Hoppa till innehåll

• Logga in via Facebook Logga in via Twitter Logga in via Windows Live Log In with LinkedIn Log In with Google      Logga in   
  • Registrera dig nu!

Konsultarvode

Den här tråden har blivit arkiverad. Det betyder att du inte kan skriva något inlägg i tråden.
18 svar i denna tråden

#1 Mattias

Mattias

• 347 inlägg

Skriven 07 July 2005 - 10:29

Hejsan

Att IT-konsultarvodet (timpriset) varierar mellan olika bolag är knappast något nytt eller ologiskt. Och det är oftast det som diskuteras konsult/kund.

Min fundering nu är egentligen något helt annat, minsta debiterbara tiden. Det kan vara ett känsligt ämne för oss konsulter, så jag kan förstå om ingen vill blotta sej :) men ni kanske känner till andra bolag som har en viss policy... eller ni som är IT ansvariga och anlitar olika typer av konsulter, hur debiterar dom? Per påbörjar kvart, halvtimma, timma, eller per halvdag? Finns nog många olika variander men det vore roligt att höra hur andra bolag tänker...

Don't Worry, Be MAPI

// Mattias #246 \\

#2 Mats Bjur

Mats Bjur

• 2644 inlägg

Skriven 07 July 2005 - 10:35

Under förutsättningen att inga speciella avtal skrivits tror jag det är rätt vanligt - om inte vanligast, att man debiterar per påbörjad halvtimma eller timma.

Tror inte det finns några kunder som accepterar att man debiterar en halv dag om man bara arbetat åt kunden en timma eller två, borde ju rimligtvis även vara olagligt såvida inga specialavtal skrivits dvs.

Passa på nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång.

#3 jojja

jojja

• 435 inlägg

Skriven 07 July 2005 - 10:38

Första tiden är nog alltid en timme, om inte annat så håller man ut på plats i en timme, sen beror det nog åxå på om man gör som en del att bilresan ingår i tid åxå. Så då är det på plats + resa. men efter den första timmen är avklarad så är det nog per påbörjad halvtimma som många kör på.....

#4 davve

davve

• 38 inlägg

Skriven 07 July 2005 - 12:09

Jag personligen använder mig av mjukare gränser vad gäller debitering till kund. Ge och ta.
Det viktiga är ju att kunden är nöjd med resultatet/leveransen oavsett om du sitter på ett långt uppdrag med hundratals timmar eller om det handlar om korta uppdrag på under en timma.
Vet man med sig att kunden har fått valuta för pengarna så kvittar det att du debiterar 8h oavsett om du var på plats hos kund i 30 minuter. Man får inte glömma bort att dokumentera allt man utför och oftast så slutför man dokumentationen på kontoret eller hemma i TV-soffan vilket medför att allt arbete inte utförs hos kunden.
I och med dokumentationen kan kunden stämma av utfört arbete och har du då lång erfarenhet och kan effektivisera ditt arbete så kan du i bästa fall utföra 8-timmars jobb på en timma. Debiterar du kunden 6h för detta lovar jag dig att även kunden är nöjd. Båda tjänar på upplägget. (Givetvis skall kunden ha kunskap kring jobbets komplexitet och en uppfattning om tidsåtgång).

Man skall även komma ihåg att ge kunden rabatt för eventuell lärotid. Dvs kunden kommer inte att vara speciellt nöjd om du lägger ner ett par timmar för att du lär dig nya saker. Var öppen i din dialog och förklara för kunden att du behöver lite lärotid i dessa fall. Kunderna är inte dumma utan märker ganska snabbt om kompetens saknas och ingen kräver att man skall vara expert på allt.

Det viktigaste av allt är att alltid vara ärlig, både mot kunden och mot dig själv.

/David

"Keep IT Simple"

#5 macks53

macks53

• 1096 inlägg

Skriven 07 July 2005 - 12:59

Jag måste säga att jag tycker inte konsulten skall debitera kunden alls om man måste lära sig nya saker, rabatt tycker jag inte räcker.

Annars håller jag med dig i ditt resonemang

#6 davve

davve

• 38 inlägg

Skriven 07 July 2005 - 13:28

Sorry, fel ordval.

Läs: "avdrag för lärotid" istället för rabatt.

Det jag försökte få fram var att det skall specificeras till kund vilken tid som avses som lärotid. Om du drar av timmar för lärotid så skall även kunden vara medveten om dessa timmar och att kunden inte debiteras för din lärotid.

Tack för synpunkten!

/David

"Keep IT Simple"

#7 Crowmoor

Crowmoor

• 749 inlägg

Skriven 07 July 2005 - 15:31

Nja, det där med lärotid är ett svårt ämne.

Kan så vara att man inte skall debitera tid om det är en grön konsult ute på sina första uppdrag och är nybörjare på t.ex SQL-server.

Däremot handlar livet som konsult mycket om förtroende mellan kund och uppdragsgivare. Det är inte en helt ovanlig situation att konsulten blir ombedd att lösa problem som han/hon inte vet hur man skall lösa utan måste läsa in sig på. Om konsulten då är tydlig med att detta inte är något som han/hon behärskar utan måste läsa på en timme eller två i manualen innan jobbet kan utföras och att detta i så fall är debiterbar tid anser jag att tiden kan debiteras.

Sedan kan man som goodwill välja att inte debitera tiden men det är en annan femma.

När det gäller minsta debiterbara tid så skall det styras av avtalen. Konsulten skall inte ha frihet att välja det ena eller det andra. Som konsult skall man inte behöva bry sig om hur mycket tid som skall debiteras på ett uppdrag utan det är något mellan den kundansvarige och kunden. (Självklart kan konsult och kundansvarige vara samma person)

Jesper Kråkhede, Capgemini

Där det finns en vilja finns det en väg.
-----------------------------
CISSP, MCDBA, MCSE
Pågående certifieringar:
MCSE+security, ABCP(Associate Business Continuity Professional)
Jesper Kråkhede, CTO
Coresafe AB
Blog: www.crowmoor.se

#8 Mats Bjur

Mats Bjur

• 2644 inlägg

Skriven 07 July 2005 - 15:52

citera:
När det gäller minsta debiterbara tid så skall det styras av avtalen. Konsulten skall inte ha frihet att välja det ena eller det andra. Som konsult skall man inte behöva bry sig om hur mycket tid som skall debiteras på ett uppdrag utan det är något mellan den kundansvarige och kunden. (Självklart kan konsult och kundansvarige vara samma person)
Ursprungligen postad av Crowmoor

#9 ErikSj

ErikSj

• 80 inlägg

Skriven 08 July 2005 - 01:24

Om man inte har ett avtal med kunden i fråga då?
Jag gör ofta jobb åt mindre företag som inte behöver ha mig springandes där 5gånger i veckan. Känns lite onödigt att teckna avtal i dessa fallen, eller?

Jag har som princip att jag alltid tar betallt minst för 1h men har jag endå vägarna förbi och det är någon skit grej så händer det till och med att jag bjuder på jobbet eller debitterar en halvtimme bara. Sen beror det lite på vad det är för kunder också. En större kunder som man redan fakturerat rätt hårt kan man vara lite snällare mot [:D].

Dock måste man vänja kunden med att det kostar att ringa ut en ;). Men är man ny i branchen får man visa framfötterna lite för att snylta jobb från konkurrenterna ;)

#10 Crowmoor

Crowmoor

• 749 inlägg

Skriven 08 July 2005 - 07:51

De har ju implicit ingått ett avtal med dig i och med att de har betalat en faktura. Därmed har ni kommit överens om timpris och redovisning av dessa timmar.

Dock är det mitt råd till dig att du skal försöka få ett avtal på plats. Inte ett avtal där de frbinder sig att köpa ett minimum av timmar eller så, utan ett avtal som reglerar de mest basala funktionerna:

Timpris (ev årlig uppräkning)
Faktureringstid (hur ofta du fakturerar)
Restid
Milersättning
Grunder för övertid
Vem som är beställare
Hur en beställning skall ske

Om du har en bra relation till kunden kommer dett avtal aldrig att behöva användas men i händelse av att något går fel så är det väldigt bra att falla tillbaka på ett avtal.

Avtal är jättevanliga idag och det är oftast så att ett företag undrar vad man är för någon om man inte har ett avtal än tvärtom.

Tänk också på om du är egenföretagare att se till att du har en vettig försäkring om du skulle ställa till med något. Om du t. ex. skulle råka krasha deras AD i samband med en uppgradering kan du som konsult bli ersättningsskyldig oberoende hur mycket du jobbar gratis för att fixa till problemet. Ett stillstånd i ett företag kan kosta hundratusentals kronor i timmen.

CISSP, MCDBA, MCSE
Pågående certifieringar:
Jesper Kråkhede, CTO
Coresafe AB

#11 Kli

Kli

• 84 inlägg

Skriven 08 July 2005 - 22:17

Det är ju väldigt olika, beroende på vad det är för kund.
En ny kund sätter man sig ju vanligen ner med och pratar igenom hur respektive part helst jobbar, var ens kunskapsnivå ligger och vad man har för specialiteter. Man kommer överens om var/när och hur och även hur debiteringen ska ske och vilken timpeng, jag har 2 olika timdebiteringar beroende på om det är kvalificerat eller "vanlig" användarsupport.
Man pratar om ev. inställelsetid (ju kortare tid desto hårdare debitering).
När/Om man sedan etablerar ett mer kontinuerligt samarbete så fakturerar jag per månad och debiterar per timme specificerat. Specificerar oavsett vad kunder säger... för att underlätta vid eventuella tvister (vilket jag hittills inte råkat ut för).
Vad som jag upplevt som absolut svårast är hur man ska ställa sig till telefonsupport i debiteringshänseende. Men har kunnat hantera det med utjämningsprincipen i och med att jag debiterar hela timmar.
Utöver det så gör jag en kontroll av nya kunder hos bolagsverk och fogden.

#12 denli

denli

• 6057 inlägg

Skriven 09 July 2005 - 21:59

Jag kör med indelning i havltimmar när jag debiterar.
Exakt var gränsen för en halvtimme går är en samvetsfråga när jag står kring 15 minuter in i en ny halvtimme.

/Dennis

#13 Crowmoor

Crowmoor

• 749 inlägg

Skriven 10 July 2005 - 00:08

Och det är just den där samvetsfrågan som är upp för diskussion. Jag vill med bestämdhet hävda attdet inte skall finnas något samvete i frågan. Om man har minimum debitering en halvtimme så är de glasklart att varje påbörjad halvtimme skall sättas upp, även om den bara var 5 minuter lång. Fast detta är ju beroende av avtalet. :-)

CISSP, MCDBA, MCSE
Pågående certifieringar:
Jesper Kråkhede, CTO
Coresafe AB

#14 duderz

duderz

• 383 inlägg

Skriven 10 July 2005 - 00:08

Jag har alltid tyckt att det här med pengar är lite jobbigt, om inte det vore för att jag skulle få en massa problem samt sparken så skulle jag jobba gratis...
I det verkliga livet så fungerar det dock så här:
- Debitering per påbörjad timma
- Ingen res eller milersättning inom staden (Göteborg)

//k
http://jernstrom.org

"In Google non est, ergo non est"

#15 ErikSj

ErikSj

• 80 inlägg

Skriven 10 July 2005 - 23:44

citera:
De har ju implicit ingått ett avtal med dig i och med att de har betalat en faktura. Därmed har ni kommit överens om timpris och redovisning av dessa timmar.

Dock är det mitt råd till dig att du skal försöka få ett avtal på plats. Inte ett avtal där de frbinder sig att köpa ett minimum av timmar eller så, utan ett avtal som reglerar de mest basala funktionerna:

Timpris (ev årlig uppräkning)
Faktureringstid (hur ofta du fakturerar)
Restid
Milersättning
Grunder för övertid
Vem som är beställare
Hur en beställning skall ske

Om du har en bra relation till kunden kommer dett avtal aldrig att behöva användas men i händelse av att något går fel så är det väldigt bra att falla tillbaka på ett avtal.

Avtal är jättevanliga idag och det är oftast så att ett företag undrar vad man är för någon om man inte har ett avtal än tvärtom.

Tänk också på om du är egenföretagare att se till att du har en vettig försäkring om du skulle ställa till med något. Om du t. ex. skulle råka krasha deras AD i samband med en uppgradering kan du som konsult bli ersättningsskyldig oberoende hur mycket du jobbar gratis för att fixa till problemet. Ett stillstånd i ett företag kan kosta hundratusentals kronor i timmen.

Ursprungligen postad av Crowmoor - 07/08/2005 :  07:51:31

Jag skickar aldrig faktura till någon som jag inte hunnit kolla upp lite först. Staden är inte större än att man brukar kunna höra efter lite om kunder. Annars är det kontant betallning på allting.

Någon som har koll på kreditupplyssningar föresten? Vad kostar en kreditupplyssning och var gör jag den?

#16 borgmastaren

borgmastaren

• 54 inlägg

Skriven 18 July 2005 - 16:09

Är det ett telefonsupportärende som tar 2 minuter, då bjuder jag på det.
(Om det inte är 3 sådana per dag [:D])
I övrigt så försöker jag alltid att ta betalt för hela första timmen, sen varje påbörjad halvtimme. Jag räknar med resan i tiden.

Jag har inget avtal med någon kund men funderar på att ha något enkelt som kunden bekräftar att han tagit del av timpriser, resevilkor, övertid m.m.

Det svåra med telefonsupport är att komma ihåg vilka som har ringt och hur länge... Har inget bra system för det. Någon som kan komma med tips. Har en handdator så ett exceldokument skulle fungera, OM man bara inte glömde den överallt. [Oops!]

/Mats

#17 ErikSj

ErikSj

• 80 inlägg

Skriven 19 July 2005 - 00:38

Intressant detta med telefonsupport. Hur ställer ni er till det? Är det något ni bjuder på?

Jag brukar inte dibitera om det inte blir samtal över 20min typ. Skäms lite för att debitera sånt.

#18 Minter

Minter

• 378 inlägg

Skriven 19 July 2005 - 11:44

citera:
Intressant detta med telefonsupport. Hur ställer ni er till det? Är det något ni bjuder på?

Jag brukar inte dibitera om det inte blir samtal över 20min typ. Skäms lite för att debitera sånt.

Intressant fråga. Om avtalet innefattar support till slutanvändare så brukar vi debitera en engångskostnad per månad som är beroende av den allmänna kunskapsnivån hos kundens användare. Ibland tjänar man på det, ibland förlorar man enormt mycket på det. Är kunden helt beroende av konsulter, alltså ringer oss så fort något händer som inte hände igår.. hmmm.. så tecknar vi inget sådant avtal utan då är det faktiskt tid, minsta debitering 15 minuter.

Fast jag är intresserad hur ni andra hanterar detta, det kan som sagt slå väldigt fel med vår metod om man missbedömer kundens kunskap.

------------------------
Magnus Karlsson
Medlem #753

#19 Kli

Kli

• 84 inlägg

Skriven 20 July 2005 - 04:11

Telefonsupport tar jag sällan eller snarare aldrig betalt för utan det hamnar under "spilltid" på min timdebitering. Det är ju under förutsättning att det är ett begränsat antal och en begränsad tid givetvis. Märker man att det drar iväg så skulle jag ta upp det med kunden. Ett alternativ är annars att säga att att man kommer ut till kunden och löser det, då hamnar det ju som debiterbart.