Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

[LÖST] Grafikprestanda hos klienter med TS

grafikprestanda terminal server windows server 2003

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
11 svar i denna tråden

#1 mrhedin

mrhedin

• 11 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 02:42

Jag har en kund med en skog och trädgårdsbutik där vi kör en server med Win2003 och TS. Vi har 7st klientdatorer med WinXP som kör remote desktop mot denna. Stor del av verksamheten bedrivs genom att bläddra i ganska stora PDF-dokument på säg 5-30 sidor med sprängskisser över maskinerna som skall repareras. Problemet är att jag länge upplevt det som trögt men inte riktigt lyckats hitta flaskhalsen.

1. Klientdatorerna har några år på nacken, men, om jag bläddrar i en PDF lokat på klientens WinXP så flyter bläddrandet och zoomandet i filerna på mycket bättre än via remote desktop.
2. Vi kör ett 1Gb/s nätverk. När jag bläddrar och zoomar för fullt och loggar nätverkstrafiken är jag inte i närheten av att använda upp tillgänglig bandbredd.
3. Installerade ett nytt modernt grafikkort i en av klienterna men med identiskt resultat jämfört med en ouppgraderad.
4. Köpte en helt ny PC och kopplade in som klient, men även denna får identiskt resultat.

Min fråga är således, kan jag vinna något i grafikprestanda på klienterna med att försöka installera ett riktigt bra grafikkort i servern? Den har väl bara ett onchip-kort i nuläget.

Serverns spec:
Quad core Intel Xeon 2,8GHz
12Gb RAM
RAID5 3x160 + 1 hot spare

Klienternas spec
2,0Ghz P4D
3Gb RAM

#2 John Hertell

John Hertell

• 2539 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 06:24

Det är RDP..  det spelar absolut ingen roll bad för grafikkort det är i maskinen.  Att tro att ett nytt grafikkort skulle hjälpa får mig nästan att fundera på detdär med "proffs".. men hursom problemet är just att grafiken skickas över linan.  troligen är sprängskisserna inte vektoriserade så den måste skicka över bitmapparna och då är det oundvikligt långsamt så lokal körning är enda sättet att få snabbhet i det hela.  Spelar ingen roll hur många GHz du slänger på klientdatorn eller hur kraftigt grafikkort.  problemet är ju protokollet i sig.

RDP nyttjar inte alla gigabit du har, det är inte designat för det. det är designat att överleva på så lite bandbredd som möjligt med vissa uppoffringar.
(animationer, grafik etc blir rena döden)

om du ändå sitter lokalt, varför inte köra PDFerna lokalt?

#3 direktörn

direktörn

• 3604 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 07:27

Alla pdfer är väl vektoriserade idag, men det spelar ingen roll för RDP har inga sådana funktioner. Jag har aldrig upplevt pdf tittande över TS/RDP som speciellt behagligt. Medicinen här är nog snarare RemoteFX eller Citrix. Fast jag undrar också precis som John varför man kör detta över TS i överhuvudtaget?

#4 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2580 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 07:47

Med hjälp av RemoteFX (Funktion inbyggt i Windows Server 2008 R2 SP1) så kan du få ut mer kräm i en RDP Session. Går till och med att titta på HD Material då, och det är mycket möjligt att även PDF'erna skulle flyta på bättre den vägen, kan vara värt att testa. Och i det fallet krävs det ett grafikkorts i Servern.

Här beskrivs RemoteFX : Microsoft RemoteFX
och har du en himla tur, så kan du flytta det grafikkortet du köpte och sätta i servern istället (beroende på modell etc); Hardware Considerations for RemoteFX

Att de vill kika på PDF'er är väl inte så konstigt? Gissar på att de har en applikation på servern de använder, för att typ hitta en maskin få upp en massa fakta och info om den. Och när man klickar så får man ännu mer info/sprängskisserna i PDF så den öppnas också remote på servern.
I istället för att försöka spara ner den på en disk, sedan öppna den lokalt på klienten, vilket tar tid och är omständigt.

Alternativet, du kan prova är att ställa ner Grafiken (antal färger) i RDP Sessionen, till 15bitars så blir det mycket mindre att föra över linan, även om det mer skulle hjälpa över en långsam länk och kanske inte ger någon synbar effekt här.

Slutligen, ett riktigt longshot men innan du labbar med RemoteFX kan det vara värt att slänga ett öga på den här länken om det kan vara något du känner igen och kan relatera till;
http://blog.tmcnet.c...blem-solved.asp

Samt, den här produkten påstår sig kunna öka hastigheten för bl.a PDF'er över Remote Desktop;
http://www.ericom.co...motedesktop.asp (Jag har ingen som helst erfarenhet av den)

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

// Markus Lassfolk
IT-Pro: Windows Client/Server, Active Directory
LinkedIn | @Lassfolk | Blog | Microsoft Certified Trainer | ITProffs.se Admin

#5 mrhedin

mrhedin

• 11 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 07:52

Hehe, men orka John. Kanske du kan definiera ett "ITproffs" då? Kunder och bekanta kan ibland vara kombinerade och man sträcker sig utanför sitt hemmaområde för att försöka hjälpa så gott det går.

Nåväl, det finns flera anledningar till att vi valde RDP. Dels att kunna ha personer som jobbar med bokföring etc. från annan plats utan att behöva underhålla programvara och backup på den datorn också. Sedan finns det fortfarande en del leverantörer som väljer att låsa sina sprängbilder i egna program. Då vinner man tid i att bara behöva uppdatera programvaran 1 gång på servern. För inte många av dessa "småprogramvaror" stödjer en nätverksinstallation. Då funkar TS lösningen bättre. Dessutom, för program som inte är just grafikkrävande ger ju servern ett prestandalyft på alla 7 datorerna som hade blivit en mycket kostsammare investering stand-alone.

Så ett bättre grafikkort i servern är alltså en 100% meningslös investering för klienterna?
Skall kolla upp dina två andra förslag.

Tack Markus för mycket informativt svar!

#6 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 12:33

Visa inläggmrhedin på 27 May 2012 - 07:52 sade:

Hehe, men orka John. Kanske du kan definiera ett "ITproffs" då? Kunder och bekanta kan ibland vara kombinerade och man sträcker sig utanför sitt hemmaområde för att försöka hjälpa så gott det går.
Speciellt kul var ju den kommentaren då John har fel med tanke på RemoteFX. Det är ju lite dumt att kategorisera ut sig själv i en sådan kommentar. ;)

Så ett bättre grafikkort i servern är alltså en 100% meningslös investering för klienterna?
I allt innan 2008 R2 SP1 ja. I 2008 R2 SP1 och senare så får du hårdvaruacceleration. Du kan till och med stoppa i en hel drösa högpresterande grafik kort för att dela ut grafik hanteringen från flera TS eller VDI sessioner.

På nedan länk kan du se en HP proliant DL370 med två grafikkort i.
http://h20000.www2.h...6/c02778866.pdf

#7 John Hertell

John Hertell

• 2539 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 16:22

Visa inläggNeptune på 27 May 2012 - 12:33 sade:

Speciellt kul var ju den kommentaren då John har fel med tanke på RemoteFX. Det är ju lite dumt att kategorisera ut sig själv i en sådan kommentar. ;)

I allt innan 2008 R2 SP1 ja. I 2008 R2 SP1 och senare så får du hårdvaruacceleration. Du kan till och med stoppa i en hel drösa högpresterande grafik kort för att dela ut grafik hanteringen från flera TS eller VDI sessioner.

På nedan länk kan du se en HP proliant DL370 med två grafikkort i.
http://h20000.www2.h...6/c02778866.pdf

Mig veterligen finns inte RemoteFX ännu. å defentivt inte i en 2003 maskin.  Jag sätter vissa krav på de som kan kalla sig proffs, ett av de kraven är att man förstår iallafall teorin bakom tekniken man använder (okej. du behöver inte kunna skriva en egen RDP klient men du skall veta att skicka grafik över en tunn lina inte hjälps av ett grafikkort)

RemoteFX och likande tekniker bara tar mpeg-strömmar etc och skickar dom till klienten så den får sköta encoding, på samma sätt som RDP tar emot data för att rita ut bilden på klientdatorn istället för att skicka bitmappar (som typ VNC etc gör)  Så om datan som en RemoteFX klient skall visa är en rå bitmap lär det fortfarande gå lika långsamt.   men om grunddatan är DirectX/openGL/mpeg strömmar etc blir skillnaden stor mot RDP och först då kan grafikkortet avgöra hur det blir.

#8 John Hertell

John Hertell

• 2539 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 16:27

Nåväl, det finns flera anledningar till att vi valde RDP. Dels att kunna ha personer som jobbar med bokföring etc. från annan plats utan att behöva underhålla programvara och backup på den datorn också. Sedan finns det fortfarande en del leverantörer som väljer att låsa sina sprängbilder i egna program. Då vinner man tid i att bara behöva uppdatera programvaran 1 gång på servern. För inte många av dessa "småprogramvaror" stödjer en nätverksinstallation. Då funkar TS lösningen bättre. Dessutom, för program som inte är just grafikkrävande ger ju servern ett prestandalyft på alla 7 datorerna som hade blivit en mycket kostsammare investering stand-alone.

Skall kolla upp dina två andra förslag.

Tack Markus för mycket informativt svar!

Extra grafikkort i servern kommer ge exakt 0% prestandaökning eftersom det fortfarande inte är ett grafikproblem utan hur RDP är designat. du skickar en rå bitmappad bild över ett protokoll byggt för låg prestanda och som inte är byggt för att nyttja gigabitkopplingar.

Om datan inne i PDFen är vektoriserad skulle det nog gå smidigare på klientsidan pga då skickas bara informationen hur bilden skall ritas upp på klienten istället för rå bitmapdata (men så verkar inte vara fallet och oftast är det inte så med sådanhär information). Dock fortfarande skulle du kunna köra exakt lika bra på ett ISA grafikkort på servern. (klienten kanske iallafall behöver ett PCI grafikkort för att kunna scrolla data hyffsat)

#9 John Hertell

John Hertell

• 2539 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 16:37

Gahh skäms blandade ihop RemoteFX med en annan teknik som jag inte minns namnet på nu bara för det.. nåja. 2003 server hursomhelst nyttjar inga sådana funktioner ändå.

#10 mrhedin

mrhedin

• 11 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 19:25

Hehe, det är lugnt John. Även fast jag nu tydligen inte kan kalla mig ITproffs så har ett par konstruktiva inlägg här i tråden från pretentionslösa användare fått mig att förstå en lösning och att jag nog måste uppgradera OS:et för att få funktionen jag eftersöker, och uppgradering borde ju vara ett välbekant begrepp i ett ITproffs värld.

Redigerat av mrhedin, 27 May 2012 - 19:27.

#11 John Hertell

John Hertell

• 2539 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 19:38

tror dock inte du får någon vidare boost ändå.  RDP är RDP och är inget för att presentera bilder i, MÖÖÖJLIGEN kan det hjälpa att serverside komprimera bilden innan den skickas över som packas upp på klientsidan, något som går betydligt snabbare på ett grafikkort är via CPUn.  

och min pik ang. "proffs" är att jag förutsätter att de som jobbar med detta har koll på vad ett grafikkort faktiskt gör och vad GPUn kan göra.  Samma som om någon frågar här hur man "formatterar sin data" något som man kan förutsätta att man vet med.
men jo.. kanske jag har för stora krav men då är frågan. vart går gränsen?  att inte veta vad en UNC sökväg är?  att inte kunna räkna ut IP submasker?  att inte veta vad decimala/oktala/hexadecimala talsystemen är och varför de används?   därför förutsatte jag att en som jobbar med detta vet hur RDP jobbar i teorin iallafall. (jag kräver inte som sagt att man kan kåda en egen RDP klient)

Hmm  VARFÖR funkar det inte att posta inlägg med "skicka" knappen utan jag måste gå via den fullständiga editorn...  hmm Firefoxprobb?

#12 mrhedin

mrhedin

• 11 inlägg

Skriven 28 May 2012 - 07:43

Problemet är rapporterat löst. Jag markerar därmed tråden som löst och tackar alla inblandade.