Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

autentisera adm-konton med yubikeys / Cert

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
3 svar i denna tråden

#1 Ulf Lundh

Ulf Lundh

• 8 inlägg

Skriven 19 January 2017 - 10:46

Har börjat kika lite på att använda Yubikeys med mitt adm-kontos cert på sig (stympat, inte domänadmin) för att autentisera mig med t.ex RSAT.
Detta fungerar bra när jag loggar in mot min management-server (och andra servrar) men när jag "kör som annan användare" på lokala burken så fungerar det kanske 2 ggr av 5, felaktigt lösen eller användarnamn.
Jag är inte lokal admin, om jag kör applikationer som administratör så kan jag alltid autentisera mig med certet.

Kortfattat;
Yubikey med mitt adm-konto-cert på sig (skyddat med pin)
Inloggad på dator som "vanlig" användare, inte domänadmin eller lokal admin.
Interaktiv inloggning / autentisering fungerar fint
Run as another user fungerar ibland, felaktigt lösen eller användarnamn.

Tips?

#2 Ulf Lundh

Ulf Lundh

• 8 inlägg

Skriven 19 January 2017 - 13:48

Kan tillägga att det alltid fungerar att autentisera sig med "run as" om man inte försöker på en kvart eller så. Eller första gången man loggar in på morgonen.

#3 Ulf Lundh

Ulf Lundh

• 8 inlägg

Skriven 23 January 2017 - 12:00

Kan även tillägga att vad jag hittat hittils verkar det vara en bugg med 1607 , som Microsoft uppger lösa i creators update .

#4 Jannep

Jannep

• 218 inlägg

Skriven 15 March 2017 - 15:46

Jag har noterat att det ibland fungerar om man drar ur nyckeln och sätter in den igen. Speciellt när det gäller RDP-sessioner.

Har också märkt när det gäller RDP att det ibland kan räcka med att stänga RDP-klienten och sedan försöka på nytt.

Inte helt stabilt.  Har du prövat via en äldre Windowsmaskin och sett om det går bättre?