Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Hur funkar Veeam´s interaction proxy

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
3 svar i denna tråden

#1 markus01

markus01

• 54 inlägg

Skriven 23 July 2017 - 20:59

Hej!

Vi har en Veeamlösning som tar backup på våra virtuella servrar. Däribland Exchange. Veeam och VM-ware ligger i ett separat vlan och har ingen kontakt med produktionsnätet där exchange-servrarna finns.

Jag vill nu att Veeam ska använda "application awareness" som tömmer exchangedatabasens logfiler vid backupens slutförande. För att göra detta så verkar det krävas en "interaction proxy".
Vad jag kan förstå så kan en vanlig veeamproxy-server även agera som interaction proxy. Det verkar även vara så att denna proxy måste ha en ingång i produktionsnätet för att kunna fungera.

När jag testar utan att ha konfigurerat interaction proxy så får jag detta fel:
Unable to truncate Microsoft Exchange transaction logs. Details: Failed to call RPC function 'Vss.FinishSnapshot': Error code: 0x800401fd. Failed to invoke func [FinishSnapshot]: Object is not connected to server.

Jag vill ju helst inte släppa trafik mellan dessa nät i dessa krypteringstider.

Är det någon som har satt upp liknande konf som kan ge mig lite tips?

Mvh Markus

#2 direktörn

direktörn

• 4847 inlägg

Skriven 24 July 2017 - 09:29

Veeam måste få access till exchange för att kunna vara application aware. Kör ni vmware enterprise? interaction proxy är bara tillgänglig i dessa editions.

Du behöver såklart inte öppna upp till produktion mer än vad som krävs, läs veeam KB om portar https://helpcenter.v...rts.html?ver=95
// Anders

#3 markus01

markus01

• 54 inlägg

Skriven 24 July 2017 - 11:42

Yes, det är enterprise plus.

Okej, då har jag koll på portarna. Tack för det! Dock undrar jag lite om vad som mer behövs. Ett nätverkkort in i produktions-nätet är jag med på men vad behöver veeam i form av DNS? Behöver man ange exchange-servern i Veeam någon annanstans förutom i själva jobbet?

#4 direktörn

direktörn

• 4847 inlägg

Skriven 07 August 2017 - 09:20

Visa inläggmarkus01 på 24 July 2017 - 11:42 sade:

Ett nätverkkort in i produktions-nätet är jag med på men vad behöver veeam i form av DNS? Behöver man ange exchange-servern i Veeam någon annanstans förutom i själva jobbet?

Varför ska du ha ett NIC i produktionsnätet för? Det låter du väl en brandvägg och routing lösa??

Veeam går nog på vad som vmware hittar med vmware toosl, dvs FQDN och IP. Hur den använder det vet jag inte.
// Anders