Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Reparera hårddisk? Tips?

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
10 svar i denna tråden

#1 JohanCh

JohanCh

• 664 inlägg

Skriven 27 April 2005 - 14:11

Hej.

I natt, nån gång vid typ runt 24-slaget i natt satt jag och kollade på lite Beta grejer. Har inte varit så aktiv i Windows 2k3 R" betan, så jag tänke, nu jäklar.

Efter en stund slocknade skärmen? Va fasiken? Vad är det som tickar föresten? Av med hörlurarna och fick då höra det ljudet som kan få vilket datoranvändare som helst att få is i årdorna.  En havererad hårddisk som bara står och "tickar" med läshuvudena.

Men det är iof ingen fara, för jag gjorde ju en backup för ett år sedan eller så. Är jäkligt noga med att alla andra har fungerande backuper, men jag behöver inte sånt för jag är oövervinnlig....

Hur som helst. Det är IBM Travelstar 40NG, och just nu låter det som om den har fastnat i någon loop och bara står och läser sama spår om, och om igen.

Är det nu någon som har ett "husmors" tips på vad man kan göra? Det är visserligen fortfarande garanti på disken, men det är det värt om jag ialla fall kan få ut lite information.

Några bra tips? Anyone? (Å, nej. IBas är lite för dyrt, annars hade det ju varit en bra lösning....)

/Johan Ch

#2 leo

leo

• 27 inlägg

Skriven 27 April 2005 - 14:26

Tråkigt med diskkrashar, har råkat ut för det ett antal gånger, men har aldig haft en up-to-date backup.

Jag har vid något tillfälle kört Ontrack EasyRecovery (www.ontrack.com).
Det fungarade hyfsat bra, kunde hitta det mesta på disken.
Vet inte om det skulle fungera om disken låst sig på ett och samma spår dock...

Hoppas det kan hjälpa dig, eller att någon annan har bättre tips :-/

/Leo

--------------------------------------------------------------
Leo Cutlip - Capgemini
CISSP, CCIE R&S, CCDP, MCSE NT4 & 2000 & 2003, CNE 4 & 5
--------------------------------------------------------------

#3 mendit

mendit

• 18 inlägg

Skriven 27 April 2005 - 14:29

Hejsan!

Har haft samma problem, ni vet kunderna har backup...
Testa lägg disken i kyla nån timme, koppla snabbt in den och kopiera ut datan du saknar snabbt som ögat (se upp med kondens bara). Fungerar nästan lika bra med kylspray.
Detta har räddat mig själv en gång och en kund en gång.

Mvh /Thomas

#4 JohanCh

JohanCh

• 664 inlägg

Skriven 27 April 2005 - 14:38

Hmmm, den har jag aldrig hört för. Definitivt värt att prova.

Med kyla, menar du frysen eller kylen?

Det enda trix jag känner till är att slå den med ena långsidan neråt i något hårt underlag. Fast jag vill inte riktigt prova det...än.....

/Johan Ch

#5 mendit

mendit

• 18 inlägg

Skriven 27 April 2005 - 15:06

Hejsan!
Testa först med kylen, trilskas den fortfarande, ta frysen en timme.
Sen gick disken ungefär fem-sex minuter i stöten, så var snabb.
/Thomas

#6 NoPanic

NoPanic

• 29 inlägg

Skriven 27 April 2005 - 17:32

Himla tråkigt när det händer.. men om du inte gjort det så testa att sätta in den som sekundär hårddisk, har räddat mkt data på det sättet, det är ju många som är dåliga på backup ;-)

Kan rekomendera en-bra-att-ha-sak som heter Easyide som Exitdata säljer, http://www.eksitdata.com/, den funkar både till 3.5' och 2.5' diskar, kopplas in med usb och kostar inte mer än 329:-

Lycka till!
/Lena

#7 Barilla

Barilla

• 8 inlägg

Skriven 28 April 2005 - 11:47

"Ibas" för privatpersoner.
http://www.ahlbergdata.se/
Kanske värt ett försök

/Barilla

#8 JohanCh

JohanCh

• 664 inlägg

Skriven 28 April 2005 - 12:09

Jo, jag hittade den sidan igår också, men blev lite skum på den.

Först säker han att han har ett renrum där han kan plocka isär hårddisken och byta ut eventuella trasiga delar om så behövs.

Lite längre in på sidan, finns det helt plötsligt inget företag i Sverige som har ett renrum där man kan plocka isär en hårddisk och att han i dessa fall sammarbetar med OnTrack i England.

Nja, även om det är lockande så är det mycket pengaroch ekonomisk har det varit bättre. Det jag blev av med, kan väl återskapas om det skulle behövas, det är mest irriterande att man är så jäkla gnällig och petig med att alla andra ska göra backup, men själv är man inte så noga med det. Inget som är "veksamhetskritiskt" för någon försvann ialla fall, mest min privata mail kanske, och alla ens länkar och...och....och... [V]

Är bara att bita i det sura äpplet och leva som man lär helt enkelt.

/Johan Ch

#9 jomo

jomo

• 69 inlägg

Skriven 28 April 2005 - 14:49

Tja!

Har haft problem själv med IBM diskar, tanka hem IBM DFT från deras sida. Kör ett fitness test på datorn, kan hitta något kanske?

Annars kör System Recovery "www.sysresccd.org", bootable linux distro. Där hittar man en himla massa utils, det funkade fint när jag hade tappat data!

Lycka till!

#10 ruc

ruc

• 137 inlägg

Skriven 29 April 2005 - 14:35

Hejsan,
vet inte om man får göra så på detta forum; men jag måste verkligen varna för Ahlberg Data. Anlitade dem för ca ett år sedan och det var totalt fiasko. Efter flera veckors väntetid, strul med faktureringen och en del andra problem fick vi tillbaks ett stycke server med demolerat chassi (det är alltså helt snett och går inte att stänga ordentligt). De hade räddat ca 5% av all förlorad data och när jag tittade igenom katalogerna upptäckte jag att de hade använt en kopia av "GetDataBack" som går att ladda hem som shareware från download.com.

Kan för övrigt tipsa om just getdataback (finns i olika versioner beroende på filsystem). Har använt det på en fyra fem diskar genom åren och hittills har det alltid lyckats rädda allt jag verkligen behövt ha kvar.

Om allt annat med frysar och så vidare går åt skogen kan man försöka öppna disken och "smörja" den. Tro det eller ej, men har en gång lyckats med detta; öppnade disken och använde väldigt fint smörjfett (sådant där som nästan är som olja). Disken fungerade sporadiskt i nästan en månad till. Antar att detta har mer med tur än med något annat att göra...

#11 borgmastaren

borgmastaren

• 54 inlägg

Skriven 29 April 2005 - 15:04

Hej JohanCh!

Det är aldrig roligt med crashade diskar, har råkat ut för en del...

2 småtips är att prova en usb-vagga för hårddisken. Den startar disken annorlunda än windows. Prova det, men som det var sagt tidigare. Jobba snabbt. Möjligtvis att du startar på en Norton Ghost 9.0 skiva, där kan man kopiera filer utan att windows lägger sig . Kanske går bättre (Går kanon med usb-diskar)

Andra alternativet, vilket kan ta lite tid. Det är att skapa en Dos/98 maskin med NTFS-drivisar. Då scannar den hårddisken knapt alls. Det kräver att man har en extradisk med tillräkligt utrymme för datat. Det här exemplet har räddat data från en IBM 60GB för mig.

Prova dessa innan du knackar disken i golvet. (Har aldrig hört talas om det)

Kom på ett sista test. Om du får tag på en identisk disk, helst i samma nummerserie, så kan man byta styrkortet på disken. Ifall det är det som strular. Men se tll att korten är IDENTISKA, samma kretsar och versioner på allt.

Lycka till!

/Mats