Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

SBS server certifikat

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
3 svar i denna tråden

#1 Lgg

Lgg

• 32 inlägg

Skriven 29 January 2018 - 07:52

Har haft en Small Business server 2011 på företaget. Den togs bort för 1,5 år sedan och ersattes med en 2012 R2. Det fanns upplagt  ett certifikat gällande 'remote.xxxxxxxx.se' (autoskapas när SBS'n installerades).
Det gick ut i april 2017 och nu får vi upp en varningsskylt om att det gått ut. Jag har försökt kolla i certificate manager på den nya servern men det går inte att förnya den där. Den gamla servern (SBS 2011) finns inte kvar.
Vad göra för få bort varningsskylten ??

#2 monsta

monsta

• 222 inlägg

Skriven 29 January 2018 - 08:25

Hej!

Var får du varningen? Om du får varningen när du accessar sidan remote.xx.xx så är det på den IIS där sidan ligger du behöver förnya ditt cert och enklast är ju att köpa ett ssl-cert från t ex https://www.rapidssl.com/ .

//monsta

#3 Lgg

Lgg

• 32 inlägg

Skriven 30 January 2018 - 10:41

Det verkar som det kommer när man startar Outlook. Det är visserligen bara en misstanke. Det kom upp på min dator när jag installerade på Office 365. Det finns ingenting i Office som pekar på 'remote ....'
Misstänker att det är en gammal rest från Small Business-tiden. Det är ett 'self-assigned' certifikat som skapas vid Small Business-installationen när man kör guiden 'Internet-anslutning' vill jag minnas. Man skall då ange ett hostnamn (i det här fallet 'remote') som sedan används för att peka utifrån nätverket och in i stället för IP-adress. Förmodligen är det nåt skrot i AD't som ligger och skräpar. Jag har fått upp det en gång på tre veckor så det är inget som poppar upp ofta.

#4 hecla

hecla

• 180 inlägg

Skriven 31 January 2018 - 23:11

Jag har varit med på att det har legat en länk till gamla sharepointen i Outlook..