Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Access till Windows Share från MacOS

• Please log in to reply
10 svar i denna tråden

#1 hakbul

hakbul

• 72 inlägg

Skriven 25 October 2017 - 20:41

Hej

Jag har följande problem. Jag har en Windows 2016 server och ett antal Mac-klienter. Det som händer är bl a detta.
En användare kan ladda upp en fil till ett windows share. Sedan om en annan användare försöker öppna den filen så går det inte.
Och dessa fel kan variera mellan olika användare.
Ibland så kan användarna inte packa eller packa upp zip-filer.
Mac-klienterna är anslutna till serverns AD. Mac användarna har windows konton och dessa är inlagda i en AD-grupp som har fulltständiga resurser på det share
som de behöver komma åt. Denna AD-grupp är också Owner på share det rör sig om.

Och vad jag också har noterat är att ibland på vissa kataloger en bit ned i trädstrukturen dyker enskilda Windows konton för dessa användare upp.
Dessa konton har inga behörigheter noterade på den katalog det rör sig om.

En sökning på Google ger ju svar att detta är inget ovanligt problem, men det finns inga bra lösningar.

Är enda varianten att få det att fungera att köpa hem Acronis File Connect (ExtremeZ-IP)

Någon som kan vara behjälplig med detta?

//Håkan

#2 JohanLysen

JohanLysen

• 3010 inlägg

Skriven 25 October 2017 - 22:14

Hej

Det är inte säkert jag förstått problemet 100% men...
...det verkar som du har ACL problem, dina users verkar kunna ändra ACL på filerna.

Prova så här (funkar från NT 3.1 och uppåt)

Share och Filsystem/NTFS :
Ge SYSTEM och Administrators Full Control
Ge Users : Modify
Se till att alla andra rader är borta, speciellt Owner raden.
Se till att detta slår på alla filer och i alla underkataloger.
Dina users får inte vara medlem i Administrators, men det är ju det normala.

På så sätt kan dina users inte Ändra rättigheter på filer, bara åtnjuta de rättigheter du gett de.

/J

#3 hakbul

hakbul

• 72 inlägg

Skriven 26 October 2017 - 13:12

Tack ska gå igenom och testa detta! Men ja du har förstått det hela rätt.

//H

#4 hakbul

hakbul

• 72 inlägg

Skriven 30 October 2017 - 23:30

Hej

Fortfarande samma behörighetsproblem från mac klienter.. Bland annat från Indesign kan man får följande meddelanden:
1. När man ska packa dokument:meddelande om att Indesign inte kan komma åt filen.
2. Kan inte spara dokument, det kan var öppet i andra program.Stäng dessa program eller välj spara som eller spara som annat dokument,

Några flera ideer vad som kan ställa till det... ?

#5 JohanLysen

JohanLysen

• 3010 inlägg

Skriven 01 November 2017 - 21:25

Visa oss vilken ACL du har på foldern filerna lagras i så kanske vi förstår
Skulle även kunna vara något med file locks?

Nyttjas DFS-N/DFS-R ?  
Har för mig MacOS har dåligt stöd för det

/J

#6 hakbul

hakbul

• 72 inlägg

Skriven 02 November 2017 - 09:46

Hej

Självklart kan jag dela med mig av det. Nej DFS används ej. Jag har också inne på file locks så MacOS har problem med ibland. Tydligen ska det vara löst på HighSierra men för mig så kvarstår det.

Postad bild
Postad bild
//H

#7 jpalsson

jpalsson

• 689 inlägg

Skriven 02 November 2017 - 17:50

Visa inlägghakbul på 25 October 2017 - 20:41 sade:

Hej
Är enda varianten att få det att fungera att köpa hem Acronis File Connect (ExtremeZ-IP)

Någon som kan vara behjälplig med detta?

//Håkan

Har du problem med låsningar eller rättigheter kommer inte File Connect att hjälpa, den gör som operativet säger.

Men.., om du har problem med ZIP-filer och att mac-användarna inte kan spränga upp dem på servern så kan
det bero på att de innehåller filer som inte kan skrivas direkt till NTFS.
Där kan File Connect hjälpa, den mjukvaran härmar ju en appleserver och tar hand om filer med 0-längd (som ändå kan innehålla information) samt
filnamn som är ogiltiga under windows och stuvar in dem på ett eget sätt.

Jag misstänker låsningar, särskilt om Adobes mjukvara är inblandad, det är ofta man ser att filer är låsta från en arbetsstation
trots att själva programmet är stängt, samma oavsett mac eller pc.
Förmodligen en pga. att de alltid har ett antal processer som körs i bakgrunden och att de inte släcker ner låset korrekt.

Hursomhelst, jag har sett detta också öka i det senaste året (trots att vi har File Connect på våra filhanterare).
Faktum att det börjar bli så besvärande att jag ställt frågan till våra mac-partners om det är rimligt att se
en framtid för OS/X för professionell användning annat än som ett fönster till en terminalserver.

#8 hakbul

hakbul

• 72 inlägg

Skriven 10 November 2017 - 10:22

Hej

Ursäkta dröjsmålet varit bortrest. När det gäller zip så gäller det även filer av icke adobe program.
Det blir ju jobbigt och man inte kan använda filer med mac/windows miljö.

Se skärmdump hur det ser ut när det försöker jobba med en zipfil.

//HPostad bild

#9 jpalsson

jpalsson

• 689 inlägg

Skriven 10 November 2017 - 16:54

Kom att tänka på en sak, de här zipparna, kan du spränga upp dem lokalt på den egna hårddisken ?
Kan det vara så att du stöter på någon begränsning i hur djup en biblioteksstruktur får vara, dvs. längden på sökvägarna ?

#10 hakbul

hakbul

• 72 inlägg

Skriven 10 November 2017 - 22:28

Hej

De kan packa upp den lokalt på sina mac-burkar. Sökvägen är ca 90-100 tecken lång så det borde ju rimligen inte vara ett problem :)

#11 hakbul

hakbul

• 72 inlägg

Skriven 23 November 2017 - 22:47

Postad bild

Så här ser ut för en användare när personen försöker packa filen från Indesign till windows Share på serven från en mac klient.

Några nya ideer om vad det kan vara? Alla användare har inte detta problem utan det är bara en. numera suck....

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar