Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Skicka mail ut fast domänen finns i samma server

• Please log in to reply
3 svar i denna tråden

#1 Patriccc

Patriccc

• 495 inlägg

Skriven 09 June 2018 - 19:04

Visst ska det gå att skicka ut mail från Exchange server en 2016.
Fast domänen man skickar till finns på samma server som man skickar från.

Då går mailen direkt till ett konto om den finns på samma server. om mail adressen är rätt.

Nu är det så att jag har flyttat ut den domänen till O365 och vill att andra domäner som ska skicka till den jag flyttade inte ska hamna i samma mail server utan skickat till 365.

Jag vill ha kontona kvar ett tag.

Enda jag vet man kan göra är att ändra mail adress till en användare på den domänen så skickas mail ut istället om den inte hittas.

Men jag vill inte göra det. FInns det andra sätt att tvinga ut mail till internet istället för att hamna i den mail servern.

#2 peterj

peterj

• 3406 inlägg

Skriven 11 June 2018 - 07:40

Skapa en hybid med office 365. https://support.offi...49-efb1311f9fe4

Eller dela mail domänen i mellan office 365 och eran exchange... Hybid är bättre..

#3 Patriccc

Patriccc

• 495 inlägg

Skriven 11 June 2018 - 10:06

Tack för ditt svar.
Men detta Excahnge server är en Hosted Exchange.
Så jag kan inte direkt koppla den mot O365.
Men vill ha kunden kvar ett tag efter dom flyttat till O365.
Om du försår var jag menar.

#4 peterj

peterj

• 3406 inlägg

Skriven 11 June 2018 - 12:05

Då blir det inte lätt för det är inte ett supportat det man kan göra är då att dela mail domainen mellan 2 Exchange.. Det vet man inte inte häller om host företaget vill..
Dom som finns är se nedan.. Troligvis så står den på Authoritative tror du måste köra external relay eftersom du inte har någon koppling men det inne bär att  host bolaget måste spela boll.. Och det är inte säkert dom vill.
  • Authoritative: “
  • An organization may have more than one SMTP domain. The set of email domains for an organization are the authoritative domains. an accepted domain is considered authoritative when the Exchange organization hosts mailboxes for recipients in this SMTP domain
The default accepted domain is the fully qualified domain name (FQDN) of a forest root domain. Usually, the internal domain name differs from the external domain name. Like in my case, internal domain name is MSExchangeGuru1.Local, while the external domain name is MSExchangeGuru1.com the DNS mail exchanger (MX) record for the organization references MSExchangeGuru1.com. MSExchangeGuru1.com is the SMTP namespace that is assign to users when we create an email address policy. We need to create an accepted domain to match to the external domain name.
  • Internal Relay: “
  • In an internal relay accepted domain, Exchange server of the company hosts some mailboxes and rest are hosted outside. This is useful when there is a shared SMTP domain between two organizations where few mailboxes exist in one company and rest on other server. When internal relay is configured, exchange server will try to find mailbox in existing Exchange network first and if it doesn’t find it will forward to another organization using configured send connectors.
  • External Relay: “
  • In an external relay accepted domain, Exchange server of the company accepts emails for non-authoritative domains and forwards them to authoritative mail servers via send connector. When
    external relay accepted domain is configured, one exchange organization (which doesn’t host mailboxes on it but relay emails to external SMTP servers) will be a SMTP server for other organization.

0 användare läser denna tråd

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar