Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Hårdvara för backup

backup overland dell

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
3 svar i denna tråden

#1 Lillmange

Lillmange

• 24 inlägg

Skriven 07 May 2012 - 14:59

Hej,

Vi har i dagsläget en Dell backupp lösning som krånglat sedan dag 1 och nu ska vi äntligen byta ut den.

Fråga är vad man ska ha?

Den förra backupproboten vi hade var en Overland Neo 2000 som var grymm men den byttes ut eftersom garantier mm gått ut.
Den nuvarande loadern är en Dell Power Vault 124T 060.

Vi använder den nästan bara för att dumpa ner våra Veeam snapshot till band och mjukvaran vi använder då är Backup Exec.
Det blir ganska mycket data med det backupp schema vi har idag så ca 6 TB läggs på band per vecka.
Detta ska optimeras så vi behöver inte så mycket att växa i.

Vad har ni för erfarenheter av backupphårdvara?
Vad är bra?
Overland, är det något ni rekomenderar?
Annat att tänka på vid inköp?

Jag har blivit rekkomenderad en HP SW MSL2024 Ultrium 1760 av en säljare men jag vet inte om det är något att ha, allt ser ju bra ut på pappret...

Tacksam om ni vill guida mig till ett bra köp.

/Magnus G

#2 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1399 inlägg

Skriven 07 May 2012 - 15:44

Frågan är, behöver du band eller skulle du kunna klara dig med bara disk? Band använder man för arkivering, för backup använder man disk.
Så hur ser dina krav på historik ut? Kan man slippa bandhelvetet så blir livet mycket roligare att leva..

"Gilla" gärna det här inlägget om det hjälpte dig

Jocke Bryttmar
Senior IT-konsult och utbildare - Contribit AB
Blogg: infogeek.se

#3 Lillmange

Lillmange

• 24 inlägg

Skriven 08 May 2012 - 07:24

Tack för svaret Jocke

Ja tänk om man kunde slippa dom.... :)

Tyvärr behövs banden för arkivering.

/Magnus G

#4 jpalsson

jpalsson

• 598 inlägg

Skriven 08 May 2012 - 09:28

Jag vet inte om HP:n är ett bra val, men generellt så är det en bra idé att välja
en tung stabil enhet framför en som har en massa mjukvarufinesser.
Dvs. lyfter du enheten i ena hörnet och tre kvarvarande står kvar, köp inte..

En enkel tumregel kan vara att kolla om tillverkaren själv kallar sin enhet för "bandrobot"
eller de benämner den "autoloader", min erfarenhet är att även om de kan se funktionellt
rätt så lika ut på webben så brukar en robot vara betydligt kraftigare byggd på insidan, dvs.
kraftigare axlar, motorer och drivband = mindre problem på sikt.

Sen måste du naturligtvis se till att mekanik och bandare supporteras av mjukvarutillverkaren
(torde inte vara nåt problem med HP:n) och att kontrollerkortet är av god kvalitet
och har full support från datortillverkare, Microsoft och tillverkaren av backupmjukvara.
(199 kronors kort från Clas Ohlsson går alltså bort..)

/Johan