Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Ändra från Raid1 till taid5

• Please log in to reply
5 svar i denna tråden

#1 Robert Andersson

Robert Andersson

• 3 inlägg

Skriven 21 March 2018 - 11:26

Hejsan,

Flummig fråga men jag testar.
Har en Fujitsu

PRIMERGY TX2560 M1

server som idag kör os på en raid1.
jag har en disk till och skulle vilja göra om denna till raid5. finns det någon möjlighet att göra detta utan att allt rensas på diskarna?
Product: PRAID CP400i
Jobbar oftast i molnet men ibland så dyker dessa fysiska sevrar upp. och då blir man automatiskt rädd. :)

Tack på förhand.

Mvh
Robert

#2 peterj

peterj

• 3406 inlägg

Skriven 21 March 2018 - 13:25

Nope...
Raid 1 och Raid 5 är 2 helt olika saker..

Raid 1 är spegel allt finns på båda diskar..
Raid 5 är info delar upp på alla diskar utan en den har en har en checksumma,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

där imot så brukar det gå att lägga till diskar på en raid 5. Aka om du har en raid 5 på 3 diskar så kan man lägga till en disk så man får raid 5 över 4 diskar. Om det går på just detta raid kort vet inte.

#3 Jonas Forsberg

Jonas Forsberg

• 216 inlägg

Skriven 21 March 2018 - 14:25

Visa inläggpeterj på 21 March 2018 - 13:25 sade:

Nope...
Det kanske stämmer i detta fall, men det finns faktiskt RAID-kort som klarar av att köra online-raid-migration, från exempelvis RAID1 till RAID5 (SmartArray gjorde det en gång i tiden, och kan förmodligen fortfarande göra det).
Men bara för att det går betyder inte att man bör.

Visa inläggRobert Andersson på 21 March 2018 - 11:26 sade:

Hejsan,

Flummig fråga men jag testar.
Har en Fujitsu

PRIMERGY TX2560 M1

server som idag kör os på en raid1.
jag har en disk till och skulle vilja göra om denna till raid5. finns det någon möjlighet att göra detta utan att allt rensas på diskarna?
Product: PRAID CP400i
Jobbar oftast i molnet men ibland så dyker dessa fysiska sevrar upp. och då blir man automatiskt rädd. :)

Tack på förhand.

Mvh
Robert

Kolla manualen om detta kort klarar av det, men även om det gör det så skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag gjorde det.
Sådana manövrar brukar ta lång tid och äta mycket resurser av kontrollerkortet, dessutom är det inte säkert att du får en RAID5 med optimal stripe-size.'
Även om du gör detta online så brukar inte rekommendationen att vara att göra det i produktion, så
  • stoppa applikationer
  • ta backup
  • verifiera backup
  • migrera raid
  • kontrollera data
  • starta applikation
När detta jämförs med:
  • stoppa applikationer
  • ta backup
  • verifiera backup
  • bygg om RAID
  • gör restore
  • starta applikation
Så är det sistnämnda säkrare och oftast snabbare.
Så, jag skulle rekommendera att bygga om ditt RAID-set och köra backup/restore på data

#4 Robert Andersson

Robert Andersson

• 3 inlägg

Skriven 21 March 2018 - 18:45

Hej på er,

Ja enligt Fujitsus forum, som jag i panik reggade mig på så "ska" det gå.
Men jag får väl inse att den fysiska världen kräver tid fortfarande. får göra en imagebackup av OS och sedan bygga ny raid 5 istället.

Tack för input!

#5 peterj

peterj

• 3406 inlägg

Skriven 22 March 2018 - 10:17

Ok ni har rätt på vissa raid kort så 'går' det men det är en high risk op som tar lång tid att göra..

läste en raid 1 med lite info på diskarna tog över 20 timmar.

#6 Delarium

Delarium

• 333 inlägg

Skriven 13 April 2018 - 08:06

En annan aspekt (som både Jonas och Peter nämner) är risken med denna operation. Om diskarna är några år på nacken, och du påbörjar en ombyggnad av din array kommer dina diskar stressas ganska ordentligt under proceduren. Om en dina befintliga diskar havererar under denna process är hela arrayen puts väck. Även om det är möjligt; skulle jag inte gå i god för den lösningen. Om du frågar mig =)
MVH
Andreas Johansson
MSMCP, CCNA1

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar