Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

köra genväg utan att behöva använda administratörs konto

genväg administratörs konto

• Please log in to reply
3 svar i denna tråden

#1 annicka

annicka

• 257 inlägg

Skriven 14 December 2017 - 08:39

hej

jag har ett msi paket som jag skjutit ut på clienter med en genväg på skrivbordet till programmet som ligger  under C:\Program Files (x86) användare har fulla rättigheter till mappen.
men när de försöker starta programmet via genvägen så blir de promtade för att måsta köra administratör konto.
jag har testat dra ner UAC men samma sak uppstår
har jag en gång kört systemet med administratörskontot så fungerar det för alla.

ha någon ett tips?

googlade och hittade något som skulle heta LUA men det blir moment 22 bara artiklar :)

Med vänlig hälsning
annicka

#2 SixPack

SixPack

• 114 inlägg

Skriven 14 December 2017 - 10:37

Om det är ett MSI paket kanske du kan installera det åt användarna genom GPO? Då blir det ju sas admin per default.
Inte svar på din fråga men det kanske kan vara en idé

#3 JohanLysen

JohanLysen

• 3011 inlägg

Skriven 20 December 2017 - 12:59

Använd tools för sysinternals och gräv i vilken regnyckel eller fil som programmet skapar/ändrar/hackar ACL på sedan ser du till att du att göra just det via GPO (Computer) så brukar det lösa sig

#4 peterj

peterj

• 3366 inlägg

Skriven 27 December 2017 - 15:32

Tror också programet skriver I en regnyckel som vanliga users inte ha rätt att skriva I brukar vara hkey_local_machine/software någonstans.
Vanliga users har bara default rätt att skriva I HKEY_Current_user

Välskrivna program vet detta och skriver bara där.

Redigerat av peterj, 27 December 2017 - 15:34.

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar