Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Kylning och från och till luft

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
19 svar i denna tråden

#1 Supporten

Supporten

• 102 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 20:26

Hej !

Vi har idag ett serverrum på ca 23m3, i rummet har vi ett fullhöjdsåp med servrar, och switchar. Nu börjar rummet bli mycket varmt, runt 26- 33 grader. Vi har provat att ställa in en portabel AC som ska kunna kyla ner till 16 grader, och har ett luft flöde på 109m3 per timme.
Vi har även öppnat ett hål i väggen så nära taket som vi kunde, så att värmen som finns där uppe kan sugas ut med hjälp av en fläkt. Serverrummet blir ändå inte kallare än 26 grader. Är det någon som har tips på vad man kan göra för att få ner tempen mer.?? OBS vi har ingen ekonomi att tala om, utan smarta hemma byggen skulle just nu sitta fint   :-)

#2 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 27 May 2012 - 20:59

Har ni ekonomi till serverhaveri?  ta dit en kylfirma, det blir billigare i längden..  ett fullhöjdsskåp, hur många kW drar servrarna?  du måste ju kunna kyla samma mängd, tror inte en portabel sak är gjord för en sådan värme utan är mer designad för den värme människor avger vilket är betydligt lägre.

hos oss har vi 2 halvhöjdsskåp, det drar ca 5kW och fått offert på kyla. ca 30.000 monterat och klart, men billigare blir nog svårt att komma undan men den lösningen lär dra betydligt mindre ström än en portabel sak och leverera bättre, mao billigare i längden.

#3 jpalsson

jpalsson

• 596 inlägg

Skriven 28 May 2012 - 07:14

Det finns en till faktor i detta också, dvs. driftssäkerhet.
En portabel enhet för hembruk är inte avsedd att gå dygnet runt vilket
ett "riktigt" kylaggregat är.
Dessutom så måste kylaggregat kollas upp årligen.

#4 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2618 inlägg

Skriven 28 May 2012 - 07:41

Ni skulle väl egentligen behöva transportera bort den varma luften på något sätt? Inte bara försöka kyla ner den.
Typ att ha en sån där AC med en slang som ni i så fall sätter utblåset av varm luft ut genom hålet ni gjort och ser till att det är tätt runtomkring.

Tror annars det är väldigt stor risk att den portabla AC'n ni använder er av väldigt snart kommer vara så full av IS att den stänger ner sig själv.
Eller att den stänger av pga den inte är gjord att ha så där tung last under en längre tid.

Innan vi bytte lokaler på ett företag jag jobbade på tidigare så hade vi samma utmaning, ett gammalt serverrum som vi hade växt ur men inga möjligheter att sätta in nått bättre, och vi skulle flytta 4 månader senare så det kändes inte riktigt ekonomiskt försvarbart att göra några större ingrepp.
Den gamla AC'n blev helt igen isad och slutade fungera pga den inte klarade lasten. Och då försökte vi köra med en sån där Portabel AC men den pallade bara ett par timmar åt gången. Tillsammans funkade det hyffsat, men nog hände det både att servrarna stängde ner pga för varmt och att proppen gick både 2 och 3 gånger.
Fick stänga ner alla inte livsviktiga servrar och ställa ut några andra i resten av lokalerna för att få det hela att funka.

När vi flyttade så investerade vi ca 30.000 i 2 stycken ordentliga AC'n som suger ut varmluften och kyler med kall luft. Värt varende krona, inga problem att hålla en vettig temp och man slipper ha ont i magen och undra om servrarna överlevt helgen varje måndag... Eller åka in till kontoret akut pga någon server klappat ihop.

Mitt råd är att trots allt försöka få loss lite pengar till en ordentlig AC.
Alternativt se till att transportera bort/blåsa ut den varma luften till ett annat utrymme där luften inte sugs in i server rummet igen. Att bara försöka kyla samma varma luft om och om igen funkar inte.

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

// Markus Lassfolk
IT-Pro: Windows Client/Server, Active Directory
LinkedIn | @Lassfolk | Blog | Microsoft Certified Trainer | ITProffs.se Admin

#5 Supporten

Supporten

• 102 inlägg

Skriven 28 May 2012 - 16:33

AC som vi använder idag är en Combi version. Den ska hänga på väggen men man kan även köpa till en vagn och ha den som en portabel, det finns två hål baktill på den en in lusft och en annan där den varma luften blåser ut. I ut luften har jag satt tillhörande slang och dragit ut den genom väggen.
AC´n har en luftgenomströmning på 320 kubik meter per timme, och kyl effekten ligger på 920. För vårt lilla rum bör ju den fungera, men i dag när jag tittade på tempen så står den stadigt på 26 grader.

#6 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 28 May 2012 - 17:12

Genomströmningen är inte lika viktig som hur många kW kyleffekt den har.  920 är ju pyttelite och lär inte på långa vägar räcka för ett fullhöjdsskåp.
runt 5kW skulle jag gissa skulle behövas (efter hur vårt system drar med 6 2U servrar, 2st SAN och 2st 1U servrar)

#7 direktörn

direktörn

• 3813 inlägg

Skriven 28 May 2012 - 18:03

Lite ekonomi måste ni ha eftersom ni har ett antal servrar i rummet och dom kostar ju Y antal kronor. Idag är det ingen som investerar i ett serverum då co-location på stan är gratis. Du får ett rack för 4000 i månaden, det räcker till flera års drift jämfört med att lösa kyla.

#8 Supporten

Supporten

• 102 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 06:27

studiox,
Visst finns Ekonomin, men en billig produkt eller lösning är en liten utgift !

#9 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2618 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 06:41

Visa inläggMattiasN på 28 May 2012 - 16:33 sade:

För vårt lilla rum bör ju den fungera, men i dag när jag tittade på tempen så står den stadigt på 26 grader.
Förlåt, men uppenbarligen så räcker inte den kylningen till ert lilla rum  :)
Antingen får man minska på mängden värme som genereras genom att ha färre servrar/utrustning, eller så får man investera i mer/bättre kylutrustning.

Fast egentligen, 26 grader är väl inte så illa ändå? Jag har för mig att jag läste någonstans att man i många stora hallar har börjat ha betydliget varmare än de 20-21 grader man brukade ha förr men kommer inte ihåg den exakta siffran. Detta pga utrusningen inte tar skada, det är mycket billigare att inte behöva kyla lika mycket, och man slipper arbeta med vantar...

// Markus Lassfolk

#10 jpalsson

jpalsson

• 596 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 07:31

Visa inläggMattiasN på 29 May 2012 - 06:27 sade:

studiox,
Visst finns Ekonomin, men en billig produkt eller lösning är en liten utgift !

Min rekommendation är att du tar dit en ventilationsfirma och låter
han/hon titta på dina lokaler och ge råd i hur du ska göra.

Min personliga erfarenhet är i vilket fall att om man ser till
att ha bra kyla och en bra kvalitet på strömmen så ökar man
dels livslängden på servrar/lagring drastiskt samt att man
slipper ha ont i magen över att känna att man kör
grejorna på gränsen eller att nåt ska hända ifall
det blir värmebölja.

#11 lensv

lensv

• 1921 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 08:29

Bra kyla behöver nog inte nödvändigtvis betyda en temperatur på under 20 grader. Så vitt jag förstår är det viktigast att temperaturen är så konstant som möjligt för att servrar och kringutrustning ska må bra...

#12 Göran fantomen Johansson

Göran fantomen Johansson

• 5540 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 09:04

Ja. 26 grader är helt ok om det är max i rummet och det kan säkert bibehållas.
Men det är nog mer eller mindre max för vad servrarna kan gilla...

Göran "Fantomen" Johansson
Sent from my iPhone using Tapatalk

Göran "Fantomen" Johansson
Shift IT
ITProffs.se Staff | Blog | LinkedIn | @gjohansson | Facebook

#13 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1380 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 10:03

En kort kommentar angående temperaturer.
Idag är den vanligaste rekommendationen på temperatur i datacententer 80 grader Fahrenheit, eller alltså 26,7 grader på Celsiusskalan som den civiliserade delen av världen använder.
Bland annat använder och rekommenderar Google denna temperatur i sina datacenter, och även HP, Microsoft och Intel m.fl har gjort omfattande tester för att se om hårdvaran påverkas vid denna temperatur eller högre.
Här är för övrigt lite intressant läsning i ämnet: http://www.google.co...ut/datacenters/, kolla t.ex. under "Best practices".

Enda anledningen till att ha lägre temperatur idag är marginal. När kylsystemet havererar stiger temperaturen i serverhallen väldigt fort, och ligger man då normalt på en hög temperatur så kan man passera maxgränsen innan man hinner reparera och få tillbaka kylningen. Så ju bättre grejer man har, desto högre temperatur kan man hålla. Och det finns stora pengar att tjäna, och det är därför jättarna är så intresserade av detta.

För övrigt rekommenderar jag i princip ingen idag att investera i egna serverhallar. Det gjorde man på 90-talet, idag är det en standardtjänst som man köper på stan så att man kan sova gott på natten istället.

"Gilla" gärna det här inlägget om det hjälpte dig

Jocke Bryttmar
Senior IT-konsult och utbildare - Contribit AB
Blogg: infogeek.se

#14 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 10:08

Dock att köpa tjänsten av server colocation kräver ju att alla applikationer man kör fungerar bra över RDP vilket tyvärr inte är fallet alltid.

#15 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2618 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 10:20

Näää, man kan ju ha en permanent site-to-site VPN tunnel från kontoret till co-location eller routa nätet direkt dit.
Man behöver absolut inte köra allt via RDP.

// Markus Lassfolk

#16 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1380 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 10:30

Precis, RDP och co-location har absolut inget direkt samband. Du kan ringa i princip vilken ISP som helst och få ett privat VLAN mellan ditt kontor och serverhallen. Eller som sagt lösa det med VPN.

Jocke Bryttmar

#17 direktörn

direktörn

• 3813 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 10:34

Visa inläggJohn Hertell på 29 May 2012 - 10:08 sade:

Dock att köpa tjänsten av server colocation kräver ju att alla applikationer man kör fungerar bra över RDP vilket tyvärr inte är fallet alltid.

Nu hänger jag inte med. Alla företag jobbar idag på ett eller annat sätt mot applikationer som inte står i ett serverum på kontoret. Jag har gjort det sedan 2004 och många andra här har gjort det längre. På vårt företag är vi 200 anställda i hela världen och vi har våra servrar i en datahall dit vi kör både fiber och IPSEC, har aldrig varit några problem, inte ens för videokonferens över IPSEC tunnlar. Rätt skönt att veta att man har garanterad strömförsörjning, någon som släcker om det börjar brinna och redudanta fiberförbindelser.

#18 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 10:54

Det kräver rätt feta linor.  många av mina kunder som sitter med ändå rätt stora serverlösningar har ingen möjlighet att få fiber till en kostnad som inte överstiger kostnaden att bygga ett rätt fett serverrum.  inte ovanligt med priser på runt 300-400K i grävkostnader.

#19 direktörn

direktörn

• 3813 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 11:43

Visa inläggJohn Hertell på 29 May 2012 - 10:54 sade:

Det kräver rätt feta linor.  många av mina kunder som sitter med ändå rätt stora serverlösningar har ingen möjlighet att få fiber till en kostnad som inte överstiger kostnaden att bygga ett rätt fett serverrum.  inte ovanligt med priser på runt 300-400K i grävkostnader.

Hur många anställda är ni då? 500? 5.000? Vi flera kontor där vi har runt 20 anställda men bara 3mbit/s med IP-sec, bland annat polen där det inte finns fiber i överhuvudtaget. Detta är ju OT dock.

#20 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1380 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 11:43

Ja det beror ju på vart i landet man befinner sig såklart. I Stockholmsområdet är detta inget som helst problem. Här får man 100 Mbit när som helst till en kostnad av sisådär 3-4000 :-/mån. Detsamma gäller i de andra storstäderna. Sitter man i obygden kan det vara värre.

Jocke Bryttmar