Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Sponsor

• Please log in to reply
17 svar i denna tråden

#1 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 04 February 2015 - 20:07

Hepp,
jag har troligen hittat en sponsor för oss, I princip får vi pengar som jag sedan kan använda för att fixa lokaler, flyga in talare, trycka tröjor och annat skoj.
Men det betyder också att dom vill marknadsför sina tjänster och varor (som förvisso är extremt relaterade), t.ex någon banner på sidan eller ett begränsat antal sponsrade inlägg etc.
Frågan är ju ganska enkel, är det ok eller inte?

Vänligen klicka på "Gilla" om inlägget löste ditt problem.

// Markus Lassfolk
Microsoft MVP - System Center Cloud and Datacenter Management
Principal Technical Architect - TrueSec Datacenter & Cloud Team
LinkedIn | MVP | Blog | Microsoft Certified Trainer | @Lassfolk | ITProffs.se Admin

#2 John Hertell

John Hertell

• 2828 inlägg

Skriven 04 February 2015 - 20:30

banners brukar tyvärr sluta med 738784732984 flashanimationer etc.
men jag kör adblock och flashblock, så jag brukar sällan se skiten.

Så.. det handlar väl om typen av banners kort och gott.. ickeirriterande tycker jag är ok. men fan ta om det kommer ljud, flash och annat skit.

#3 JohanLysen

JohanLysen

• 3012 inlägg

Skriven 04 February 2015 - 20:35

Ok

#4 direktörn

direktörn

• 4847 inlägg

Skriven 04 February 2015 - 21:45

Att forum har antagligen sponsorer eller säljer bannerplats är ju rätt vanligt, vi har här haft det lite lyxigt utan. Ofta är det ju bättre med ett par sponsorer, det gynnar även övriga sponsorer.

Gränsen går vid databaser, register och motsvarande imho,
// Anders

#5 MarcusW

MarcusW

• 983 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 06:59

Så länge man slipper flashbanners och annan crap tycker jag det är OK.

#6 Gunnar Dahlström

Gunnar Dahlström

• 843 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 08:49

Bara det framgår tidligt att det är reklam och sponsrade inlägg.

Speciellt sponsrade inlägg skall vara tydligt markerade.
Gunnar Dahlström
Testleader/Testmanager
blogg linkedin

#7 peterj

peterj

• 3407 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 10:20

Visa inläggGunnar Dahlström på 05 February 2015 - 08:49 sade:

Bara det framgår tydligt att det är reklam och sponsrade inlägg.

Speciellt sponsrade inlägg skall vara tydligt markerade.

Håller med.

Sedan kan detta vara känsligt om det är direkt konkurrerade verksamhet till många som idag är på forumet, så kommer dom att lämna. (t.ex. ett stort konsult bolag).

#8 Lennart

Lennart

• 2912 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 11:21

OK

#9 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 11:23

Visa inläggpeterj på 05 February 2015 - 10:20 sade:

Håller med.

Sedan kan detta vara känsligt om det är direkt konkurrerade verksamhet till många som idag är på forumet, så kommer dom att lämna. (t.ex. ett stort konsult bolag).

Frågan är bara vilken typ av företag som är okej i så fall?
Låt oss säga att Cornerstone sponsrar,  kommer då folk som jobbar för AddSkills eller Informator och vi som kör utbildningar för LabCenter att sluta hänga och posta på ITProffs?
Om IBM eller Oracle sponsrar, tappar vi då alla som jobbar på Microsoft?
Går Tieto in och sponsrar, försvinner då folk som jobbar för t.ex CGI, Evry mm?
Veeam, hoppsan där tappade vi alla som jobbar mex X Y och Z?

Personligen slutar jag ju inte läsa eller besöka t.ex TopGear pga att BWM gör reklam där men jag jobbar för eller är Audi fanboy.
Lika lite hade jag slutat hänga på ITProffs om ATEA går in och sponsrar för att de är ett konkurrerande företag.
Men jag är kanske annorlunda?

