Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Uppgr från SBS2011

sbs 2011 raid nyinstallation

• Please log in to reply
4 svar i denna tråden

#1 Pantuso

Pantuso

• 54 inlägg

Skriven 23 November 2017 - 07:36

Hej

Jag har en kund som har bytt till Win10 maskiner och jobbar mycket med offline files vilket har blivit segt efter det. Har därför uppgraderat minnet men konstaterade då att Microsoft begränsat taket till 32Gb. Funderar därför på att uppgradrera till Windows server 2016 Essentials och bl.a. lyfta ut exchange och köra office365.

Nu till min fråga: jag tänkte isf behålla hårdvaran (servern) och göra en uppgradering. Vad är smartast? Måste väl vara att göra en ren nyinstallation efter backup av all användardata? Om isf, hur gör man det på enklast sätt? Jag har en Raid5 lösning med fyra diskar. Någon som har erfarenhet av detta?

/Pantuso

#2 peterj

peterj

• 3351 inlägg

Skriven 23 November 2017 - 09:16

Var länge sedan jag jobbade med små kunder men.
Det som gör detta konplexed är samma hardvara.

jag hade gjort det I 2 steg..

Steg 1
En extra tillfällig server med Server std
Flytta ad till den och exchange till office 365.
Avveckla SBS

Steg 2
Installera det du skall ha Windows server 2016 Essentials
Och flytta till den
Avveckla temp server.

Redigerat av peterj, 23 November 2017 - 09:17.

#3 peterj

peterj

• 3351 inlägg

Skriven 23 November 2017 - 10:42

Alt så lägger du ner det locala AD och flytta det också till office 365 / Azure.

Hade jag satt upp en ny liten firma (under 25-30 users) så hade jag inte haft en enda local server. Hade bara satt upp allt I Office 365 / Azure AD.

Men att komma dit med en massa legacy saker kan vara lätt eller svårt det är från fall till fall.

#4 Pantuso

Pantuso

• 54 inlägg

Skriven 23 November 2017 - 19:23

Tack för input, tyvärr är det inget alternativ. De får av säkerhetsskäl inte ha någon data utanför väggarna.

#5 Axhake

Axhake

• 34 inlägg

Skriven 06 December 2017 - 21:41

Visa inläggPantuso på 23 November 2017 - 19:23 sade:

Tack för input, tyvärr är det inget alternativ. De får av säkerhetsskäl inte ha någon data utanför väggarna.

Både offline files och att lägga mailen i Office365 är ju något skulle kunna tänkas vara utanför väggarna - bara en reflektion :)

Svårt att ge förslag utan att veta förutsättningar, men oavsätt stor eller liten migrering - skissa på en plan och testkör det du tänker göra i en virtuell miljö någonstans där du har möjlighet att återskapa lika förutsättningar. Då kommer du tydligt att se om det vurpar någonstans och kan rätta till dessa utan att riskera kundens data.

Also tagged with one or more of these keywords: sbs 2011, raid, nyinstallation

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar