Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

[LÖST] MDT Newbie probs med nätdrivare

mdt nätverksdrivare

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
21 svar i denna tråden

#1 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 13:42

Jag är newbie på MDT, so be gentle with me. :)

Har lite probs med MDT. Får upp följande meddelande:

A connection to the deployment share

(\\server\deploymentshare$) could not be made.

The following network device did not have a driver installed.

PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_04B31028&REV_06

Drivaren jag lagt till i MDTn är Realtek Net rt64win7.inf 7.031.1025.2010 och kollar jag i Supported PnP IDs så hittar jag IDt för kortet ovan. Något jag glömt, missat, förbisett eller om jag bara varit dum så påpeka gärna allt ni kan tänka att det beror på. Jag har genererat om boot image efter jag lade till drivaren.

#2 Micke_80

Micke_80

• 236 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 13:55

Du måste lägga till drivern även till din boot image.
// Mikael Malmström

IT Pro
ITProffs.se Staff | LinkedIn | EVRY Employee | @Micke_80 | Facebook

#3 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1371 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 13:56

Använder du 32 eller 64-bitars bootimage? Under "Properties" på ditt deploymentshare, fliken Windows PE xYY Components (32 eller 64, beroende på vilken du använder), vilken Selection Profile används? Och har du valt "Include all drivers..." eller "Include only the drivers of the following types" och i så fall vilka är ikryssade?

"Gilla" gärna det här inlägget om det hjälpte dig

Jocke Bryttmar
Senior IT-konsult och utbildare - Contribit AB
Blogg: infogeek.se

#4 Micke_80

Micke_80

• 236 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 14:01

Kanske en liten förklaring hur:)

Skapa en ny mapp under drivers tex Windows PE.
Skapa en ny profil under Selection Profiles typ Windows PE och peka ut driver mappen.
I properties för ditt deplyment share så under Driver Injection så väljer du den profilen du tidigare skapat.

Glöm inte att uppdatera din boot image.
// Mikael Malmström

IT Pro

#5 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 14:09

Visa inläggJocke Bryttmar på 10 May 2012 - 13:56 sade:

Använder du 32 eller 64-bitars bootimage? Under "Properties" på ditt deploymentshare, fliken Windows PE xYY Components (32 eller 64, beroende på vilken du använder), vilken Selection Profile används? Och har du valt "Include all drivers..." eller "Include only the drivers of the following types" och i så fall vilka är ikryssade?

Kör x64.

Använder All Drivers and packages.
Har Include all network drivers
och Include all mass storage drivers

#6 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 14:33

Visa inläggMicke_80 på 10 May 2012 - 14:01 sade:

Kanske en liten förklaring hur:)

Skapa en ny mapp under drivers tex Windows PE.
Skapa en ny profil under Selection Profiles typ Windows PE och peka ut driver mappen.
I properties för ditt deplyment share så under Driver Injection så väljer du den profilen du tidigare skapat.

Glöm inte att uppdatera din boot image.

Tittat runt lite nu och börjar få lite grann kläm på det hela. Gjorde som du sa och genererar ny boot image nu. Nu skall det nog gå bra. :)
Trodde att out-of-the-box drivers inkluderades i boot image, nu fattar jag mer hur det hänger ihop. Kom på att jag fick det berättat för mig igår men jag skyller på att jag helt enkelt är för dum. Trötthet är inget giltigt skäl. :)

Som nästa steg undrar jag hur jag bäst kan göra följande:
Klienterna ligger för tillfället inte i AD. Jag skulle vilja köra scanstate mot det lokala kontot, sedan köra deploy och till sist köra loadstate och lägga tillbaka profilen mot en existerande AD användare. Går detta? Hur bäst fixa detta i MDTn? (eller  alternativt manuellt)

#7 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 14:45

Hmmm. Tja en förändring var det i alla fall. Nu laddas PE in och sedan när den bootar på PE så får jag följande,

Windows Boot Manager (Server IP: x.x.x.x)
Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. Insert your windows installation disc and restart your computer.
2. Choose you language settings, and then click "next."
3. Click "Repair your computer."

If you do not have the disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance

Status: 0xc0000001
Info: The boot selection failed because a required device is inaccessible.

Hmmm. Nätdrivarn som fortfarande är fel eller är det disk drivarn denna gång?

Sedan borde det väl stå:
    If you do not have the disc, contact your system administrator or ITproffs.se

:Big Grin:

#8 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1371 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 14:48

Nja, alltså det ska fungera med den inställning du redan hade. Drivrutiner som du importerar in under out-of-box-drivers kommer injiceras i dina boot-images, ja. Men nu vill man ju inte ha alla drivrutiner i sina boot-images så därför filtrerar man vilka som ska injiceras med hjälp av det som kallas selection profiles. Default inställningen är att alla drivrutiner av typen "network" och "mass storage" kommer injiceras, och det var alltså så det var inställt för dig. Sen vill man normalt ha lite mer kontroll än så och kunna styra exakt vilka drivrutiner som injiceras, och då gör man en dedikerad selection profile för just Windows PE. Precis så som Micke beskrev ovan.

Så det borde alltså redan ha funkat för dig, men ändå får du problem. Så antingen har drivrutinen inte importerats ordentligt eller så är det fel drivrutin för nätverkskortet. Enklast är att testa. Lägg drivrutinsfilerna på en USB-sticka och boota upp datorn på WinPE. Sen kör du verktyget drvload.exe som finns inbyggt i WinPE och pekar ut sökvägen till .inf-filen på USB-stickan. Då ser du om drivrutinen kan laddas.

Jocke Bryttmar

#9 Micke_80

Micke_80

• 236 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 14:54

Hur bootar du din maskin? Via F12 mot en WDS?
// Mikael Malmström

IT Pro

#10 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 15:00

Visa inläggJocke Bryttmar på 10 May 2012 - 14:48 sade:

Nja, alltså det ska fungera med den inställning du redan hade. Drivrutiner som du importerar in under out-of-box-drivers kommer injiceras i dina boot-images, ja. Men nu vill man ju inte ha alla drivrutiner i sina boot-images så därför filtrerar man vilka som ska injiceras med hjälp av det som kallas selection profiles. Default inställningen är att alla drivrutiner av typen "network" och "mass storage" kommer injiceras, och det var alltså så det var inställt för dig. Sen vill man normalt ha lite mer kontroll än så och kunna styra exakt vilka drivrutiner som injiceras, och då gör man en dedikerad selection profile för just Windows PE. Precis så som Micke beskrev ovan.

Så det borde alltså redan ha funkat för dig, men ändå får du problem. Så antingen har drivrutinen inte importerats ordentligt eller så är det fel drivrutin för nätverkskortet. Enklast är att testa. Lägg drivrutinsfilerna på en USB-sticka och boota upp datorn på WinPE. Sen kör du verktyget drvload.exe som finns inbyggt i WinPE och pekar ut sökvägen till .inf-filen på USB-stickan. Då ser du om drivrutinen kan laddas.
Om jag fattar saker rätt så tas inte drivers i out-of-the-box med i boot image per default utan man skall lägga till dom så som Micke säger? Drivarna finns ju inte i med på win 7 mediat iaf.

Visa inläggMicke_80 på 10 May 2012 - 14:54 sade:

Hur bootar du din maskin? Via F12 mot en WDS?
Japp!

#11 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1371 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 15:06

Visa inläggNeptune på 10 May 2012 - 15:00 sade:

Om jag fattar saker rätt så tas inte drivers i out-of-the-box med i boot image per default utan man skall lägga till dom så som Micke säger? Drivarna finns ju inte i med på win 7 mediat iaf.

Jo, alla drivrutiner som matchar den selection profile som du angett under properties på deployment sharet kommer injiceras. En selection profile är alltså bara ett urval av de drivrutiner som ligger under out-of-box-drivers. Och default är alltså selection profilen "All drivers and packages", alltså alla drivrutiner. Men så finns det också ett par kryssrutur som säger att enbart network och mass storage drivers ska injiceras.

Testa drvload.exe som jag beskrev ovan.

Jocke Bryttmar

#12 Micke_80

Micke_80

• 236 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 15:09

Ska erkänna att det alltid har fungerar för mig så långt så lite gissning, men får du ip adress? Kan du anslut till ditt MDT share?
// Mikael Malmström

IT Pro

#13 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1371 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 15:37

Visa inläggMicke_80 på 10 May 2012 - 15:09 sade:

Ska erkänna att det alltid har fungerar för mig så långt så lite gissning, men får du ip adress? Kan du anslut till ditt MDT share?

Han har garanterat ingen IP-adress och kan inte ansluta till deployment sharet. Se felmeddelandet i första posten.

Jocke Bryttmar

#14 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 15:38

Visa inläggJocke Bryttmar på 10 May 2012 - 15:06 sade:

Jo, alla drivrutiner som matchar den selection profile som du angett under properties på deployment sharet kommer injiceras. En selection profile är alltså bara ett urval av de drivrutiner som ligger under out-of-box-drivers. Och default är alltså selection profilen "All drivers and packages", alltså alla drivrutiner. Men så finns det också ett par kryssrutur som säger att enbart network och mass storage drivers ska injiceras.

Testa drvload.exe som jag beskrev ovan.

Drvload laddade drivern. Vart skall jag leta på PE imagen för att se om drivaren blivit kopierad in korrekt?
Jag kan se den i X:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository men det är väl windows som kopierat dit den efter jag laddat den med drvload???
Så det verkar som jag f*ckat upp i MDT.

Visa inläggMicke_80 på 10 May 2012 - 15:09 sade:

Jo, men du har ju den goda smaken att göra rätt. Det har inte jag. :)

#15 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1371 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 15:41

Fick du IP-adress och kan använda nätverket efter att du laddadt drivrutinen med drvload?

Om du startar om och letar efter drivrutinsfilerna på X: utan att du kört drvload, hittar du dem då?

Jocke Bryttmar

#16 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 15:48

Kollade nu igen rt64win7.inf som .inf filen heter kan jag inte hitta på PE miljön. Så jag gör ju något fel i MDTn.

Visa inläggJocke Bryttmar på 10 May 2012 - 15:41 sade:

Fick du IP-adress och kan använda nätverket efter att du laddadt drivrutinen med drvload?

Om du startar om och letar efter drivrutinsfilerna på X: utan att du kört drvload, hittar du dem då?

Med drvload får jag IP address. Dock med net use fick jag logga in till sharen. Vad skall det va för rättigheter på sharen?

#17 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 16:00

Jag körde "Replace image" och pekade till samma boot image (fast nu då uppdaterad) i WDS'en och då hoppade allt igång. Tar WDS och kopierar iväg boot imagen när man lägger till den i GUIt? Trodde den bara plockade image'n som den pekade på. IAF så hoppade saker igång.

#18 Micke_80

Micke_80

• 236 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 16:06

Visa inläggNeptune på 10 May 2012 - 16:00 sade:

Jag körde "Replace image" och pekade till samma boot image (fast nu då uppdaterad) i WDS'en och då hoppade allt igång. Tar WDS och kopierar iväg boot imagen när man lägger till den i GUIt? Trodde den bara plockade image'n som den pekade på. IAF så hoppade saker igång.

Nej den kopierar in den till din remote installation folder som du anget så därför måste man alltid köra en replace när man gör en uppdatering på något som har inverkan på din boot image.
// Mikael Malmström

IT Pro

#19 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1371 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 16:07

Aha, jag som precis tänkt fråga om du verkligen lagt till boot-imagen på nytt i WDS efter att du byggt om den i MDT. :)

Varje gång du gör om boot-imagen i MDT, typ lägger till en ny drivrutin, så måste du alltså byta ut den i WDS. Det görs alltså inte automatiskt (om du inte gör ett script som gör det).

Jocke Bryttmar

#20 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 10 May 2012 - 16:12

Man tackar.

Har ni också svar på min andra fråga om UMST?

"Som nästa steg undrar jag hur jag bäst kan göra följande:
Klienterna ligger för tillfället inte i AD. Jag skulle vilja köra scanstate mot det lokala kontot, sedan köra deploy och till sist köra loadstate och lägga tillbaka profilen mot en existerande AD användare. Går detta? Hur bäst fixa detta i MDTn? (eller alternativt manuellt) "