Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Per user eller per seat, vilken lämpar sig bäst?

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
2 svar i denna tråden

#1 Rickard Hill

Rickard Hill

• 26 inlägg

Skriven 29 April 2012 - 21:31

Jag är lite osäker på vilken licensform som lämpar sig bäst för min arbetsgivare miljö.

Vi har 17 datorer och mellan 20 - 25 brukare, varav ett fåtal av dessa behöver tillgång till några remote apps.
Det kommer aldrig vara fler än 5 deltagare som behöver tillgång till dessa remote apps samtidigt, men bäst vore om vi kunde hålla oss till de 5 licenser som ingår vid köpet av Win2k8 R2.

Jag vill inte gärna behöva dela ut licenser / användare specifikt, och ej heller specificera vilka datorer som kan använda sig av TS licenserna.
Jag har nog inte fullt förstått hur per seat och per user licenser funkar, men, är det möjligt att göra på det här viset utan att behöva antingen delegera 5 fasta datorer eller användare som kan använda licenserna?

Finns det någon som har orken att förklara för mig lite mer hur per seat/per user funkar, och om ovan beskrivet scenario funkar utan att behöva införskaffa fler licenser?
Dessutom, hur funkar det när jag väl gjort valet? Jag antar att jag inte kan konvertera om licenserna, men går det att blanda?
Låt säga att ovan scenario inte funkar, och jag bestämmer mig för att delegera 5 specifika datorer som får använda remote apps, är jag bunden att skaffa per seat licenser då? Eller kan jag blanda upp med olika licenser?

#2 timmyq

timmyq

• 46 inlägg

Skriven 30 April 2012 - 05:39

har du några CALS just nu?

är servern redan nu inställd på USER eller SEAT licensiering?

jag skulle satsa på USER license för remoteapp, men jag har för mig svagt att det behövs en terminal service/server license för detta?

licenserna är flytande på detta vis, se bara till att styra upp någon form av automatisk urloggning, så de inte idlar och tar upp license plats.

SEAT licensiering är mer "user level" baserat i normala fall

" For example, in a 50-user concurrent use license, after 50 users are logged on to the program, the 51st user is blocked. When any one of the first 50 logs off, the next person can log on."

är nästan helt säker på att remoteapp behöver "RDS CALS" licenser, dvs inte de dyra TS licenserna

funderar dock på hur remoteapp hantera multipla sessioner, då varje program körs i en egen RDS session, kanske är en SEAT license som gäller ändå?

låter gärna någon mer svara, detta svar reflektera bara hur jag funderade kring dina frågor

#3 peterj

peterj

• 2462 inlägg

Skriven 30 April 2012 - 07:56

TS CAL är lite annulunda dom finns per user eller per device.. En inloggad user hämtar ut en cal och håller den i 3-6 månader. Om man sätter per Device istället så hämtar dator som ansluter ut en cal istället.
Så slutsumman är du kör TS cals i per user så behöver du lika många som använder TS ca varje halvår. Sätter du per device så behöver du lika många som datorer som ansluter på samma tid.
Samtidiga användare använder inte microsoft. Utan dom kör på mjöliga användare.