För att ge lite mer bakgrund och information.
ITProffs har i alla år skötts helt ideelt av eldsjälar, av folk som både jobbar på Truesec men även folk som inte jobbar på Truesec. T.ex så var jag inblandad i ITProffs under drygt 7år innan jag började på Truesec.
Vi har alltid från start haft en hård policy mot reklam på ITProffs i alla olika former. Så Truesec har varje år betalat för licenser, servrar och tid att drifta ITProffs och andra omkostnader. Ibland har ledningen undrat om man kunde göra ett utskick till medlemmar eller posta om något event etc. I stort sett alltid har vi sagt nej, några gånger har vi postat om något event som känts intressant för merparten av medlemmarna. Och vi har också låtit andra posta om event, bara man varit aktiv medlem på forumet.
Regelbundet så får vi frågor från olika företag om de kan få lägga upp reklam för olika saker eller sponsra och vi har alltid sagt nej.
Ibland har vi nog varit onödigt hårda, men det är den policyn vi har haft.

Jag tror att communityt/gemene man/internet har blivit mer accepterande till vissa former av reklam och sponsorskap. Alla inser att saker och ting kostar, och så länge det är relevant reklam så störs de flesta inte av det.
Själv har jag nog ett inbyggt filter i hjärnan för jag tänker oftast inte på reklamen alls utan läser det som intresserar mig. Men även jag stör mig på flash annonser och sådant som täcker hela skärmen mm, vilket då gör att Reklam Blockers aktiveras illa kvickt för den siten. Så sådana former av reklam är jag jättemycket emot, precis som ni andra.
På Microsofts event så kör de till och med intern sponsring. T.ex att idag sponsras lunchen av "Windows Live - din identitet i cyberspace" eller "Microsoft Bob - här för att stanna".
Ja även SVT som inte har reklam, kör ju med Sponsring av sändningar sedan många år tillbaka. Så det känns som sponsring är ganska accepterat nuförtiden, om det inte känns som reklam och trycks upp i ansiktet på en.

Vår tanke helt enkelt är att jag och Nyström driver tillsammans idag;
- ITProffs (website och facebook)
- Windows Server User Group  (facebook)
- The Nerd Herd (website + pod)

Vi har ganska mycket gratisaktiviteter för våra kollegor i branchen, och skulle vilja fortsätta med det och göra ännu mer/oftare än vi gör idag.
Så genom att införa en möjlighet till sponsring så kan vi få in kapital, som sedan gör att vi kan göra mer roliga saker för och tillsammans med er, men också att vi kan ta in talare från andra länder (inkl från Microsoft corp).
Kanske hyra lokaler till några sammankomster, bjuda på lunch etc etc etc. Sådant som vi inte har möjlighet till idag utan att betala ur egen ficka.

Exakt vilka förmåner man får som sponsor är jag inte helt säker på ännu, men det skulle t.ex kunna vara något i stil med följande;
OBS! Detta är bara ett exempel och inget som är bestämt eller behöver spegla det slutgiltiga resultatet

Guld Sponsor (max 3 sponsors)
  • 1 Speaker slot (60 mins.) pr. year at one of our User Group Meeting OR can post 2 sponsored threads per month on ITProffs.se
  • Banner on usergroup websites with at least 33% visibility
  • Mentioned in each The Nerd Heard episode
  • Company Introduction during the Keynote at all User Group Meetings
  • Company Logo on Keynote Presentations
  • 3 Sponsor tickets at every user group meeting
  • 4 VIP tickets at every user group meeting
  • Large Logo/Banner and description on the sponsor section on the usergroup websits

Silver Sponsor (max 5 sponsors)
  • Company Introduction at the Keynote at all User Group Meetings
  • Company Logo on Keynote Presentations
  • 2 Sponsor tickets at every user group meeting
  • 2 VIP tickets at every user group meeting
  • Medium Logo/Banner and description on the sponsor section on the usergroup websites

Bronze Sponsor (max 10 sponsors)

• 1 Sponsor tickets at every user group meeting
  • Small Logo/Banner and description on the sponsor section on the usergroup websites

Så om man tittar på hur det skulle påverka ITProffs,
En banner någonstans på sidan (antagligen topbanner) samt att det då skulle kunna bli totalt max 6 sponsrade inlägg i månaden från 3 olika sponsorer. T.ex "Gå kurs XYZ hos ABC" eller "Vi kör event 123 den datum".
Jag vet inte vad mer vi kan "erbjuda" från ITProffs till en potentiell sponsor. Vad känner ni?

