Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Lockdown GPO

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
2 svar i denna tråden

#1 MrKindell

MrKindell

• 79 inlägg

Skriven 20 February 2018 - 21:46

Hej!

Har skapat en lockdown GPO som ska appliceras på datorer på ett labb där meningen är att användaren endast ska kunna göra det som är meningen. Alltså öppna en eller ett par applikationer.

Jag döljer så mycket jag kan. Bla alla ikoner på skrivbordet, startmenyn samt taskbar.

Problemet jag har är att jag vill på något sätt välja vilka genvägar till applikationer som ska synas på startmenyn.
Jag har inte riktigt fått till detta då jag döljer så mycket redan och det verkar inte finnas något bra sätt vad jag kan hitta där man kan dölja allt på startmenyn förutom dom jag vill ska synas.

Någon som har några smarta idéer?

OS denna GPO kommer appliceras på är XP, Win7 och så småningen även win10 (dock inte i dagsläget)

Tack på förhand!

#2 peterj

peterj

• 3406 inlägg

Skriven 21 February 2018 - 09:50

XP som inte längre är supported gör det svårare.. Annars app locker. Du får bara köra app x och app y..

https://docs.microso...d759117(v=ws.11)

Men det funkar inte på XP..

#3 MrKindell

MrKindell

• 79 inlägg

Skriven 21 February 2018 - 22:05

Tack!
För många år sedan när jag gjorde något liknande men då enbart för Windows XP (det var det hetaste på den tiden :) ) så skapade jag en mapp direkt under C: sedan skapade jag en genväg i GPO'n som pekade på denna mapp och valde att den skulle ligga på startmenyn. I mappen hade jag genvägar till alla applikationer som man skulle kunna köra.

Då dök den upp på startmenyn även fast jag döljde allt annat på startmenyn.

Får dock inte till detta på min Windows 7 testdator. Möjligt att det inte går med den "nya" startmenyn i Win7.
Har nämligen för mig att man var tvungen att köra "force classic startmenu" även i XP för att det skulle fungera.