Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Self-service reset av AD-password inom/utom det interna nätverket

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
3 svar i denna tråden

#1 Jonatan Bergman

Jonatan Bergman

• 8 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 09:11

Hej!

Vi är fyra på IT-avdelningen som administrerar 500 klienter och ca 700-1000 användare.

Vi är på jakt efter någon sorts self-service portal så att användare kan resetta sitt eget AD-lösenord själva.
Jag har kikat lite snabbt på ManageEngines ADSelf-Service Plus - är det någon som har erfarenhet av detta system?

En av problemen som kommit upp efter vi pratat om att implentera en sådan här lösning är att vi har väldigt många användare som bara kopplar upp sig med VPN.
En lösning vi tänkt oss till detta problem är en inloggningssida som ligger på internet med autensiering via ett gemensamt intranetkonto. De får användaruppgifter till detta konto på varje lönespec och det byts månadsvis.
Efter första authensiering skulle man sedan kunna skriva in sitt användarnamn och på så sätt få svara på sina "Secret Questions" och sen kunna resetta sitt lösenord och logga in på VPNen.
Ur säkerhetssynpunkt är ju det här inte det optimala men vi ser ingen annan lösning i nuläget.

Är det någon här som har stött på liknande problem? Hur löste ni det?

Tacksam för all hjälp / info jag kan få!

Mvh
Jonatan

#2 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2651 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 09:19

IDG hade en artikel om Specops Password Reset (Svenskt företag) nyligen som gör precis detta och funkar även för externa användare;
http://www.idg.se/2....t-for-supporten

Då jag jobbar på företaget som gör produkten så är jag inte helt opartisk :Whistle:
Men du kan gärna kontakta mig om du har några funderingar.

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

// Markus Lassfolk
Microsoft MVP - System Center Cloud and Datacenter Management
Principal Technical Architect - TrueSec Datacenter & Cloud Team
LinkedIn | MVP | Blog | Microsoft Certified Trainer | @Lassfolk | ITProffs.se Admin

#3 Jonatan Bergman

Jonatan Bergman

• 8 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 10:09

Tackar för snabbt svar!

Funny coincidence -
En google-sökning landade mig på er hemsida och jag pratade med Mattias Karlbom som skall ha en demo för oss på Måndag.
Lösningen med engångskoder skickade till mobilen låter klockren!

Redigerat av Markus Lassfolk, 29 May 2012 - 10:27.

#4 TobiasWallenqvist

TobiasWallenqvist

• 49 inlägg

Skriven 29 May 2012 - 13:14

Nordic Edge har en hel del fiffiga verktyg för det du efterfrågar. Dom är dessutom trevliga att ha och göra med..
http://nordicedge.se...rdministration/
Mina uttalanden är mina egna och inte min arbetsgivares..