Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Wav till mp3 batch UNC

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
7 svar i denna tråden

#1 freddah

freddah

• 14 inlägg

Skriven 10 June 2012 - 06:46

Någon som känner till ett bra GUI verktyg för att komprimera .wav filer till .mp3 i stor skala?

Programmet ska fungera ungefär som MS gamla powertoy image resizer

dvs:

Stöda UNC pathar
Klara av mycket stort antal användare/sökvägar
Automatiskt radera .wav filen efter konvertering till .mp3

(Inga krav på ljudkvalitet, bara att spara plats)

(Finns inget sånt verktyg så kan ju ett alternativ vara att söka stora filer och flytta de till en gemensam mapp, och sedan komprimera filerna i den mappen. Men jag vill helst att filerna ligger kvar i användarnas hemkataloger)

#2 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2651 inlägg

Skriven 11 June 2012 - 06:56

Jag har funderat på ett par olika lösningar, men beror lite på vad du försöker uppnå.

Är det så att du centralt vill konvertera alla .wav till .mp3 på filservrarna för att spara plats?
Eller är det så att användarna själva skall göra detta?

Du skriver att det ska stödja UNC. Har du testat några program som inte funkar via UNC, det känns ju väldigt standard i mina ögon?

Berätta lite mer vad du är ute efter så ska vi nog kunna hitta på en lösning.

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

// Markus Lassfolk
Microsoft MVP - System Center Cloud and Datacenter Management
Principal Technical Architect - TrueSec Datacenter & Cloud Team
LinkedIn | MVP | Blog | Microsoft Certified Trainer | @Lassfolk | ITProffs.se Admin

#3 ernefors

ernefors

• 2986 inlägg

Skriven 11 June 2012 - 06:59

Jag använder sedan många år tillbaka Easy CDDA Extractor från Poikosoft, det klarar den typen av uppgifter. Du drar in filer/mappar till programmet, sedan konverterar det enligt dina önskemål och kan ta bort originalfilerna om så önskas.
Jan Ernefors

#4 freddah

freddah

• 14 inlägg

Skriven 11 June 2012 - 18:09

Tack för svar!

Vad jag är ute efter är att scanna efter stora .WAV filer på servern för alla users (550+).
Sedan markerar jag listan i explorer.exe och skickar de för komprimering till mp3/wma.

Syftet är enbart att spara lagringsutrymme.

Helst ska den först konvertera till mp3/wma, och sedan radera .WAV filen.
(Men i värsta fall går det ju bra att efter konvertering helt enkelt radera alla .WAV filer manuellt)

Stöd för UNC pathar är inget skall-krav. Det funkar finfint med mappade enheter oxå. Men när man ändå skriver önskelistan till tomten gäller det ju att passa på. And yes, min erfarenhet är att det finns en del mongoprogram som inte stöder UNC pathar. Fast det var nåra år sen mot Novellservrar. Kanske inte är så nuförtiden.

Sedan kan man ju fundera över varför MS envisas med att erbjuda ljudinspelning i .WAV format.
Det är obegripligt. Men men...det är en annan femma :)

#5 freddah

freddah

• 14 inlägg

Skriven 11 June 2012 - 18:14

Grazie bello!

25 Euro är ju en smal kostnad, den räknar jag hem snabbt i minskat lagringsutrymme.

Den ska testas och läggas till i vapenarsenalen i kriget mot onödigt stora filer tillsammans med Image resizer.

TACK!

Visa inläggernefors på 11 June 2012 - 06:59 sade:

Jag använder sedan många år tillbaka Easy CDDA Extractor från Poikosoft, det klarar den typen av uppgifter. Du drar in filer/mappar till programmet, sedan konverterar det enligt dina önskemål och kan ta bort originalfilerna om så önskas.

#6 Jesper Johag

Jesper Johag

• 119 inlägg

Skriven 14 June 2012 - 11:42

Jag slösade bort säkert en timme skattepengar på att skriva detta powershellskript som gör just det som du efterfrågar. Jag har provkört det en hel del och har svårt att tro att det skulle skapa oreda på dina filservrar men säker kan man ju aldrig vara. Om någon får för sig att köra detta så gör det med egen risk. (Börja i liten skala och se om den gör det den skall, sen kan man utöka filträdet.)
Skriptet kan säkert göras tio gånger kortare och tio gånger bättre men jag är ingen PS-guru precis utan använder powershell enbart för husbehov.

