Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Windows 2008 R2 bekymmer, mycket lång inloggningstid hjälp

• Please log in to reply
2 svar i denna tråden

#1 Oliver76

Oliver76

• 8 inlägg

Skriven 27 November 2017 - 08:32

Hej alla proffs,

Jag har nyligen hamnat hos en kund som innehar en Windows 2008 R2 SP1 standard med för många serverroller.

På servern ligger följande:
Filserver
DNS/DHCP
Print
Microsoft Exchange 2010 med SP1 3 med exchange databaser
Samt en röra med Grupp policies som jag rensat upp bland.

Problemet följer som så att när AD administratören skall logga in via console så hänger den sig på "Applying Group Policy Registry policy.." och har alltid varit så. Man får vänta ibland upp till 2-3 timmar innan man kommer in i denna server. Kan man på något sätt snabba upp eller lösa detta utan att det påverkar det dagliga arbetet för användarna?
Hur löser jag detta på bästa sätt?

När ovan problem är löst kan man göra enligt nedan:
Vågar man installera Service pack 2 för Windows 2008 R2 först?
Vågar man därefter installera service pack 3 för Microsoft Exchange 2010?
I vilken ordning skall man börja? Jag har aldrig sett en sådan här miljö sedan Small Business.  

Tack på förhand,

#2 monsta

monsta

• 214 inlägg

Skriven 28 November 2017 - 08:50

Halloj!

Inte helt ovanligt scenario må du tro.

Du behöver lägga fram en åtgärdsplan för kunden. Högst prio, enligt mig, är att flytta mailen antingen till O365 eller till egen server samt att du sätter upp en ny DC och flyttar FSMO till denna.

Gällande inloggningen så hade jag i GPMC satt deny apply för admin på den/de GPO:er som bråkar med inloggningstiden för att komma runt problemet.

//monsta

#3 NiclasEriksson

NiclasEriksson

• 726 inlägg

Skriven 05 December 2017 - 16:37

Se till att GPO's inte slår på domain admins..  om det inte är så att "nån dum sate" har ställt in allt i Default Domain Policy vilket tyvärr är alldeles för vanligt..  Se till att alla GPO's länkas till det OU där användarna/PC's ligger, inte i rooten.
Om du inte kan flytta mail till  O365 så sätt upp en ny server med 2016, in med Hyper-V. Skapa en VM med DC roll, flytta alla fsmo dit. Den kan också vara DHCP o Fil/Print utan större problem. Skapa ytterligare en VM och installera Exchange i samma organisation och gör en mailbox migrering till nya. Sen avinstallerar du exch 2010, flyttar filsarea, dhcp scope, printköer, demotar den gamla DC'n, stänger ner den gamla servern.
Men första steget är att ordna upp OU struktur / GPO's.

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar