommer tillbaka.

En annan fråga att se upp med är CSP och antivirus. Här är inte alla kombinationer så där jättekompatibla heller så har man tänkt sig smartcard auth så får man se upp ltie

#4 direktörn

direktörn

• 4004 inlägg

Skriven 08 April 2012 - 23:24

Visa inläggmats på 05 April 2012 - 09:40 sade:

Finns en stor fråga att se upp med/lösa vid bring your own.
Vad händer den dagen den pajar?
Ett företag har ju oftast åtminstånne någon/några poolburkar. Ska de anstälda äga så blir det troligen en burk/anställd och har de sen då inskicksgaranti till Polen eller så så kan det ju ta ett tag innan den kommer tillbaka.

En annan fråga att se upp med är CSP och antivirus. Här är inte alla kombinationer så där jättekompatibla heller så har man tänkt sig smartcard auth så får man se upp ltie

Kan vi inte flytta BYOD till en egen tråd?
Ämnet är intressant och det är väl inget fel att anställda i så fall har sin egen dator?
Om man inte har tjänstebil och kör sin egen bli så får man väl ingen lånebil av jobbet, hur tar man sig till jobbet i så fall? I så fall får man väl köpa en ny på stan, inte företagets fel.

BYOD kommer stanna och oavsett teknisk lösning så går det inte att stoppa. Jag ser dock lite andra bubblare också, som Hypervisor på laptops, såsom XenClient som börjar bli "hyfsat" mogen. Du kör två OS. Ett privat där du kan göra precis vad dom vill och ett jobb-os där det finns begräsningar. Företaget skulle under BUP kunna hjälpa till med office etc. på din "privata del" och man skulle kunna flytta OEM licensen dit (eventuellt)

#5 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2649 inlägg

Skriven 09 April 2012 - 06:50

Jag har brutit ut de inlägg som handlade om BYOD och skapat den här nya tråden.
Klar intressat diskussion.

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

// Markus Lassfolk
Microsoft MVP - System Center Cloud and Datacenter Management
Principal Technical Architect - TrueSec Datacenter & Cloud Team
LinkedIn | MVP | Blog | Microsoft Certified Trainer | @Lassfolk | ITProffs.se Admin

#6 Silverminken

Silverminken

• 1865 inlägg

Skriven 09 April 2012 - 13:02

Håller med Mats, har själv suttit och funderat på detta med BYOD, det mesta är ganska så enkelt när allt fungerar, men om det strular, vems är då ansvaret?

För att ta ett exempel som inte är helt ovanligt, en bärbar dator, med trasig hårddisk, om nu företaget tycker det är "ekonomiskt försvarbart" att låta en medarbetare vänta i en vecka på att få en ny hårddisk och få datorn ominstallerad. Så är det inte så mycket som medarbetaren riskerar, då han/hon kan hänvisa till sin felanmälan och att man väntar på att få datorn lagad.

Men om det är BOYD enhet, så även om företaget tycker att en veckas "reparationstid" är OK, så kanske de inte tycker att denna tiden är OK när det gäller en BOYD, utan då kanske de tycker att du har valt detta och är då ansvarig för att ha tillgång till en BOYD oavsett vad som har hänt med den befintliga datorn.

Sedan så uppstår ju lite andra frågor om åtkomst till datorn, om det är en dator ägd av företaget, så är det ju inte så konstigt att de kan ställa krav på att ha adminåtkomst till datorn. När det gäller en BOYD så tycker inte jag ett sådant krav är lika uppenbart.  

Om företaget har licenser, får dessa köras på en icke företagsmaskin?

Hur blir det om man kör olicensierad programvara på BOYD? kan företaget bli ansvarigt eller är det medarbetaren som är ansvarig?

Om ett företag skulle bli utsatt för en "raid" där man går igenom företagets datorer, inkluderar detta då BOYD enheter? Dessa är ju i praktiken privata och bore då inte inkluderas av en sådan domstolsorder om ett tillslag görs mot företaget.

Som sagt, jag gillar konceptet, men det finns många frågetecken som man måste utredas först innan jag skulle våga acceptera ett BOYD erbjudande ifrån min arbetsgivare.

#7 direktörn

direktörn

• 4004 inlägg

Skriven 09 April 2012 - 14:55

När jag refererar till BYOD så handlar det inte i mitt fall om att man ska få använda sin privata dator förutom att ansluta till Citrix/TS. Datorn hanteras som en untrusted enhet precis som man i övrigt hanterar enheter som ansluts till nätverket som inte är företagsdatorer (domänjoinade etc)

Jag tycker också att BYOD handlar mer om surfplattor än det handlar om rena datorer, exempelvis din privata ipad eller mac än att du går in på on-off och köper en privat dator.

Dessutom ser jag inte BYOD är en ersättare till att få en företagsdator.

Idag är det dock relativt vanligt på i alla fall vårt företag att man har en mac privat och att man hellre använder den i externa möten än den "tråkiga/tunga/fula" företagsdatorn. 3 år är ju tyvärr en lång tid i datorvärlden och den yngre generationen är ju inte införstådd i att datorer faktiskt kostar pengar, både i inköp och i drift och relaterar inte till det när dom själva går in på en apple store och köper en macbook air för 13.000.....

Vi är rätt generösa med att låta privata datorer använda Outlook Anywhere/EWS och det konceptet är ju säkerhetsmässigt mycket sämre idé än att köra citrix/TS i en BYOD koncept.

#8 peterj

peterj

• 2543 inlägg

Skriven 10 April 2012 - 11:02

För mig är detta mest en fråga när man är redo för att köra tunna klienter via t.ex. Citrix eller VDI. Om man kör detta fullt ut så spelar det ingen roll viken dator som användaren sitter på. Dator behöver inte ens vara med i någon domän eller klient nätet kan vara välldigt nerstängt.

Alla Hybid lösningar med någon users på detta sättet och någon med tjock klient osv kommer bara kosta en massa extra pengar.
Så det är ett vägval vilket man skall köra..