Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

"spela in" installation av program

• Please log in to reply
1 svar i denna tråden

#1 Ulf Lundh

Ulf Lundh

• 8 inlägg

Skriven 01 September 2017 - 12:05

Har ett tag letat efter applikationer som loggar allt som händer vid en installation av ett program. Detta för att kunna paketera vissa verksamhetssystem. I dagsläget använder jag mig av Advanced Installer för att paketera MSI-applikationer som skjuts ut via sccm. Vi har dock ett par surdegar till program som jag skulle vilja automatisera. Jag använder regshot för att logga alla registerförrändringar men skulle gärna vilja ha ett mer komplett program som fångar upp hela installationen. Har ni några bra tips? Kosta vad det kosta vill i stort sett.

#2 Whambatta

Whambatta

• 2 inlägg

Skriven 03 October 2017 - 20:26

Hej!
Jag använder mig av AdminStudio, Advanced Registry Tracer, Orca, AutoIT och Wise, (uppköpt av Adminstudio), och jag går ändå på pumpen ibland.
Frågan är om intresset ligger i att se vad som händer vid installationen eller om man vill få programmet att fungera.

Ompaketering av leverantörens installationspaket gör vi endast i nödfall. Leverantörens exe.fil kan man oftast köra med växlar och därefter skjuta in registernycklar, licenser eller inifiler så det passar verksamheten, med en enkel batfil.

De stora betalprogrammen använder sig av databaser för konflikthantering och man har även möjlighet till isolering av filer. Gissa......här smäller det ändå ibland. De program som konfliktar kör reparation varje gång de startas eller så slutar vissa funktioner i programmet att fungera. Man lär sig de program som finns i verksamheten och dess speciella egenskaper och paketerar efter det.
Nu var det längesedan vi köpte AdminStudio men det kostar säker 50`-60` och en årlig avgift för uppgraderings rättigheter runt 30`.

Om det är möjligt, så skriv gärna ett exempel på vilket program du har problem med, det kanske finns andra som redan löst problemet.

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar