Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Program som hanterar info om system

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
4 svar i denna tråden

#1 ovla

ovla

• 2 inlägg

Skriven 15 March 2005 - 15:37

Under en tid har jag försökt hitta ett bra program för att dokumentera de servrar som vi har på nätverket, helst grafiskt. Jag är inte ute efter ett inventeringsprogram som SMS el liknande.

Det skulle vara trevlig om man kunde se servrarna grafiskt och klicka på dem för att få upp information om vilka system som körs på servern. * Länkar till respektive systems dokumentation
* Grafiska linjer mellan system som kommunicerar
mm

Är det någon som har sett något i den stilen?

Har tittat lite på en produkt som heter NetViz, men den är väldigt fokuserad på nätverk.

Tacksam för alla tips.

#2 seeya73

seeya73

• 1576 inlägg

Skriven 15 March 2005 - 23:21

Hej!

Jag hittade ett program som heter whatsup. Kostar ifs lite pengar men det lilla jag provade det så var det fullt funktionsdugligt. Ett företag som heter Ipswitch tror jag som gjort det, provade bara eval versionen.

Kanske något du kan ha nytta av?! :)

//Mikael

Make your FuturePerfect BSAFe

#3 Mikael Nystrom

Mikael Nystrom

• 4722 inlägg

Skriven 16 March 2005 - 00:03

Microsoft Operation Manager ger dej övervakning på systemet, visuel vy över miljön, råd och rekomendationer över vad du bör göra med miljön, viss HW inventering osv, osv. MOM 2005 är ruskigt bra verktyg för att mangera en servermiljö, har du mindre än tio servrar är det dessutom riktigt billigt. Det kanske inte är det du vill ha men jag tycker du borde prova, Hämta hem MOM Workgroup Edition som den heter och testa. www.microsoft.com/mom

---------------------------------------------------------------------
Mikael Nyström
Systemutvecklare (RnD)/Senior Konsult/Evangelist MS
DGC
http://www.dgc.se/solutions
http://www.5ifamiljen.com/tech
---------------------------------------------------------------------

#4 EzCo

EzCo

• 431 inlägg

Skriven 16 March 2005 - 09:20

Jag har alltid varit frälst i Visio för sådant. Jag vet en av våra killar som gjort en systemkarta över hela vår miljö först övergripande med alla "system". Sen kan man välja mer detaljer och får då se vilka servrar som är involverade i respektive system. Sen kan man gå ner i väldigt detalj o se hur de olika systemen kommunicerar och vilka protokoll. Vill man veta ännu mer så kan man hålla in Ctrl och klicka på en server och då får man upp en ruta med info som servernamn, IP-adress, applikationer mm.

Allt default ur Visio som sedan exporteras på något sätt till HTML.

Om du vill att jag ska ta reda på hur han gjort så säg till.

#5 ovla

ovla

• 2 inlägg

Skriven 16 March 2005 - 16:43

Det låter väldigt intressant, visste inte att man kunde göra så i Visio, men det var ett tag sedan jag jobbade med Visio. Skulle vara mycket tacksam om du kunde ge mig lite mer info om hur han gjorde.

Tack för de andra tipsen också har tittat lite på Whatsupp och blev imponerad av det programmet, men det täckte inte mina behov. MOM kändes lite för avancerat just nu iaf, men tack för tipsen iaf
citera:
Jag har alltid varit frälst i Visio för sådant. Jag vet en av våra killar som gjort en systemkarta över hela vår miljö först övergripande med alla "system". Sen kan man välja mer detaljer och får då se vilka servrar som är involverade i respektive system. Sen kan man gå ner i väldigt detalj o se hur de olika systemen kommunicerar och vilka protokoll. Vill man veta ännu mer så kan man hålla in Ctrl och klicka på en server och då får man upp en ruta med info som servernamn, IP-adress, applikationer mm.

Allt default ur Visio som sedan exporteras på något sätt till HTML.

Om du vill att jag ska ta reda på hur han gjort så säg till.

Ursprungligen postad av jonas.back