# Powershellskript för att konvertera alla WAV-filer till MP3-filer under en viss sökväg.
# Körs med fördel i Powershell ISE för bättre kontroll
# Innan skript kan köras på enskild arbetsstation måste följande kommando köras eleverat i powershell:
# Set-ExecutionPolicy Remotesigned
# Filen lame.exe krävs för konvertering.
# Webbplats för LAME: http://lame.sourceforge.net
# Kompilerade windowsbinärer finns här: http://www.rarewares.org/mp3-lame-bundle.php
# Töm skärmen
cls
# Rekursiv sökning efter filer sker i och under denna mapp. (UNC-sökvägar funkar fint.)
$Mappsökväg='I:\WAV till MP3'
# Ange sökvägen till lame.exe samt eventuella parametrar.
$Lame='I:\lame.exe --preset standard --silent'
# Hämta sökvägarna till samtliga filer under angiven mappsökväg.
$Fillista=@(Get-ChildItem $Mappsökväg -Include *.wav -Recurse)
# Visa hur många WAV-filer som hittades.
Write-Host $Fillista.count,"filer kommer nu att konverteras till MP3-format.`n"
# Sätt igång och jobba.
foreach ($f in $Fillista)
	{
	# Hämta sökväg till denna WAV-fil.
	$SökvägWAV=$f.versioninfo.filename

# Skapa sökväg till MP3-filen, dvs byt ut .wav till .mp3.
	$SökvägMP3=($SökvägWAV).Replace('.wav','.mp3')

# Kolla om det redan finns en fil med samma namn men med .mp3 som filändelse.
	# Om det gör det skall ingenting göras.
	if (!(Test-Path $SökvägMP3))
		{
		# Berätta
		Write-Host "Fil att komprimera:",$SökvägWAV

# Skapa kommandorad för Lame-exekveringen
		$Kommandorad=$Lame+' "'+$SökvägWAV+'" "'+$SökvägMP3+'"'

# Kör kommandoraden
		Invoke-Expression -Command $Kommandorad

# Om det skapades en mp3-fil så gick allt _troligen_ fint.
		if (Test-Path $SökvägMP3)
			{
			# Radera den gamla WAV-filen
			Remove-Item $SökvägWAV
			}
		else
			{
			# Om det inte skapades en fil, berätta det. (Den gamla filen ligger förstås kvar.)
			Write-Host "Det gick åt pipsvängen att komprimera den här filen:",$SökvägWAV
			}
		}
	else
		{
		# Om det fanns en fil med samma namn, berätta det.
		Write-Host "En fil i MP3-format fanns redan på samma plats:",$SökvägMP3
		}
	}

Här kommer ett exempel på en testkörning:

14 filer kommer nu att konverteras till MP3-format.
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-1\Samsung HD080, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-1\Seagate st3400, EjD, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-2\Mapp1-2-1\Hitachi deskstar 208, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-2\Ett fotografi med fel filändelse.wav
lame.exe : Warning: unsupported audio format
At line:1 char:12
+ I:\lame.exe <<<<  --preset standard --silent "I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-2\Ett fotografi med fel filändelse.wav" "I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-2\Ett fotografi med fel filändelse.mp3"
+ CategoryInfo   : NotSpecified: (Warning: unsupported audio format:String) [], RemoteException
+ FullyQualifiedErrorId : NativeCommandError

Det gick åt pipsvängen att komprimera den här filen: I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-2\Ett fotografi med fel filändelse.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-2\Western Digital WD400, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp1\Mapp1-2\Western Digital WD800, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp1\Maxtor DiamondMax, EjD, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp1\Maxtor DiamondMax, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp2\Mapp2-1\Nokia Data, 40MB 1989, EjD, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp2\Mapp2-1\Seagate st3400, på.wav
En fil i MP3-format fanns redan på samma plats: I:\WAV till MP3\Mapp2\Fujitsu M2654, 1993, EjD, på.mp3
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Mapp2\Seagate ST225, 1987, EjD, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Quantum Fireball CX, EjD, på.wav
Fil att komprimera: I:\WAV till MP3\Quantum Fireball CX, på.wav

Redigerat av Jesper Johag, 14 June 2012 - 11:42.

#7 freddah

freddah

• 14 inlägg

Skriven 14 June 2012 - 19:06

Hey now...now were talking! :)

Ska testa detta!

Vår mappstruktur ser ut såhär (från servern) ENHET:\USERS\ELEVER\ÅRSKURSn\%USERNAME%

Scriptet borde funka om jag definierar $Mappsökväg som ovanstånde?

TACK!

#8 Jesper Johag

Jesper Johag

• 119 inlägg

Skriven 15 June 2012 - 07:25

I och med att skriptet kör i den mapp du anger och alla dess undermappar så kan du ju börja med en enskild användares hemkatalog, förslagsvis ett labbkonto där du placerat ett antal wav-filer, för att se hur den sköter sig.
Därefter, om det ser bra ut, kör en nivå upp och välj en hel årskurs och kolla resultatet. Är det reko nu kan du ju säkert köra mot alla ELEVER eller USERS utan problem.
Jag själv är alltid skitfeg när jag skall köra nåt av mina skript som kan påverka ett stort antal personer och brukar då köra som ovan, först labb, sedan en liten delmängd skarpt och sedan utöka omfånget vartefter. En kollega i en annan kommun gjorde ett skript som skulle ta bort några filer lokalt i datorn, testade på en labbdator och körde sedan på kvällen ut det till samtliga datorer i kommunen. Dagen efter på morgonen blåskärmade alla datorer.