Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Windows 8 och Server 2012 är nu RTM

winsrv2012

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
59 svar i denna tråden

#1 Göran fantomen Johansson

Göran fantomen Johansson

• 5540 inlägg

Skriven 01 August 2012 - 20:14

För er som nu möjligen kan ha missat det så är Windows 8 och Server 2012 RTM.
Alltså kan vi nog räkna med att se det på MSDN och TechNet i mitten av Augusti om allting faller på som det ska...

Blir en intressant höst...

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

Göran "Fantomen" Johansson
Shift IT
ITProffs.se Staff | Blog | LinkedIn | @gjohansson | Facebook

#2 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2618 inlägg

Skriven 01 August 2012 - 21:19

However, we have a number of programs that provides various audiences early access to the Windows 8 RTM code to help prepare for Windows 8 as it enters the marketplace this fall:

August 15th: Developers will be able to download the final version of Windows 8 via your MSDN subscriptions.
August 15th: IT professionals testing Windows 8 in organizations will be able to access the final version of Windows 8 through your TechNet subscriptions.
August 16th: Customers with existing Microsoft Software Assurance for Windows will be able to download Windows 8 Enterprise edition through the Volume License Service Center (VLSC), allowing you to test, pilot and begin adopting Windows 8 Enterprise within your organization.
August 16th: Microsoft Partner Network members will have access to Windows 8.
August 20th: Microsoft Action Pack Providers (MAPS) receive access to Windows 8.
September 1st: Volume License customers without Software Assurance will be able to purchase Windows 8 through Microsoft Volume License Resellers.
Please note: if a program you are in is not mentioned, please be patient as dates for Windows 8 RTM code availability for other programs will be communicated when the information becomes available.

Enligt: http://windowsteambl...loggingwindows/

// Markus Lassfolk
IT-Pro: Windows Client/Server, Active Directory
LinkedIn | @Lassfolk | Blog | Microsoft Certified Trainer | ITProffs.se Admin

#3 MarcusW

MarcusW

• 915 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 07:16

Riktigt sweet. Kört WS2012 ett bra tag nu, bland annat för DA - skarp drift, och ett tiotal labbmaskiner. Och finns ingenting att anmärka på. När man väl vant sig utan startmeny så tycker jag faktiskt det går snabbare att arbeta också.
Så man ser fram emot release.

#4 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 07:20

Personligen känns allt framstressat ala Vista.  jag har oro över en lika stor flopp.  Men den som lever får se.

#5 MarcusW

MarcusW

• 915 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 07:57

John, det är jag ytterst tveksam till. Då jag kört WS2012 i ett par månader och inte haft någon krasch, eller någonting som inte fungerat ännu.
Det vi testat då är DA, Failovercluster, Webservrar m.m. Tycker det är en clean och stabil produkt, har egentligen inget att anmärka på. Att man kan styra services m.m från en server istället för att logga in på varje server.

Men smaken är ju som sagt som baken. Så den som lever den får se.
Sen gillade jag även att uppgraderingen från win7 -> win8 var så billig, rör väl mest privatpersoner, men det känns ändå som rätt väg att gå.

#6 Andreas Lännerberg

Andreas Lännerberg

• 1030 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 10:03

Jag tror John och alla andra haters har fel. Windows 8 (som jag kört sen developer previewn) kickar alla andra operativ i produktivitet _utan_ touchskärm eller wedge musen. Jag gillar också vad Microsoft gör när de äntligen gör paddan och datorn till en produkt. Det kommer lätt bli en Surface i vinter (och sälja min Macbook Air och iPaden). Det enda felet dom gör är att man inte får tillgång till RTMen redan idag ;)

Redigerat av Andreas Lännerberg, 02 August 2012 - 10:04.

#7 Göran fantomen Johansson

Göran fantomen Johansson

• 5540 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 10:11

De som lever får se.
Jag tror det blir bra men fråga igen om 6 månader :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Shift IT

#8 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 12:44

jag HOPPAS jag har fel.. men som det är nu tror jag mer att jag kommer få betydligt MER utskällningar av kunder om jag levererar en Win8 maskin än när jag levererade vistamaskiner. Jag är inte impad alls. kan även bero på att Metro fick mig sjukare än om jag ätit en 1 år gammal pizza så jag kunde knappt se objektivt på resten.  rörigt, svårhanterigt och bara barnsligt.

HOPPAS jag har fel.  vi ser det om ett halvår.

#9 MarcusW

MarcusW

• 915 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 15:17

Vad är det som är "barnsligt"?

#10 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 16:55

Barnsligt? Har du SETT Metro? att ens ifrågasätta det. Fattas bara de ännu mer gälla färgerna så kan Toys R Us sätta sin ™ märkning på det.
Endast de mest inbitna microsoftfanatikerna kan gilla detta.  Och det är samma folk som de mest inbitna Applefanatikerna som hade köpt en hög med hundskit bara det är en Windowsflagga / Halvätet äpple på den. Metro är och förblir Hemskt, Oseriöst och BARNSLIGT! och lär vara det första jag patchar/konfigurerar bort.. Och att det dessutom finsn i en server.. ja. fyfan där skall vi inte ens börja prata om må illa och barnslighet. hurfan skall jag leverera ett dyrt serversystem som har en "metro" som möter en.  Tur att allt jag säljer nu är med vmware virtualisering. då ser kunden bara en textskärm.. PHEW.

#11 Göran fantomen Johansson

Göran fantomen Johansson

• 5540 inlägg

Skriven 02 August 2012 - 19:08

John; Tänk på din ton är du vänlig. Du får självklart skriva dina åsikter men att rata andras åsikter är inte seriöst och ger ingen bra ton i konversationerna.

Jag var själv en motståndare till Metro först men har väl delvis ändrat åsikt vad gäller klienten, på server-sidan håller jag med om att det inte har där att göra egentligen men å andra sidan så är det inte så ofta länge som jag behöver trycka på Start-knappen längre när det kommer till server-sidan.
På klient-sidan har jag sett en massa bra aspekter med Metro. Så just nu för min egen del så är jag nog åt båda sidor av det.

Shift IT

#12 Andreas Lännerberg

Andreas Lännerberg

• 1030 inlägg

Skriven 03 August 2012 - 09:30

Nu ska vi inte utveckla det här till ett flamewar men jag blir lite trött på folk som gnäller på Metro men inte som har suttit med det längre än några minuter. Innan jag blir anklagad för att vara fanboy så kan jag säga att jag gillar saker som är bra och snygga, må vara om det är Apple/Microsoft/Valfritt märke på det. Å andra sidan har jag väldigt låg tolerans när något är dåligt. Metro på klient är bra, riktigt bra till och med. Det slår startmenyn hundra gånger om och om man bara sitter med det längre än 15 minuter så inser man fördelarna... Man kanske kommer ha svårt att övertala de första kunderna om hur bra Windows 8 är, men när de börjar inse att Microsoft äntligen har tagit fram en lösning som främjar produktivitet samtidigt som det är väldigt enkelt och slår ihop paddor med bärbara datorer på ett väldigt snyggt och naturligt sätt så tror jag det kommer bli svårt att övertala dom att inte gå till Windows 8. Sen ska vi inte glömma sakerna som är i bakgrunden som såklart kommer fungera allra bäst på Windows 8 (nya Office med Lync, managementmjukvarorna i System Center suiten osv osv). Om man ser till hela alltet

#13 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 03 August 2012 - 09:56

Jag förstår inte för fem öre varför metro är bra..  fullskärm slutade jag jobba med på C64 tiden, jag vill ha flera fönster uppe samtidigt inte fullskärm. startmenyn i win7 är rätt ok med sin sökning, annars gillade jag mest quicklaunchen.. små ikoner som kräver singelklick för att starta. kör fortfarande så i mina win7 maskiner. Och pratar man med folk som jobbar med icke microsoftprodukter så hånskrattar dom åt det icke intuativa metro. (finns en shysst video ute där dom ber en vanlig användare köra win8 och det tar lång tid innan hon fattar lite av galoppen men ger tillslut upp)
Nej.. jag är fortfarande av uppfattningen att endast en fanboy som köper vilket skrot som helst från microsoft gillar metro, självklart kan jag ändra mig men som der ser ut nu så nej. tillochmed att jag funderar på att ta krånglet med linux (som jag gillar rätt mycket men tycker är för meckigt) istället för att gå över till 8an den dagen jag inte kan köra 7an längre.

