Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Hur länge kommer AD ON PREM utvecklas/finnas kvar

active directory

• Please log in to reply
2 svar i denna tråden

#1 kms

kms

• 184 inlägg

Skriven 27 April 2018 - 13:26

Hej
Man hör mer och mer att Active Directory on prem är är dött.
Saker som att det bara finns 20 utvecklare kvar på MS som jobbar med AD men hundratals som jobbar med Azure AD.

Så kan vara fallet vad vet jag.

Är det någon som hört vilken tidsrymd MS har tänkt sig att utveckla AD över huvud taget?

//marsk
Martin Skörvald Elevation for enlightenment

#2 GHusman

GHusman

• 26 inlägg

Skriven 29 April 2018 - 07:19

Det är ingen hemlighet att allt focus ligger på Office 365 och Azure tjänsterna, dvs "molnet". Samtidigt är antalet installationer på on-prem miljön för AD, Exchange, SharePoint, SQL osv extremt stor, så självklart kommer Microsoft underhålla (dvs service packs, security fixes etc) och även i viss mån vidareutveckla on-premise produkterna, men inte i samma takt som online tjänsterna.

Eftersom on-premise AD är grunden för alla andra on-premise tjänster så är det sannolikt den sista som slutar utvecklas, så jag gissar på 10 år till för AD.

Vi alla måste planera för ett liv i molnet, vare sig vi vill eller inte. De stora kunder, ex H&M som jag jobbar med nu, är mycket nöjda med Office 365 och anser det är en förutsättning till att klara GDPR kraven. Jag vet många organisationer säger att de inte kan, eller inte får, men när man börjar detaljgranska deras argument så visar det sig ofta att det inte är ett lagkrav.  Samma organization använder ofta andra molntjänster utan att se det som ett problem, t ex Dropbox, Projektplatsen.se och Google Apps. Microsoft och EU samarbetar (ihop med Google, Amazon etc) om att anpassa system och lagkrav för att underlätta ett liv i molnet.

#3 peterj

peterj

• 3406 inlägg

Skriven 02 May 2018 - 13:16

GHusman bara en sak undvik nämna kunders namn i öppna forum dom uppskattar inte alltid det.. Bara ett tips.

Also tagged with one or more of these keywords: active directory

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar