Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

[LÖST] Office365 och dubbla konton

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
4 svar i denna tråden

#1 hakbul

hakbul

• 78 inlägg

Skriven 10 January 2018 - 14:41

Hej

Jag har en server där följande scenario har uppstått.
I Office 365 portalen finns dels 2 konton för de flesta användare som ser ut som följer: användare@domain.onmicrosoft.com och synkat med lokal AD.
Och dels ett som heter användare@domain.com och  bara synkas i molnet. Detta konto är också där licensen ligger kopplad mot.
Detta konto är det som står på proxy adress i AD-egenskaper för användare.
Adressen onmicrosoft.com finns inte någonstans på resp användare.
Hur kan man få bort dessa konton från O365 portalen och sedan synka mot rätt användare i portalen resp AD.

Hälsningar
//Håkan

#2 peterj

peterj

• 3407 inlägg

Skriven 10 January 2018 - 15:21

Dom blir så om man har @domain.local som upn när man syncar. Blir också så om konto redan finns som moln konto.

Problemet är du har skapat moln konto också.

Jag "tror" inte man kan konverera moln konto till synced. Och eftersom du redan har hängt på saker på moln konto så har du problem.

Mitt råd är att skapa en support ticket och fråga Microsoft hur du går vidare. Dom brukar svara inom en timme.

Hittade en workaround här https://support.micr...ounts-to-office
Men har aldrig själv gjort.

Redigerat av peterj, 10 January 2018 - 15:25.

#3 hakbul

hakbul

• 78 inlägg

Skriven 10 January 2018 - 15:25

Tack ska testa med support ticket.

#4 Jesper Nilsson

Jesper Nilsson

• 1793 inlägg

Skriven 15 January 2018 - 16:46

Workarounden som peterj tipsat om är relativt enkel och fungerar väl. Har gjort detta ett antal gånger ...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Med vänlig hälsning
Jesper Nilsson

#5 hakbul

hakbul

• 78 inlägg

Skriven 26 January 2018 - 14:33

Har fått ordning på det nu. Tog bord AD-konto och sedan Office 365 konto. När detta var synkat via Azure AD connect. Skapade jag ett nytt AD-konto och såg till att UPD under attribute fliken var rätt epostadress.
När det synkat till Office365 var det bara att lägga till licensen och sedan var det snyggt och prydligt. Fungerar klockrent nu!

Problemet är rapporterat löst. Jag markerar därmed tråden som löst och tackar alla inblandade.