Jag tror att jag kommer få nergradera maskiner med Win8 till win7 hos kunder. samma som jag gjorde med vista -> XP. speciellt iom att det är först nu som win7 äntligen börjar få fäste eftersom många var så nervösa efter vistafloppen.

Metro är nog ett ypperligt exempel på att första ögonblicket är det som räknas.

#14 Andreas Lännerberg

Andreas Lännerberg

• 1030 inlägg

Skriven 03 August 2012 - 10:33

Du säger emot dig själv ganska mycket John. Först hänvisar du till en video där en vanlig användare inte fattar direkt hur Metro fungerar, sen tycker du att Metro är ett ypperligt exempel på att det är det första ögonblicket som räknas... Att du sen börjar prata om Linux som om det skulle vara något under av användarvänlighet gör att man undrar lite om du inte bara trollar lite...

#15 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 03 August 2012 - 10:45

om en användare inte fattar hur man använder metro har man misslyckats.. eller hur?  det är ju trots allt dom som är majoriteten av användarna.  t.ex

linux är inte användarvämnlighet. men jag kan använda det och funderar skarpt att gå över dit pga win8 verkar såpass kasst.

#16 ernefors

ernefors

• 2980 inlägg

Skriven 03 August 2012 - 11:06

Visa inläggJohn Hertell på 03 August 2012 - 10:45 sade:

linux är inte användarvämnlighet. men jag kan använda det och funderar skarpt att gå över dit pga win8 verkar såpass kasst.
Det är ditt val och du får göra precis som du vill. Själv tycker jag denna tråd spårat ut och bara skapar dålig stämning.
Den handlade ursprungligen om att W8/WS2012 snart kan börja användas "på riktigt". Om produkten sedan är bra nog får framtiden utvisa.
Det finns inte så mycket mer att säga om RTM så fortsätter pajkastningen stänger jag tråden.
Jan Ernefors

#17 Neptune

Neptune

• 1369 inlägg

Skriven 03 August 2012 - 11:43

Gløm inte att VS2012 också slæpps samtidig. Førhoppningsvis slæpps æven Powershell 3.0 till W7 och W2K8R2 samtidigt också.

#18 Göran fantomen Johansson

Göran fantomen Johansson

• 5540 inlägg

Skriven 03 August 2012 - 16:51

Ja. Mycket godis samtidigt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Shift IT

#19 doc

doc

• 38 inlägg

Skriven 06 August 2012 - 16:11

Jag tycker mig endast se två läger: 100% för Metro, eller 100% mot Metro.

Efter det jag har sett & läst + efter att ha kört Windows 8 DP,CP & RP så tror jag att man riskerar att DOS:a hela arbetsplatser om man inte satsar ordentligt på utbildning innan en eventuell utrullning av Win8.
Min personliga uppfattning är att Microsoft lagt allt krut på surfplattor med deras begränsade skärmyta & då tvingats dölja allt för många knappar & funktioner. Jag får pinsamt nog erkänna att jag fick googla mig till det korrekta sättet att stänga av min Win8 dator ;)

#20 John Hertell

John Hertell

• 2595 inlägg

Skriven 06 August 2012 - 16:50

Jag är alltså inte ensam om ha problem att stänga av win8 maskinen.. jag orkade inte googla..  drog igång en kommandoprompt och körde shutdown :)

En kommandopromt som jag dessutom fick igång via att göra en genväg till cmd för det var den snabbaste vägen att dra igång det med i all röra.

Redigerat av John Hertell, 06 August 2012 - 16:52.