// Markus Lassfolk
LinkedIn | MVP | Blog | Microsoft Certified Trainer | @Lassfolk | ITProffs.se Admin

#10 Neptune

Neptune

• 1512 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 12:04

Vart går sponsorpengarna och hur förvaltas dom? Organisationsform?

Redigerat av Neptune, 05 February 2015 - 12:05.

#11 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 12:13

Bra fråga Johan,
Jag vet inte ännu vilket som är bäst. Om man ska dra igång en ekonomisk förening eller köra det via t.ex Labcenter eller Truesec och ha ett eget kostnadsställe där.
Dock är jag öppen för att köra med en öppen redovisning där man kan se vilka intäckter som kommit in och vad pengarna gått till.
Inte någons plan att tjäna pengar på detta utan allt ska vara ett nollsummespel där vi använder sponsorpengar för att täcka de utgifter som finns och finansiera events.

// Markus Lassfolk

#12 peterj

peterj

• 3407 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 12:25

Marcus det du skriver är ok. Men det typen av sponsring som jag har sett dom sista 3-4 åren av forum och websiter är inte ok. Det dom väver in reklam i vanliga poster utan att  tydligt markerat att det är ett sponsrat inlägg.
Vi har haft på detta forum också ett tag (försvann för ca ett år sedan). Det var några som helt klart var betalda för det, som bara skrev nyheter om Windows Phone.

#13 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 12:58

Jo, sådan typ av "otillåten" sponsring (i brist på bättre ord) tycker jag inte är okej. Det ska tydligt framgå att det är från en sponsor.
Den typen som du beskriver skall modereras och tas bort.

// Markus Lassfolk

#14 ernefors

ernefors

• 3035 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 14:26

Har inget emot reklam på sidan för att finansiera den och övriga community-aktiviteter. Men reklamen måste vara passiv och med det menar jag att den måste vara stillastående. Inget blink/byte av bild/ljud/video etc. Den ska också vara placerad i överkant/nederkant av sidan, inte komma in mitt i textflödet. Den får heller inte komma framför det jag vill läsa så att jag aktivt måste stänga den. Personligen vägrar jag besöka Aftonbladet/DN/SvD mfl sedan en tid tillbaka just för att deras reklam tagit över hela sidan. Det blinkar/tutar/poppar upp saker så att eventuella nyhetsnotiser försvinner i röran.
Jan Ernefors

#15 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1566 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 15:31

Visa inläggMarkus Lassfolk på 05 February 2015 - 11:23 sade:

Vi har alltid från start haft en hård policy mot reklam på ITProffs i alla olika former. Så Truesec har varje år betalat för licenser, servrar och tid att drifta ITProffs och andra omkostnader. Ibland har ledningen undrat om man kunde göra ett utskick till medlemmar eller posta om något event etc. I stort sett alltid har vi sagt nej, några gånger har vi postat om något event som känts intressant för merparten av medlemmarna.

*host* Att säga att "några gånger har vi postat om något event" är väl ändå något missvisande. Snarare annonseras ju rutinmässigt ALLA Truesecs event ALLTID på detta forum. Det är väl allmänt känt att ITProffs, som även bär Truesecs logotype, startades som och bedrivs som en annonsplats för Truesecs tjänster. Det finns en bred acceptans för detta (det hörs i alla fall ingen kritik) då det dels är Truesec som betalar för kalaset och dels för att de tjänsterna som annonseras ofta är av intresse just för forumets medlemmar. Sen tillåts också fri konkurrens, dvs andra aktiva medlemmar får annonsera sina företags event här, vilket förstärker intrycket av att det handlar om "information" istället för marknadsföring.

Så långt allt väl, idag har vi alltså en nivå på sponsorskapet och reklamen som tycks vara lagom och accepterad av medlemmarna. Någonstans finns det dock en brytpunkt för när det inte känns ok längre, så den svåra frågan är naturligtvis var den gränsen går. Tillför det verkligen något till forumet och dess medlemmar att ta in fler sponsorer och synliggöra ännu mer reklam? Jag har funderat en hel del på vad jag själv känner, och kan väl sammanfatta mina tankar enligt följande:
  • Jag har inte sett några reklambanners i min webbläsare på åratal, så om sådana dyker upp här kommer jag sannolikt knappast att se dem heller. Den frågan blir då mer akademisk. Att se upp till 6 sponsrade inlägg i forumet varje månad känns inte särskilt blodigt, så länge det är tydligt att de är sponsrade och att innehållet är av intresse för oss medlemmar. Jag skulle inte vilja se reklam för något annat än IT här. Så om det inte blir mer än så här så känns "störnivån" inte så farlig för mig.

• Jag har svårt att se att pengarna som detta kan dra in skulle kunna vara till någon nytta för mig som medlem. Om det är så att Truesecs marknadsföringsbudget inte längre räcker för att driva forumet, och det behövs reklam för att överleva, då känns det ärligt och ok med mig. Men det är inte skälet som har angetts här.
    Jag är här för att hjälpa andra, få hjälp, och diskutera frågor som berör mitt arbete med andra likasinnade människor. Ingenting annat. Att få en t-shirt som det står ITProffs på är inte intressant för mig. Lokaler vet jag inte på vilket sätt det skulle behövas mer pengar för, det finns gott om medlemmar här som kan erbjuda det (inklusive jag själv för mindre träffar), och talare brukar som regel redan vara sponsrade och ställer därför upp "gratis". Jag kanske låter negativ nu, det är inte meningen. Jag är bara tveksam till om forumet skulle kunna erbjuda mig något av värde om det plötsligt fanns lite pengar att röra sig med. Events, talare och träffar ordnas det så mycket av i branschen ändå.
Med dessa tankar lutar jag mer åt "nej" till frågan. Men jag skulle heller inte gråta om det nu blev av ändå, om det begränsas till de förutsättningar som Markus beskrivit. Och vem vet, jag kanske har helt fel, det kanske då dyker upp en massa jätteroliga nya fördelar för mig som medlem. :)

"Gilla" gärna det här inlägget om det hjälpte dig

Jocke Bryttmar
CTO - Contribit AB
Blogg: infogeek.se

#16 Markus Lassfolk

Markus Lassfolk

• 2734 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 15:54

Citat

*host* Att säga att "några gånger har vi postat om något event" är väl ändå något missvisande. Snarare annonseras ju rutinmässigt ALLA Truesecs event ALLTID på detta forum. Det är väl allmänt känt att ITProffs, som även bär Truesecs logotype, startades som och bedrivs som en annonsplats för Truesecs tjänster. Det finns en bred acceptans för detta (det hörs i alla fall ingen kritik) då det dels är Truesec som betalar för kalaset och dels för att de tjänsterna som annonseras ofta är av intresse just för forumets medlemmar. Sen tillåts också fri konkurrens, dvs andra aktiva medlemmar får annonsera sina företags event här, vilket förstärker intrycket av att det handlar om "information" istället för marknadsföring.

Jag håller inte alls med om det. Antalet gånger som det dyker upp "annonser" här är väldigt litet jämfört med alla grejer som folk (på t.ex Truesec) skulle vilja annonser för.

Jag gjorde ett snabbt överslag av de senaste inläggen (2 år tillbaka i tiden) på Event Delen;
Övriga 17   (diverse personer som postat om olika event)
TrueSec     5  (jag och Anderberg)
Arwidmark   5    (jobbar inte på Truesec)
LabCenter    3   (typ nerd herd, 2nd wednesday och annat gratis grejs)

Det kan hända att jag missat något event och att om du gör samma räkning inte klassar saker på samma sätt som mig. Men oavsett, ca 5 inlägg under 2 år kan ju inte ses som ofta och rutinmässigt?

Citat

Jag är här för att hjälpa andra, få hjälp, och diskutera frågor som berör mitt arbete med andra likasinnade människor. Ingenting annat. Att få en t-shirt som det står ITProffs på är inte intressant för mig. Lokaler vet jag inte på vilket sätt det skulle behövas mer pengar för, det finns gott om medlemmar här som kan erbjuda det (inklusive jag själv för mindre träffar), och talare brukar som regel redan vara sponsrade och ställer därför upp "gratis". Jag kanske låter negativ nu, det är inte meningen. Jag är bara tveksam till om forumet skulle kunna erbjuda mig något av värde om det plötsligt fanns lite pengar att röra sig med. Events, talare och träffar ordnas det så mycket av i branschen ändå.

Jag skulle inte heller bli glad för en t-shirt och struntar högaktingsfullt i den. Huruvida Truesecs marknadsbudget räcker till eller inte har inte med saken att göra. Faktum är att det är extremt få personer som överhuvudtaget vet att Truesec driftar ITProffs. Du skulle antagligen bli förvånad över;
1. Hur ofta jag träffar folk som inte ens vet att ITProffs finns
2. Hur ofta jag träffar folk som inte heller känner till Truesec
3. Hur få personer som totalt sett vet att TS har grundat och driftar ITProffs.

Kostnaden för att drifta ITProffs är inte särskilt stor. Det rör sig om några tusenlappar per år för licenser av Forumet och lite timmar här och där som ibland läggs på arbetstid men oftast på fritiden av mig. Senaste migreringen från gamla forum motorn la jag säkerligen 80 timmar plus att vår SQL guru la en massa tid också, på att få över alla inlägg och behålla SOE sökvägar mm. Och inget sponsringskap hade täckt de kostnaderna i alla fall. Det är ju inte så att jag hade plockat ut 80.000:- (eller ens 8:-) för att täcka min privata tid som jag la på att migrera grejerna.

Rörande talare. T.ex Nyström, Arwidmark, Hasain och jag åker ofta ut till olika usergroups och talar på dessa event utan att ta betalt för tiden, men får resa och uppehälle betalt då det är en kostnad. Det är samma sak med Microsoft Corp, det finns en massa folk som har i sin jobb beskrivning att de kan åka ut och tala, träffa folk och presentera nyheter men de har ont om resebudet. Dvs, om man kan betala deras flyg och hotell så är det inga problem att få dem att komma över pölen.

Det finns säkert en massa folk som inte är intresserade av att gå och lyssna på någon. Det enda man är intresserad av är att få hjälp med sina problem här på ITProffs eller hjälpa andra och det respekterar jag, men jag tror vi skulle kunna göra mer av ITProffs än bara ha det som ett forum.

// Markus Lassfolk

#17 Jocke Bryttmar

Jocke Bryttmar

• 1566 inlägg

Skriven 05 February 2015 - 17:03

Visa inläggMarkus Lassfolk på 05 February 2015 - 15:54 sade:

Jag håller inte alls med om det. Antalet gånger som det dyker upp "annonser" här är väldigt litet jämfört med alla grejer som folk (på t.ex Truesec) skulle vilja annonser för.

Jag gjorde ett snabbt överslag av de senaste inläggen (2 år tillbaka i tiden) på Event Delen;
Övriga 17   (diverse personer som postat om olika event)
TrueSec 5  (jag och Anderberg)
Arwidmark   5 (jobbar inte på Truesec)
LabCenter 3   (typ nerd herd, 2nd wednesday och annat gratis grejs)

Det kan hända att jag missat något event och att om du gör samma räkning inte klassar saker på samma sätt som mig. Men oavsett, ca 5 inlägg under 2 år kan ju inte ses som ofta och rutinmässigt?

Det blir konstigt att försöka göra någon sorts mätning på det där sättet. Dels för att reklamen ibland postas av någon helt annan person som bara tycker eventet är intressant, ibland av någon som representerar ett företag som deltar i samma event, ibland i andra forumsdelar än "event delen", och ibland mitt i en tråd som handlar om något annat. För att vända på det, kan du hitta ETT enda event från Truesec som inte har annonserats här i forumet? Jag håller inte direkt räkning, men det är väl inget att sticka under stolen med att om Truesec anordnar ett event så postar man om det här. Och det är vad jag menar med att det görs rutinmässigt.

Min poäng är att ITProffs per definition redan idag är sponsrat, såtillvida att det kontrolleras, bekostas och bedrivs av människor och teknik från ett visst företag, som också använder forumet för att annonsera sina tjänster. Men allting sköts snyggt och diskret och på ett sätt som snarare är av intresse för medlemmarna, än störande. Vem som helst tillåts också att annonsera på samma sätt, och det enda "betalningskravet" som finns idag är att man bidrar till forumet som en aktiv medlem.

Såvitt jag vet finns inget direkt missnöje bland medlemmarna med den här befintliga nivån av marknadsföring och reklam. Frågan har ju diskuterats ibland, och det är ingen som brukar uttrycka någon kritik. Men att börja med banners och sponsrade inlägg från icke-medlemmar är att ta det hela ett par nivåer till. Och då är ju frågan vad som händer med forumet, och om medlemmarna får tillbaka något som gör det värt det. En svår fråga tycker jag personligen, och kanske omöjlig att svara på innan man testat.

Citat

Rörande talare. T.ex Nyström, Arwidmark, Hasain och jag åker ofta ut till olika usergroups och talar på dessa event utan att ta betalt för tiden, men får resa och uppehälle betalt då det är en kostnad. Det är samma sak med Microsoft Corp, det finns en massa folk som har i sin jobb beskrivning att de kan åka ut och tala, träffa folk och presentera nyheter men de har ont om resebudet. Dvs, om man kan betala deras flyg och hotell så är det inga problem att få dem att komma över pölen.

Det finns säkert en massa folk som inte är intresserade av att gå och lyssna på någon. Det enda man är intresserad av är att få hjälp med sina problem här på ITProffs eller hjälpa andra och det respekterar jag, men jag tror vi skulle kunna göra mer av ITProffs än bara ha det som ett forum.

Ja så är det nog, men det jag undrar över är om forumet som sådant behöver vara en egen aktör för att anordna sånt här, på bekostnaden av att det blir reklamfinansierat? Jag ser ett värde i att hålla det så "rent" som möjligt. Medlemmarna här representerar ju IT-branschen som sådan med alla olika företag, och i branschen anordnas sånt här hela tiden. Ska ITProffs syssla med sånt, och behövs det?

Jag mest luftar mina tankar, det är möjligt att jag bara är en negativ bakåtsträvare. :) Jag är lite allmänt skeptisk till reklam, som man utsätts för dagligen både medvetet och omedvetet, och jag har bara inte känt att jag saknat något som mer pengar till forumet skulle kunna tillföra. Men som du skriver, vi skulle kunna göra ITProffs till något mer än bara ett forum, och det kanske är superbra. Det kanske kommer hittas på jättemycket skoj.

Oavsett hur det blir så uppskattar jag tanken och engagemanget. Att hitta nya sätt att hålla forumet levande och att utveckla det kan bara applåderas, så för det kan jag inte annat än säga tack för ditt arbete.

"Gilla" gärna det här inlägget om det hjälpte dig

Jocke Bryttmar
CTO - Contribit AB
Blogg: infogeek.se

#18 RBB

RBB

• 286 inlägg

Skriven 06 March 2015 - 18:56

Om anledningen till sponsringen är forumets överlevnad (licenser , servrar m.m) då är det ju en icke-fråga.... Klart att sponsringen är viktig då.

Jag störs inte av att ITproffs även är en plattform för TruSec/LabCenter att marknadsföra sig på, verkligheten ser ut så.
So what? inget att gråta över. Jag har inte gått kurser någon annanstans de senaste 7 åren så lite lättsmält info om nya kursen/seminarium skadar inte mig.....

Jag har på forumet flera ggr fått hjälp som gjort att jag har sparat in de 1200:-/h som det kostar att ta in en konsult, jag tar gärna en
banner rakt i fejjan om så skulle vara fallet,  eftersom jag vet att jag kan få hjälp (oftast) i forumet. Ett för mig lågt pris att betala.

Men det är bara min åsikt :)
//You just got love it \\

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar