Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Router med 4G-backup

router redundans

• Please log in to reply
3 svar i denna tråden

#1 Dagwyn

Dagwyn

• 169 inlägg

Skriven 22 May 2018 - 12:41

Hej,

Jag behöver förslag på hur jag säkrar en kunds internetanslutning.
De har haft några längre avbrott på sin fiberanslutning och då de har sitt affärssystem på en extern server vill de säkra upp att de kan komma åt det även om fibern går ner.

Vad finns det att välja på om man vill att routern ska växla till 4G om vanliga uppkopplingen går ner?

Det är bara 5-10 personer som behöver kunna komma åt systemet så det är inga väldiga datamängder,

#2 John Hertell

John Hertell

• 2828 inlägg

Skriven 23 May 2018 - 13:32

Zyxels USG brandväggar har möjlighet till att ja en USB sticka om reserv...
dock måste man ju då ha ett abonnemang på stickan helatiden.
alternativet är ju att skaffa ett ADSL och ha en router med 2st WAN portar

#3 Delarium

Delarium

• 333 inlägg

Skriven 07 June 2018 - 11:40

Kan Cisco Merakibrandväggar vara ett alternativ? Väldigt lättmanagerat och smidigt, failover och ett ganska stort "ekosystem" med merakiprylar (switchar, AP's, kameror mm). Mycket lätta att bygga VPN-lösningar med mm.
MVH
Andreas Johansson
MSMCP, CCNA1

#4 SixPack

SixPack

• 115 inlägg

Skriven 07 June 2018 - 12:11

En hel del ISPer har 4G backup i sina erbjudanden. Jag har en kund som använder det och prisskillnaden var försumbar jämfört med en fiber utan 4G backup. De kanske kan uppgradera sin fiber till något liknande?

Fördelen med det är att kundens publika IP-nummer inte ändras om fibern går ned, vilket innebär att vpn och andra tjänster inte påverkas om 4G tar över.

Mvh
Peter

Also tagged with one or more of these keywords: router, redundans

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar